Marantz PM80SE revisie

Gestart door HAL9000, juli 26, 2018, 15:21:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HAL9000

Ik heb weer eens een marantz PM80SE op de tafel gehad voor een revisie. De versterker werkte wel, alleen viel een kanaal soms uit. Dit mag ook wel gezien zijn leeftijd. Dit exemplaar heeft ooit een nieuwe STK module gekregen. Er zit nu weer een STK3102 in. Deze is overigens nog goed.
Ik heb alle elko's vervangen, twee relais vervangen en heel veel printen door gesoldeerd. Ik zag ook aan de kap te zien dat dit exemplaar veel in Class A heeft staan spelen.


Alles oud.


Die twee oude relais waren, al oud en maakte bij laag volume geen contact meer.


De voeding, hier was wel veel op aan te merken, vooral veel slechte tin bindingen. En de spannings regelaars stonden los.


Dit is vaak toch wel een teken dat een versterker flink warm heeft staan draaien. Ik moet zeggen dat er weinig tot geen slijtage heb gevonden.




Nieuwe 105 graden elko's en alles door gesoldeerd.


Hier zie je dat de eindversterker helemaal origineel is op die vertinde strip van de STk module na.

is netjes gedaan.


Nu is wel alles door gesoldeerd.


Nieuwe elko's en relais.





Deze PM80SE is eigenlijk een beetje vreemde versterker, er zit geen tone regeling op maar wel een STK module. Daarvoor terug krijg je wel weer, vergulde aansluitingen, speakers terminals met banaan stekker mogelijkheid en een ringkern trafo. Dit model is volgens mij ook bedoeld voor de geen poespas audiofiel die puur van muziek wil genieten. Wel gek dat ze dan die stomme STK module blijven houden? In de PM80MKII is die discrete vervangen en de PM82 heeft een ander IC daarvoor terug gekregen die veel betrouwbaarder is.

Echter maakt het voor dit exemplaar niet veel uit, want op mijn speakers klinkt die als nieuw en erg prettig!.   :yes:  byebye

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!