[Hulp en advies]PM11S3 downgraden naar...........?

Gestart door Maarten110, juli 26, 2018, 10:32:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Maarten110

Hallo forummers  byebye

Ik heb me zojuist kort voorgesteld en ik zou graag jullie hulp en advies vragen.

Ondanks dat ik héél erg tevreden ben met mijn PM11S3 overweeg ik te downgraden.

De reden hiervoor is dat mijn vrouw en ik een droom willen gaan realiseren en dat is de ombouw van een 4x4 brandweertruck naar expeditie-truckcamper om meer te willen gaan reizen. Voor dit doel ben ik bereid enkele concessies te doen waaronder mijn set te downgraden.


Ik zou graag jullie advies om eens te horen wat een wijs besluit is.

Wensen
Ik overweeg een goedkopere stereoversterker waar in elk geval een pre-out op aanwezig is want dan kan ik altijd nog een eindversterker aansluiten mocht blijken dat ik toch nog vermogen te kort kom.
De versterker moet 2 paar speakerterminals hebben omdat ik het hoog en laag apart aanstuur.
Nou draai ik niet op oorverdovende volumes (en mijn speakers zijn zo'n 92.5 dB en 3.5 ohm in het laag dus niet echt lastig aan te sturen ondanks het forse formaat) maar eens een tandje harder met film of gamen is wel leuk natuurlijk. :yes:


Nou heb ik zelf al een beetje zitten kijken naar een vervangende versterker en ik denk zelf aan een Cambridge Audio CXA60. Goede recensies en een srak design want het oog wil ook wat.

https://www.cambridgeaudio.com/gbr/en/products/cx/cxa60

Maar ik ben natuurlijk ook aan het kijken in de stal van Marantz. Zo is er de PM8005 (discontinued) en PM8006. Deze hebben A/B terminals en een pre-out.

Over een eindversterker heb ik nog niet concreet nagedacht omdat er erg veel te koop is, ik denk dat zowel de CXA als de PM leuk combineert met een MM7025. Maar voor de laagdrivers kan ik ook terecht in de PA-hoek waar ik veel "bang for the buck" kan vinden

Kort gezegd waardeer ik jullie adviezen en tips in deze omdat ik nogal twijfel over deze stap.
Wat zou een aan te raden versterker zijn voor mij?

Groet,

Maarten









geoffreyvanvugt

Citaat van: Maarten110 op juli 26, 2018, 10:32:05


Ondanks dat ik héél erg tevreden ben met mijn PM11S3 overweeg ik te downgraden.



Ben je niet bang dat je spijt krijgt hiervan ondanks deze droom?
Marantz SR7011
Marantz PM7003
Sony UBP-X800
Pro Ject Debut III Esprit
Dune HD Solo Lite

Front - Jamo Concert VII
Surround - Jamo Concert V
SurroundBack - Jamo Concert V
Center - Jamo Concert II​​
Height Front/Back - Jamo 28
Subwoofer - Jamo Sub 360

Kempenaartjes

Nu lees ik jou beweegredenen pas....

Jouw plannen hadden wij toch maar omgezet met de aankoop van een zeilboot en hebben 3,5 jaar gereisd.
Daarvoor hadden wij een Philips 900 serie die wij hadden verkocht en hierna een Bose dockingstation en IPod gekocht voor in de boot.
Als je wilt reizen zou ik ervoor kiezen dure luxe materialen van de hand te doen. Ook de pm11.
Stop je tijd, energie en 'lust' in de voorbereidingen van jullie reis.

Muziek weegt niet op met wat je te zien krijgt.

Elk advies die je verder krijgt zijn van adiofielen en niet van reizigers :wink:

Cornelis1921

#3
Hallo beste Maarten, allereerst mijn complimenten voor dit "moedige" besluit om te gaan downgraden ten behoeve van de realisering van andere wens, en dat ook nog eens volledig tegen op dit forum vaak gebruikelijke geziene tendens in. notworthy


