Magnat zero 7 met problemen.

Gestart door Simon_Jaarsma, september 02, 2018, 02:14:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Simon_Jaarsma

Beste hobbyisten,

Ik heb een setje magnat zero 7, met een probleem. De linker luidspreker heeft veel meer bass maar de hoge tonen zijn slechter. Terwijl de rechter speaker veel minder bass heeft en de hoge tonen mooi helder zijn.

Het vreemde is dat ik 2,5mm draad gebruik en dat is ongeveer 7m lang bij bijde speakers. Met ander speaker draad gebeurt Dit ook. Ook heb ik dit op meerdere versterkers geprobeerd en de speakers blijven dit doen.

Er is geen schade aan de speakers zelf alle rubberen randen zijn heel en niet uitgedroogd.

Waar kan dit aan liggen?



Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

VintageStereo op YT

DansaN

Als ik als leek een gok mag doen, dan zeg ik dat er iets met het filter mis is.

Misschien roep ik complete onzin, maar daar kan 1 van onze experts dan vast iets over zeggen :yes:

Stadium III

Links en rechts wel eens omgedraaid ?
Verhuizen de problemen dan mee ?
Zo ja probleem in speaker ,denk tweeter niet goed
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

thanatos

Heeft deze luidspreker bi-wire optie ? Zijn de zgn brugjes goed oxidatie vrij en maken goed contact ?

Filter probleem kan. Door lang stil staan kan er wel eens een condensator erg verlopen.

Makkelijkst is om de drivers even lost te testen of van de ene naar de andere kast brengen en zo uitsluiten of het een filter/driver probleem is.

Als ze spelen zijn het leuke speakers. Ik heb ze ooit in het wit gehad.

SB_Marantz

#4


Hang de betreffende versterker maar eens aan de scope met een square wave.
Met welke stuur je die Magnat's aan en wat is het verleden van die versterker/receiver?

https://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,15789.0.html

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Simon_Jaarsma

Bedankt voor de reactie's

Ik Heb de speakers getest op een marantz 2265 die net bij Jon weg komt. Hij is niet ge recapt maar wel opgeknapt. De vroige eigenaar gebruikte hem alleen als eindversterker. Ik heb hem ook getest op een 2226 waarvan ik zeker weet dat die goed is, sinds andere speakers er ook goed op klinken.

Ik heb de speakers omgedraaid en het probleem verhuist mee. Hij heeft geen brugjes deze speaker heeft geen bi-wire. Tweeter zou kunnen ik heb nog een paar liggen. Dit zijn ook olie gesmeerde tweeters. Maar het vreemde is dat de bass bij de ene speaker te veel is en bij de andere normaal. De speaker met te veel bass heeft ook geen goede hoge tonen.

Vreemde is als ze een tijdje niet gebruikt worden klinken ze goed. Na ongeveer 5 min spelen op normaal volume treed het probleem weer op.
VintageStereo op YT

thanatos

Het lijkt er op dat je het forum een beetje begint te gebruiken om al je problemen op te lossen zonder zelf na te denken.

Je koopt je een slag in de rondte (wat prima is hoor) maar vervolgens hoop je met tips en kunde van andere alles weer tip top te krijgen.

Simon_Jaarsma

Citaat van: thanatos op september 02, 2018, 18:21:27
Het lijkt er op dat je het forum een beetje begint te gebruiken om al je problemen op te lossen zonder zelf na te denken.

Je koopt je een slag in de rondte (wat prima is hoor) maar vervolgens hoop je met tips en kunde van andere alles weer tip top te krijgen.

Nee ik probeer dingen te leren. Ik studeer zelf elektrotechniek op school, maar het enige wat ze je daar leren is Programmeren en Technisch teken. Daarbij heb je dus weinig een soldeerbout in de handen. Daardoor heb je dus minder kennis van wat op een printplaat zit. En sinds als ik een oude receiver mee naar school neem de vraag krijg ''waarom zit daar in een touwtje in het apparaat'' heb ik daar dus weinig aan. Dus probeer ik hier wat kennis op te doen.

Daarbij wil ik graag dingen goed doen en ben ik soms bang om iets te slopen. Daarom vraag ik veel om het zeker te weten. En in het geval van deze speakers heb ik zelf idd het idee dat de filter niet helemaal goed meer is. Alsof het lijkt dat een van de condensatoren zijn capaciteit niet meer heeft.

En nee ik koop niet alles wat los en vast zit. Ik koop alleen zeer goedkoop :) Ben zelf dus nog jong en de wereld aan geld heb ik niet. Daarom haal ik alleen dingen voor een spotprijs. Helaas heb je dan wel vaak dat er iets aan mankeert.

