Marantz NR1605 valt steeds uit

Gestart door deuverman, augustus 19, 2018, 19:34:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

deuverman

Helaas sinds afgelopen week begint mijn marantz nr1605 (weer) uit te vallen, nu ook steeds vaker.
Waarbij het power lampje links blijft knipperen, wanneer ik deze indruk blijft hij constant branden, aansluitend kan ik hem weer aan doen.

Wat ik heb gedaan om het op te lossen.

Uit de kast gehaald, misschien te weinig lucht? Zo vreemd zijn na jaren gebruik.
Alle stekkers een voor een eruit gehaald (ook de speaker)
voorzien van een andere stroom bron
Factory reset

Ik zag een aantal topics waar het probleem ook voorbij is gekomen, maar helaas geen oplossing. Weet iemand of er ondertussen een oplossing voor is? Dit wil ik checken voordat ik hem eventueel ga opsturen.

https://marantzforum.nl/forum/index.php?topic=2786.0
https://marantzforum.nl/forum/index.php?topic=9424.0

Ik heb dit probleem eerder gehad, toen had ik hem onder garantie opgestuurd waarbij ze niks konden vinden. Ze hadden voor de zekerheid de stroom aansluiting opnieuw gesoldeert. Daarna heeft hij het weer 2 jaar gedaan, tot nu.

groet,

Denny


lemon

Wat je zou kunnen proberen is alle 'stralende' bronnen die in de buurt staan verwijderen. Dus als je een router, WiFi apparaat, DECT telefoon of magnetron hebt dan zou je die dingen uit kunnen schakelen en de stekker ervan uit het stopcontact trekken.

Maar de storing kan ook bij de buren vandaan komen. Dan zou je jouw apparaat met aluminium folie kunnen afschermen ZONDER dat je de luchtcirculatie hindert. Je kunt 'em als alternatief ook eens een kwart-slag draaien. Dat is natuurlijk geen bruikbare opstelling maar als het zoiets is, dan weet je dat en kun je een andere opstelling overwegen.

Veel meer kan ik niet verzinnen.

Marvin

Hey Jomanda is verrezen..... !!  [emoji23][emoji23][emoji12]

pdufrenne


Lijkt er meer op dat hij in "protect" schiet.
Dat kan door overbelasting, oververhitting of door gelijkspanning op één van de speaker uitgangen.
Daar moet een techneut naar kijken.
AV Receiver: Marantz SR6007
TV: Samsung UE50JU6870
Blue-Ray: Sharp BD-HP22S
CD Speler: Marantz CD5400
Luidsprekers: Tannoy  (o.b.v. Tannoy 637)
Surround: Mission 700
Center: Infinity Alpha

CBdicX

Citaat van: lemon op augustus 23, 2018, 17:45:37
Wat je zou kunnen proberen is alle 'stralende' bronnen die in de buurt staan verwijderen. Dus als je een router, WiFi apparaat, DECT telefoon of magnetron hebt dan zou je die dingen uit kunnen schakelen en de stekker ervan uit het stopcontact trekken.

Maar de storing kan ook bij de buren vandaan komen. Dan zou je jouw apparaat met aluminium folie kunnen afschermen ZONDER dat je de luchtcirculatie hindert. Je kunt 'em als alternatief ook eens een kwart-slag draaien. Dat is natuurlijk geen bruikbare opstelling maar als het zoiets is, dan weet je dat en kun je een andere opstelling overwegen.

Veel meer kan ik niet verzinnen.

Maakt niets uit wat er in de buurt staat, de metalen kast gedraagt zich als een kooi van Faraday en is afgeschermd zowel van binnen naar buiten, als van buiten naar binnen.

niwdE

Wat heb je zoal op je NR aangesloten?

Is hij ook met de Centrale Antenne Installatie verbonden voor FM ontvangst?

Ik heb gemerkt dat CAI niet potentiaal vrij is, en hoewel de NR zelf dubbel geïsoleerd is, kan via een HDMI, ethernet of USB kabel toch via een ander apparaat contact met aarde gemaakt worden en gaan er stroompjes lopen. De spanning was voldoende om je huid te laten prikkelen.

In mijn geval bleek bij een andere installatie dat er via een omweg over de satelliet ontvangen en multi feed LNB contact gemaakt werd met "de aarde" van een computer met DVB kaart die ook op die LNB was aangesloten.
Marantz SR5012, CD5005, NA6005
Jamo S628 voor, S626 achter, J112 sub
LG OLED, PS4Pro
Muziek uit de 10e t/m 21e eeuw

lemon

#6
Citaat van: CBdicX op augustus 25, 2018, 20:19:57
Maakt niets uit wat er in de buurt staat, de metalen kast gedraagt zich als een kooi van Faraday en is afgeschermd zowel van binnen naar buiten, als van buiten naar binnen.

De kabels die er naar toe gaan niet.... zoals hierboven correct wordt opgemerkt.

