Bedwingen kamer akoestiek

Gestart door niwdE, augustus 23, 2018, 21:04:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

niwdE

Wat zijn zoals de tips om een goede luisterakoestiek in je kamer te krijgen?

Dwz zonder teveel aan de equaliser te zitten, want DSP is tenslotte geen HiFi. SR5012 staat op "Direct" als ik muziek beluister, dus achter luidsprekers zwijgen.

Mijn woonkamer is zo'n 8.5  * 3.5 / 4 m * 2.35 m, maar op 5.5 meter staat een half hoog muurtje dat de open keuken afschermt.

Laminaat op de vloer, karpet onder de salontafel. Ook een karpet aan de lange wand ter decoratie.

Gevoerde gordijnen voor en achter.

Niet overdadig gemeubileerd, geen grote bank maar losse fauteuils die ik expres zo "licht en luchtig" mogelijk heb gekocht zodat het visueel ook licht gemeubileerd lijkt.
Marantz SR5012, CD5005, NA6005
Jamo S628 voor, S626 achter, J112 sub
LG OLED, PS4Pro
Muziek uit de 10e t/m 21e eeuw

Rob46

Ook al eens aan de opstelling van de luidsprekers gedacht? Zijn daar nog varianten in toe te passen? Staan de luidsprekers vrij v.w.b. de uitstraling (geluid naar voren)? Geen belemmerende factoren?

Akoestiek, wat gebeurt er nu? Te weinig laag? Staande golven?



niwdE

Luidsprekers staan zo vrij als mogelijk is, zeker 30 cm los van de achterwand en 20 cm uit de zijwand (IKEA CD kasten).

Mijn Jamo's hebben de woofers aan de binnenkant, en de subwoofer staat er op 1/3 tussen in.
Jamo zelf zegt dat je links en rechts weleens kunt wisselen, ga ik zeker proberen.
Wil wel wat foto's maken en plaatsen, is natuurlijk makkelijker te begrijpen.

Op mijn luisterpositie klinkt het goed, maar verder naar voren of naar achteren vind ik het erg dreunen.
Speel graag de muziek wat luider, maar wil niet dat de buren ongewenst meeluisteren.

Volgende week vakantie, en dan wil ik het hele zaakje eens proberen in te regelen, met Audissey desnoods.

Zie heel veel mooie modern ingerichte kamers hier in het forum, met veel glanzende gladde tegelvloeren, grote kasten met glazen deuren, enz, die volgens mij een wat 'harde' akoestiek veroorzaken.
Marantz SR5012, CD5005, NA6005
Jamo S628 voor, S626 achter, J112 sub
LG OLED, PS4Pro
Muziek uit de 10e t/m 21e eeuw

thanatos

Dreunen zijn staande golven.

Een van de meest voorkomende en meest lastige te elimineren problemen.

30 resp 20 cm is te kort op de wanden. Met de speaker nog wat naar voren halen zou je kunnen kijken of er verbetering is.

Verder dan echt drastische ingrepen als basstraps kun je het met akoestiek niet oplossen. Je zou de subwoofer meer laag kunnen laten overnemen en deze op diverse plekken proberen of je minder staande golven hebt.

Andere optie is kleinere luidsprekers nemen die minder laag produceren en zo de te korten van de kamer niet aanspreken.

Marvin


thanatos

nou... dsp op het laag/sub laag prima maar in je mid/hoog wil je geen dsp ingrepen..

Stadium III

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

niwdE

#7
Ja, lage en laagste tonen voegen behalve het fundament niet zoveel aan muziek toe.
Beide paren Jamo's hebben goede karakteristieken in het laag, maar het laten overnemen door de subwoofer lijkt mij wel een goed idee. Krijgt die grote kast ook nog iets te doen ;-) Ik heb nu de hele stapel Marantzen erop staan, past precies en het zwarte front sluit mooi aan op de kromming van de zwarte Marantzen.
Anders maar weer eerst aan een mooi strak HiFi meubel zien te komen ...

Audissey als ik het goed begreep past allerlei DSP toe om haar zin te krijgen, ook vertragingstactieken en fase aanpassingen.

Wat als ik het met Audissey afregel en de SR5012 in Direct of Pure Direct schakel, is de hele Audissey aanpassing weer uitgeschakeld?

Een tweede JS112 aan de achterkant van de woonkamer kan ik nog net in een hoek kwijt, maar om weer 500-600 Euro uit te geven? Bovendien is Jamo in apple red haast nergens (meer) te krijgen.

