Pioneer PL51A schoonmaak

Gestart door Simon_Jaarsma, augustus 10, 2018, 18:42:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Simon_Jaarsma

Beste Hobbyisten,

Ik heb gisteren een Pioneer SX 1010 opgehaald met een bijhorende PL51A pickup. Was wel even een eindje rijden. Ik woon zelf Joure en de set stond te koop in Bronneger.

Toen ik aankwam was daar een zeer vriendelijke man, maar de stereo set was niet in een goed staat...

Dit is hoe ik het aantrof.







Zag er dus niet best uit  :no: :no:. Volgens de verkoper had hij ruim 30 jaar ongebruikt onder de trap gestaan. Waardoor er dus altijd rotzooi op gevallen is. Hij had wel gezegd dat als ik er niet blij mee zou zijn ik het rustig kon terug brengen en mijn geld terug zou krijgen.

Ik ben gisteravond maar begonnen met de pickup. Na veel poetsen en talloze poetsdoekjes heb ik hem weer mooi gekregen. Zie hier resultaat:


Eerst maar begonnen met de kap


daarna even lichtjes de tafel zelf schoongemaakt.

Na een goede poetsbeurt dit er van kunnen maken. Hout weer even in de bijenwas gezet








Zo is hij dus weer mooi schoon!  pompom pompom

De Pioneer is later aan de beurt. Daar is veel meer werk aan.

En de prijs? Jaja maar €100 en dat ook voor deze staat is natuurlijk een grap  :schater:


Maar toch nog even een vraagje.

Er zitten 2 dingen op deze pickup waarvan ik de functie niet weet. Misschien dat een kenner dit weet


Hier gaat het om het dopje dat met een stokje vast zit aan de arm.


En dit

VintageStereo op YT

pietjepc

Op de plek van dat laatste ding zit wel eens zo'n borsteltje om stof op te vangen of een armpje om nat af te spelen.
Ik heb echter geen idee of dat ding er iets mee te maken kan hebben...
PM-15s1, SA-15s1, UD5005, TD160, XT6F

Vinyl_Fuchs

#2
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

Simon_Jaarsma

Citaat van: Vinyl_Fuchs op augustus 10, 2018, 22:37:07
Mooie dt.

1. Lateral balance weight.
2. Bevestiging stofarm.

http://www.thevintageknob.org/pioneer-PL-51A.html

https://www.manualslib.com/manual/1073410/Pioneer-Pl-51.html?page=2#manual

Kijk bovendien eens op www.vinylengine.com.

Bedankt! lijkt me niet nodig om dat erop te plaatsen. Er zit trouwens een shure v15 mk3 element in. De naald is ver van goed en moet dus vervangen worden. Nu kosten deze naalden €45 op bol.com en dat is prijzig. Is het het waard om een nieuwe naald te halen of kan ik beter en ander element gaan scoren?
VintageStereo op YT

Vinyl_Fuchs

Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

i2Paq

Dat is een heerlijk element en verdient een echte naald. Ik zou deze zeker niet bij bol.com kopen.
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

Simon_Jaarsma

nee dat komt goed ik ham bij een van de bovenstaande linkjes kopen. Ben zelf niet heel bekent met tt's, maar deze zal beter zijn dan mijn oude Technics sl2000
VintageStereo op YT

Simon_Jaarsma

Na het afstellen van de pl vindt ik het niet mooi klinken. Ik heb al een nieuwe naald erin gedaan. Maar de linker speaker klink heel hoog met veel ruis, terwijl de rechter speaker veel voller klinkt meer bass en betere gebalanceerde mids en highs. Ook is er veel minder ruis te horen.

Ik heb de pl51a afgesteld zoals Pioneer dat zelf wil ook staat hij mooi waterpas. Ik heb hem ook geprobeerd met mijn Technics element en naald. Even opnieuw het gewicht gedaan en dan klinkt het prima.

Kan het zo zijn dat de element van die Pioneer versleten is?

Ik zou anders niet meer weten waar het aan ligt.
VintageStereo op YT

jrm

Misschien een breuk in een van de mini draadjes in of bij het element?

thanatos

De ophanging in het element kan goed zijn beste tijd gehad hebben. Na bedrading vermoed ik elementje.

Ps. is geen restauratie maar gewoon een goede schoonmaak beurt he ;-)

Simon_Jaarsma

Bij nader inzien heb ik hem getest op een andere pickup daar klinkt hij wel goed. Maar de afstelling is gedaan volgens de handleiding van Pioneer en het gewicht afgesteld zoals de element het wil.
VintageStereo op YT

Simon_Jaarsma

Citaat van: thanatos op augustus 27, 2018, 16:40:42
De ophanging in het element kan goed zijn beste tijd gehad hebben. Na bedrading vermoed ik elementje.

Ps. is geen restauratie maar gewoon een goede schoonmaak beurt he ;-)

Restauratie? Waar zie je dat staan?  :-P :-P
VintageStereo op YT

Maus

Probeer de kabeltjes eens los te maken bij je element, en maak de contactjes schoon waar hij op de arm geschroefd zit.