Back Up van een NAS

Gestart door Rob46, augustus 09, 2018, 12:07:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rob46

Ik wil van mijn NAS een back-up maken. Hoe kan ik dit organiseren? Een kopie maken op een andere HDD is een optie, echter duurt dit zo lang.......

i2Paq

Citaat van: Rob46 op augustus 09, 2018, 12:07:21
Ik wil van mijn NAS een back-up maken. Hoe kan ik dit organiseren? Een kopie maken op een andere HDD is een optie, echter duurt dit zo lang.......

Hangt dan die disk rechtstreeks aan de NAS of via een Pc?

Je zou ik een nieuwe/ander NAS kunnen kopen en dan een backup van NAS -> NAS doen.
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

pdufrenne


Het hangt er maar net van af hoe die andere HDD gekoppeld is met je NAS.
Over USB moeten beide kastjes over USB-3 beschikken (blauwe connector)
Over het netwerk moeten beide Gbit Ethernet hebben.

Het snelste is om een kopie te maken op een 2e HDD in dezelfde NAS.

Maar wat is snel, en wat is langzaam?

Ik gebruik FileZilla op de Mac of WinSCP onder Windows om een back-up/kopie van de bestanden op m'n NAS te maken.
En dat kan best een nachtje duren voordat deze klaar is.

AV Receiver: Marantz SR6007
TV: Samsung UE50JU6870
Blue-Ray: Sharp BD-HP22S
CD Speler: Marantz CD5400
Luidsprekers: Tannoy  (o.b.v. Tannoy 637)
Surround: Mission 700
Center: Infinity Alpha

Rob46

Goede tip. Ik ga mij daar eens in verdiepen. Ik heb inmiddels ook begrepen dat Synology een Cloud Service heeft.....

sjoek

Welke nas heb je? Hoe groot is de te backuppen schijf? ( hoe vol staat hij?)
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

Rob46

Een Synology DS216. Inmiddels zo'n 720 GB aan content...

Faxe

Ik gebruik de Synology Cloud backup. Werkt prima en snel. Eerste keer duur het uploaden van je data vrij lang (afhankelijk van je upload snelheid). https://c2.synology.com/nl-nl/backup

sjoek

Heb je er al 2 schijven in zitten? Anders even een schijf bijplaatsen en overzetten maar... of je doet er een externe hdd aan en laat hem lekker zijn gang gaan als je op bed gaat bijvoorbeeld. Is hij de andere ochtend sowiezo wel klaar.
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

Rob46

#8
Dat laatste is een goede Sjoek. Ik heb een externe HDD er namelijk aan gehangen, en via de Synology (heeft een uitgebreid menu met diverse back-up mogelijkheden) binnen 6 uur een volledige back-up kunnen maken....

De C2 mogelijkheid via Synology heb ik als alternatief. Voordeel hiervan is dat ik er totaal geen omkijken naar heb. Wel gemakkelijk, ik moet mij nog inlezen.....

niwdE

Als je de inhoud van je NAS ergens online wilt opslaan? Welke provider biedt de grootste opslag voor de gunstigste prijs?

Meestal zijn het abonnementen, toch? En online storage providers komen en gaan ....

Dus ben je volgens mij goedkoper en veiliger uit met een paar losse HD's van een paar TB elk.
HD's met jouw backup dan wel ergens anders in huis of schuur brandveilig bewaren in lucht- en waterdichte plastic box.

Je kunt de inhoud van je NAS toch online beschikbaar maken voor jezelf en geregistreerde vrienden, hoewel dat ook vaak via een webservice van de leverancier gaat? Of kun je een poort van de router open zetten?
Marantz SR5012, CD5005, NA6005
Jamo S628 voor, S626 achter, J112 sub
LG OLED, PS4Pro
Muziek uit de 10e t/m 21e eeuw

Faxe

Probleem is dat meeste mensen die backup schijf bewaren in de nabijheid van de NAS. Kans dat de backup en nas dan tegelijkertijd verloren gaan is groot. Bij een backup in de cloud heb je dat niet. Voordeel van de cloud is ook dat je er verder geen omkijken naar hebt. De C2 opslag van Synology werkt erg fraai.

sjoek

Citaat van: Rob46 op augustus 17, 2018, 15:31:05
Dat laatste is een goede Sjoek. Ik heb een externe HDD er namelijk aan gehangen, en via de Synology (heeft een uitgebreid menu met diverse back-up mogelijkheden) binnen 6 uur een volledige back-up kunnen maken....

De C2 mogelijkheid via Synology heb ik als alternatief. Voordeel hiervan is dat ik er totaal geen omkijken naar heb. Wel gemakkelijk, ik moet mij nog inlezen.....

Doe ik zelf ook vaak :-D
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

niwdE

Dus Synology is goed? Heb nu een WD MyCloudEx2Ultra van 8 TB die al over de helft gevuld is en het prima doet.

Heb ook geklungeld met een paar oude Nettops en een freeware Linux NAS oplossing, maar het blijft inderdaad geklungel.
Marantz SR5012, CD5005, NA6005
Jamo S628 voor, S626 achter, J112 sub
LG OLED, PS4Pro
Muziek uit de 10e t/m 21e eeuw

WilliamB

In mijn nas heb ik een schijf die ik om de drie maanden overzet naar een externe schijf.
Nadeel inderdaad de snelheid bij overzetten, voordeel dat ik de externe schijf kan meenemen naar bv een M&G   :yes:
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

sjoek

Citaat van: niwdE op augustus 17, 2018, 22:21:37
Dus Synology is goed? Heb nu een WD MyCloudEx2Ultra van 8 TB die al over de helft gevuld is en het prima doet.

Heb ook geklungeld met een paar oude Nettops en een freeware Linux NAS oplossing, maar het blijft inderdaad geklungel.

Synology is een prima merk vooral goede ondersteuning ook mijn nas uit 2011 word nog steeds geupdate.
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.