Een downgrading door middel van de aanschaf van een Cambridge CXA60- versterker is beslist geen slechte, een hele goede zelfs, al heb ik deze versterker nooit gehoord, stond toch lang op de nominatie om mijn PM7200 te gaan opvolgen, doch dat is na lang wikken wegen uiteindelijk toch een PM8005 geworden, een beslissing waar ik beslist geen spijt van heb, integendeel, het is een erg fijne versterker, die volledig aan de verwachtingen  voldoet: onder andere voldoende controle in de weergave via mijn Harbeth BBC-monitors die een gevoeligheid kennen van 83Db, kortom, nogal "lastige" luidspreker voor een gemiddelde versterker. De PM8006 ken ik ook alleen vanuit de "folders" en van horen zeggen, dus was men hier op het forum aan informatie, (luister)indrukken en meningen die men op dit forum deelt. Alles wijst erop dat de PM8006, een waardige maar toch een meer aan huidige wensen van het audiio- en muziekminnende publiek aangepaste opvolger, hij heeft een klankbeeld met een meer naar "warm" neigend karakter, zoals menige Marantz-liefhebber dat zo waardeerde in de versterker van dit merk, en dat velen zelfs helemaal "leip" deed zijn, zodanig dat men nooit iets anders wilde dan versterker of spinner van dit zo  illustere merk, waar menig vintage model de status van een regelrechte audio "classic" heeft toegewezen gekregen. Maar nu terug naar de actualiteit van onze tijd, de PM8006, deze is voornamelijk ontworpen en zodanig van opzet om vooral de signalen van bronnen met een analoog karakter te versterken, zoals vinyl en CD. Heeft voorts een digitale volumeregeling in plaats van in de voorafgaande modellen van 800X serie toegepaste analoge. Voor de rest, ook qua specs en qua topologie der elektronische componenten, vrijwel identiek aan de PM88005. Hopende jou met al deze doch natuurlijk ontoereikende informatie toch enigszins van te dienst zijn geweest, groet ik jou, mijn beste Maarten. Het allerbeste en veel succes en wijsheid toegewenst bij de keuze van de voor jouw meest aan jouw wensen tegemoet komende versterker. Muzikale groetjes van
en alvast heel veel reisplezier toegewenst door Cor. byebye
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Maarten110

dank jullie wel voor de reacties, ik waardeer het zeer dat jullie de moeite hebben genomen even te reageren notworthy


Citaat van: geoffreyvanvugt op juli 26, 2018, 10:48:00
Ben je niet bang dat je spijt krijgt hiervan ondanks deze droom?
Hey Geoffrey,

Eerlijk gezegd, jazeker, vandaar dat ik me ook goed beraadslaag en advies vraag en niet zomaar over 1 nachtje ijs (zeker niet met deze temperaturen  clown1) ga voor ik een beslissing neem.
Citaat van: Kempenaartjes op juli 26, 2018, 11:07:28
Nu lees ik jou beweegredenen pas....

Jouw plannen hadden wij toch maar omgezet met de aankoop van een zeilboot en hebben 3,5 jaar gereisd.
Daarvoor hadden wij een Philips 900 serie die wij hadden verkocht en hierna een Bose dockingstation en IPod gekocht voor in de boot.
Als je wilt reizen zou ik ervoor kiezen dure luxe materialen van de hand te doen. Ook de pm11.
Stop je tijd, energie en 'lust' in de voorbereidingen van jullie reis.

Muziek weegt niet op met wat je te zien krijgt.

Elk advies die je verder krijgt zijn van adiofielen en niet van reizigers :wink:

Kempenaartjes, leuk om je reactie als reiziger te lezen, dat is grappig zeg, wat een toeval!

Buiten de downgrade staat de hele zolder al zowat op marktplaats en ook overwegen wij kleiner te gaan wonen maar dit is een wat langer termijnverhaal.
Ik realiseer me wel dat ik ook nog zal moeten werken en een thuisbasis moet hebben, dus helemaal terug naar een bluetooth boomboxje op de salontafel gaat het niet worden omdat ik teveel van muziek geniet maar weet in elk geval dat hier meer stappen worden ondernomen.


Citaat van: Cornelis1921 op juli 26, 2018, 11:14:52
Hallo beste Maarten, allereerst mijn complimenten voor dit "moedige" besluit om te gaan downgraden ten behoeve van de realisering van andere wens, en dat ook nog eens volledig tegen op dit forum vaak gebruikelijke geziene tendens in. notworthy


Muzikale groetjes van
en alvast heel veel reisplezier toegewenst door Cor. byebye

Cor............uuuhhmmm.......wauw......dank je wel  notworthy

hartelijk dank voor je leuke reactie, wat jij omschrijft haal ik ook uit de diverse recensies van zowel de CXA60 als de PM8005 en PM8006. Ik zal nog wat meer lezen om eens een goede indruk te krijgen van beide Marantz machines. De Cambridge is vrij goedkooop te vinden. Voor een 8005 zal ik echt moeten gaan zoeken of tweedehands terecht. De 8006 is een klein stukje duurder dan de CXA, ik besef me wel dat de 8006 een wat meer premium versterker is dan de CXA60.

Ik heb met een lach op mijn gezicht je epos gelezen, nogmaals dank.

NB




Ik sluit mij bij bovenstaande aan. De Marantz en  Cambridge zijn beiden mooie versterkers. Ik zou eens een hifi winkel binnen stappen om ze te beluisteren en de knoppen en schakelaars te bepotelen.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Maarten110

#6
Ik heb nog even rondgekeken en in de stal van Onkyo vind ik de A-9150 die aan mijn wensen voldoet wat betreft de preo-out en A/B-terminals. Kost zo rond de 400 euro met wat zoeken




Dat is een relatief goedkope versterker. Nu heeft mijn vader sinds een tijd ook een Onkyo en dat is een fraai ding om te zien en klinkt op zijn B&W echt prettig, vele malen beter dan de HarmannKardon. Een heel stuk opener/frisser, echt een hele verbetering.
Ik twijfel een beetje of ik echt zo'n grote stap terug moet/wil doen.