In Home Theater modus, dus met 5.1 of 5.1.2, kan Audissey natuurlijk wel haar dienst bewijzen.

Eerst maar eens grondig inlezen, er zijn hier hele interessante en leerzame artikelen te vinden.
Marantz SR5012, CD5005, NA6005
Jamo S628 voor, S626 achter, J112 sub
LG OLED, PS4Pro
Muziek uit de 10e t/m 21e eeuw

TurboMarco

Citaat van: thanatos op augustus 24, 2018, 16:47:17
nou... dsp op het laag/sub laag prima maar in je mid/hoog wil je geen dsp ingrepen..

Jawel hoor ,graag zelfs .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

thanatos

Ik ben niet zo overtuigd van DSP gebruik voor je mid/hoog. Zelden een echt goede combinatie gehoord.

Het kan wel goed, maar niet zo maar. Ik ben meer van de analoge weg. Simpele schakelingen, akoestiek aanpassingen ipv met DSP aan de gang.

Digitale crossover is in theorie beter dan op de analoge manier. Maar toch geef ik de voorkeur voor een traditioneel crossover. Net zoals zo'n beetje de hele high-end industrie hieraan vast houdt. Ook Class D is op zijn retour in high-end, hier en daar geprobeerd maar niet goed ontvangen. Prima oplossing voor veel vermogen / weinig warmte. Voor HT en PA prima.

Maar zoveel mensen, zoveel wensen en voorkeuren ;-))

niwdE

Akoestiek aanpassingen om staande golven in een ruimte te bedwingen en ook nog in de ruimte te kunnen leven?

Wat moet ik mij daarbij voorstellen? Ik zie veel mooie huiskamers van de leden van dit forum, hoe hebben zij het opgelost?

Moet even teruggrijpen om mijn natuurkunde; sinus vormige golven hebben knopen en buiken, wil een staande golf kunnen bestaan dan moet ie in de kamer passen met z'n natuurlijke resonantiefrequentie, toch?

Marantz SR5012, CD5005, NA6005
Jamo S628 voor, S626 achter, J112 sub
LG OLED, PS4Pro
Muziek uit de 10e t/m 21e eeuw

thanatos

Staande golven oplossen is een probleem. Zijn voornamelijk het gevolg van de afmetingen van de ruimte. Flinke basstraps etc sieren een woonkamer niet.. maar we hebben het hier over audio weergave toch  :evil:

Mijn opmerking ging meet over een DSP toepassen voor problemen in de nagalm tijd of reflecties. Dit is prima op te lossen met nette panelen, span plafond, juist geplaatste meubilair (boekenkast bv) en een goed tapijtje etc.

niwdE

Ja, zo dacht ik het ook. Meubels en stoffering, harde of zachte vloeren, wanden en plafonds doen er denk ik niet zoveel toe. Lage geluidsgolven bevatten veel energie, absorberen daarvan met textiel en zo is vast niet erg effectief.

DSP zou kunnen helpen, door bijv de achterluidsprekers 'anti geluid' te laten produceren dat de staande golven uitdooft, maar dat werkt dan weer alleen hier en niet daar.

Kortom, het blijft een lastig probleem en iedere oplossing is een compromis.

Ik zie dat er genoeg threads hieronder zijn geschreven. Doorlezen dus ...
Marantz SR5012, CD5005, NA6005
Jamo S628 voor, S626 achter, J112 sub
LG OLED, PS4Pro
Muziek uit de 10e t/m 21e eeuw

TurboMarco

Ik ben in ieder geval van de MyFi ,mijn mening doet er dan ook niet zoveel toe .

Het mooie is dan weer wel dat vrij recent mijn eigen vrouw nog wel opperde voor een akoestische oplossing voor alle wanden in de woonkamer ,echter hebben we dat even uitgerekend wat zoiets gaat kosten en wat voor een werk het is ,toen hadden we toch maar besloten dat maar even niet te doen .

Op een gegeven moment is het wel relaxed dat je tevreden bent ,en dan maakt het geen hol uit hoe je de weg bewandeld . 
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

thanatos

Citaat van: TurboMarco op augustus 25, 2018, 21:49:15
Op een gegeven moment is het wel relaxed dat je tevreden bent ,en dan maakt het geen hol uit hoe je de weg bewandeld . 

Helemaal mee eens.  :-)