Dus mijn excuses als ik hier teveel vraag. Maar het is men eigen om mij te helpen. Wat ik wel heel erg waardeer daarom ook de sponsoring van dit forum :)
VintageStereo op YT

thanatos

Ik heb Elektrotechniek en later technische informatica gedaan. De basis leer je op school. De rest is puur praktijk en zelfonderwijzing.

Als het je niet om handel te doen is pak dan eens een bouwproject. Er zijn zat ontwerpen / printen te koop op ebay voor heel weinig. En bouw een klassieker van de grond op. Daar leer je erg veel van.

Simon_Jaarsma

Citaat van: thanatos op september 02, 2018, 19:54:59
Ik heb Elektrotechniek en later technische informatica gedaan. De basis leer je op school. De rest is puur praktijk en zelfonderwijzing.

Als het je niet om handel te doen is pak dan eens een bouwproject. Er zijn zat ontwerpen / printen te koop op ebay voor heel weinig. En bouw een klassieker van de grond op. Daar leer je erg veel van.

Kijk dat vindt ik nou een interessant iets. Ik wist alleen niet dat dat bestond
VintageStereo op YT

thanatos

iets als dit : https://www.ebay.com/itm/Hiraga-30W-A-class-Amplifier-D-I-Y/112964494875?hash=item1a4d35661b:g:FYMAAOSwJTta42Nm

Behuizing erbij zoeken met de juiste koellichamen : http://www.modu.it/homeeng.html

Dan leer je gaande weg precies wat de componenten doen. DIY is erg leuk en leerzaam.

TurboMarco

#11
Citaat van: Simon_Jaarsma op september 02, 2018, 02:14:25
Beste hobbyisten,

Ik heb een setje magnat zero 7, met een probleem. De linker luidspreker heeft veel meer bass maar de hoge tonen zijn slechter. Terwijl de rechter speaker veel minder bass heeft en de hoge tonen mooi helder zijn.

Het vreemde is dat ik 2,5mm draad gebruik en dat is ongeveer 7m lang bij bijde speakers. Met ander speaker draad gebeurt Dit ook. Ook heb ik dit op meerdere versterkers geprobeerd en de speakers blijven dit doen.

Er is geen schade aan de speakers zelf alle rubberen randen zijn heel en niet uitgedroogd.

Waar kan dit aan liggen?



Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Bij de linker speaker waarvan je schrijft dat de bass meer is komt hoogstwaarschijnlijk doordat de hoge tonen minder (of helemaal niet) functioneren,dan lijkt het alsof de bass luider is .
Het probleem lijkt dan in de mid/hoog sectie te zitten .

Dat de andere speaker minder bass dan de "linker" lijkt te hebben kan er dus op duiden dat die wel goed functioneert .

Mijn advies is om dan alle drivers eruit te halen en deze door te meten .

Dat de drivers aan de buitenkant er goed uit zien wil nog niet zeggen dat deze in orde zijn ,zo komt het wel voor dat van een woofer de spreekspoeldrager los komt van de spider ,dat kan je alleen zien wanneer de driver uit de kast gehaald is .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Simon_Jaarsma

Citaat van: TurboMarco op september 03, 2018, 10:03:41
Bij de linker speaker waarvan je schrijft dat de bass meer is komt hoogstwaarschijnlijk doordat de hoge tonen minder (of helemaal niet) functioneren,dan lijkt het alsof de bass luider is .
Het probleem lijkt dan in de mid/hoog sectie te zitten .

Dat de andere speaker minder bass dan de "linker" lijkt te hebben kan er dus op duiden dat die wel goed functioneert .

Mijn advies is om dan alle drivers eruit te halen en deze door te meten .

Dat de drivers aan de buitenkant er goed uit zien wil nog niet zeggen dat deze in orde zijn ,zo komt het wel voor dat van een woofer de spreekspoeldrager los komt van de spider ,dat kan je alleen zien wanneer de driver uit de kast gehaald is .

Bedankt voor de tip! ik zal het proberen
VintageStereo op YT

Simon_Jaarsma

Citaat van: thanatos op september 03, 2018, 09:47:13
iets als dit : https://www.ebay.com/itm/Hiraga-30W-A-class-Amplifier-D-I-Y/112964494875?hash=item1a4d35661b:g:FYMAAOSwJTta42Nm

Behuizing erbij zoeken met de juiste koellichamen : http://www.modu.it/homeeng.html

Dan leer je gaande weg precies wat de componenten doen. DIY is erg leuk en leerzaam.

Besteld! ben benieuwd hoe het gaat worden!
VintageStereo op YT