Bovendien kan je via je netwerk muziek afspelen en sta je dus in verbinding met je router die antenne's heeft. En soms van plastic is gemaakt. Tot slot zijn moderne receivers (de NR1605 niet) vaak zelf van antenne's voorzien. En ook al zouden die goed afgeschermd MOETEN zijn..... dat zijn ze soms niet. Ook sommige routers waarop de receiver is aangesloten zijn dat niet waardoor er routers op de markt zijn met een USB 3.0 aansluiting die slechts USB 2.0 aankunnen. Omdat het USB 3.0 signaal door de eigen antenne met een ac signaal wordt verstoord. Dat soort grappen kan via de kabel natuurlijk ook in je receiver problemen opleveren.
(om nog maar te zwijgen van de 'hoogte' uitgedrukt in volt, van de blokjes van het Puls Code Modulation signaal dat volgens sommigen tot Jitter kan leiden. Maar dat is enkel voor gevorderden)

Toch vermoed ik dat het in dit geval iets definitievers is...

Brutus

Yep.......als het apparaat 2 jaar probleemloos gewerkt heeft en nu niet meer dan duidt dit (denk ik) op een defect binnen het apparaat.
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

CBdicX

#8
Citaat van: lemon op augustus 30, 2018, 17:10:29
De kabels die er naar toe gaan niet.... zoals hierboven correct wordt opgemerkt.

Bovendien kan je via je netwerk muziek afspelen en sta je dus in verbinding met je router die antenne's heeft. En soms van plastic is gemaakt. Tot slot zijn moderne receivers (de NR1605 niet) vaak zelf van antenne's voorzien. En ook al zouden die goed afgeschermd MOETEN zijn..... dat zijn ze soms niet. Ook sommige routers waarop de receiver is aangesloten zijn dat niet waardoor er routers op de markt zijn met een USB 3.0 aansluiting die slechts USB 2.0 aankunnen. Omdat het USB 3.0 signaal door de eigen antenne met een ac signaal wordt verstoord. Dat soort grappen kan via de kabel natuurlijk ook in je receiver problemen opleveren.
(om nog maar te zwijgen van de 'hoogte' uitgedrukt in volt, van de blokjes van het Puls Code Modulation signaal dat volgens sommigen tot Jitter kan leiden. Maar dat is enkel voor gevorderden)

Toch vermoed ik dat het in dit geval iets definitievers is...

Kabels zijn zeker afgeschermd !
Alle audio en video kabels zijn "getwist" dus zo zijn ze afgeschermd.
Dit zijn goedkope kabels, de duurdere hebben nog eens additioneel een aluminium velletje om de kern.
Ik heb een Denon X8500H, er liggen 13 speakerkabels door elkaar boven op zeker 6 220v kabels, en dan nog een aantal 12 volt adapters en natuurlijk het modem en een Ziggo box met Coax kabel, o ja, en 2 draadloze huistelefoons.
Dit staat en hangt allemaal rond de 8500.
Absoluut geen storing of verstoring van wat dan ook.

Je kunt blijven zoeken naar dit soort vreemde verstoringen/verstoorders, dit word een lange speurtocht.
Denk toch maar naar een reparateur maar het risico is groot dat zij niets kunnen vinden.

lemon

Ethernet kabels zijn soms wel afgeschermd maar meestal niet voldoende. Speakerkabels zijn bij de meeste mensen nauwelijks afgeschermd of getwist. Het Twisten van kabels geeft overigens wel, maar niet altijd voldoende bescherming. Wel eens gekke geluiden gehoord op je versterker, vroeger toen we nog een GSM telefoon gebruikten?

En ik kan met mijn telefoon die tegenwoordig niet meer stoort omdat het van een ander signaal gebruik maakt, via WiFi mijn Marantz besturen. Dus kunnen die signalen in het apparaat komen. Dat gaat via de antennes van mijn router en mijn (shielded) ethernet. Natuurlijk kunnen ook andere electromagnetische golven via de antenne een apparaat binnenkomen en kan dat ongewenste effecten hebben. Mijn Marantz bezit zelf ook antennes. Voor WiFi en Blue Tooth.

En een antenne is meestal niet beschermd door eigenschappen die je kunt toekennen aan een kooi van Faraday.



Citaat van: CBdicX op augustus 30, 2018, 18:13:43
Kabels zijn zeker afgeschermd !
Alle audio en video kabels zijn "getwist" dus zo zijn ze afgeschermd.
Dit zijn goedkope kabels, de duurdere hebben nog eens additioneel een aluminium velletje om de kern.
Ik heb een Denon X8500H, er liggen 13 speakerkabels door elkaar boven op zeker 6 220v kabels, en dan nog een aantal 12 volt adapters en natuurlijk het modem en een Ziggo box met Coax kabel, o ja, en 2 draadloze huistelefoons.
Dit staat en hangt allemaal rond de 8500.
Absoluut geen storing of verstoring van wat dan ook.

Je kunt blijven zoeken naar dit soort vreemde verstoringen/verstoorders, dit word een lange speurtocht.
Denk toch maar naar een reparateur maar het risico is groot dat zij niets kunnen vinden.