Bij Yamaha heb ik even kort gekeken en helaas tref ik daar geen goedkopere modellen met een pre-out en A/B-terminals.

De A-s801 heeft meer vermogen als de Onkyo en de Cambridge Audio maar de pre-out ontbreekt dus die kan ik niet later uitbreiden, en dat vind ik wat spannend  clown1



Staat zo rond de 800 euro te koop.

De A-S1100 is de volgende stap, incl pre out en A/B-terminals maar die is met 1800 winkelprijs te duur


Rotel heeft de A-12, kost iets meer dan ik eigenlijk kwijt wil, maar bied ook de pre out en A/B-terminals

http://www.rotel.com/product/a12



Marantz zelf heeft de PM8006, die voldoet qua specs en zal qua klankkleur niet gek veel naast de PM11S3 zitten denk ik. Allicht dat iemand hier iets over kan zeggen?



Stukje duurder dan de CXA60, maar de 8006 is zeker een kandidaat. Voor een PM8005, de voorganger zou ik moeten kijken voor een 2dehands of een demo-model.


Eens verder kijken wat er nog meer in audioland te koop staat  :yes:




Maarten110

#7
Citaat van: Nb op juli 26, 2018, 11:55:08


Ik sluit mij bij bovenstaande aan. De Marantz en  Cambridge zijn beiden mooie versterkers. Ik zou eens een hifi winkel binnen stappen om ze te beluisteren en de knoppen en schakelaars te bepotelen.

thanks, dat is een goed plan. De PM11S3 is een enorm zwaar brok techniek, zowat 30 kg, en ook de bediening is gewoon kwalitatief heel dik in orde.

Ik zal eens kijken of ik dichtbij terecht kan, ik weet niet wat beluisteren op andere speakers mij iets wijs maakt, maar allicht spreekt de CXA mij voldoende aan om eens thuis te proberen als dat mogelijk is.

renes59

Dat wordt proberen, zien dat je versterkers thuis kunt uitproberen. Die luidsprekers verslepen wordt het niet. Ik denk dat je versteld zult staan wat "kleinere" versterkers aankunnen. Misschien is 2e hands wat?, als de Marantz in te ruilen is natuurlijk.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Maarten110

Citaat van: renes59 op juli 26, 2018, 13:34:43
Dat wordt proberen, zien dat je versterkers thuis kunt uitproberen. Die luidsprekers verslepen wordt het niet. Ik denk dat je versteld zult staan wat "kleinere" versterkers aankunnen. Misschien is 2e hands wat?, als de Marantz in te ruilen is natuurlijk.

De luidsprekers wegen zo rond de 130 kilo per stuk clown1

ik denk het ook, met wat ik zo nu gelezen heb denk ik dat de CXA60 en PM8006 maar eens in het echt moet gaan bekijken en dan zien wat ik daar van vindt om te kijken welke ik nog thuis wil luisteren.




Brutus

Ik ben geen reiziger zelfs het tegenovergestelde ervan. Ondanks dat begrijp ik het wel als iemand wil downgraden.

Wat ik niet begrijp (of misschien heb ik het gemist) dat je de PM11s3 wil omruilen voor een goedkopere/kleinere versterker maar je houdt wel die enorme reuzen van speakers?

Die logica ontgaat mij volledig.
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

NB

Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Vinyl_Fuchs

Citaat van: Brutus op juli 26, 2018, 17:47:43
Ik ben geen reiziger zelfs het tegenovergestelde ervan. Ondanks dat begrijp ik het wel als iemand wil downgraden.

Wat ik niet begrijp (of misschien heb ik het gemist) dat je de PM11s3 wil omruilen voor een goedkopere/kleinere versterker maar je houdt wel die enorme reuzen van speakers?

Die logica ontgaat mij volledig.
Zo'n PM11s3 heb je eerder weer teruggekocht dan zo'n unieke speaker.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

renes59

Zulke eigenbouw luidsprekers doe je natuurlijk nooit meer weg. Daar komt bij wat moet je daar voor vragen? Een Marantz pm11 heeft een min of meer vaststaande waarde.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Maarten110

Citaat van: Brutus op juli 26, 2018, 17:47:43
Ik ben geen reiziger zelfs het tegenovergestelde ervan. Ondanks dat begrijp ik het wel als iemand wil downgraden.

Wat ik niet begrijp (of misschien heb ik het gemist) dat je de PM11s3 wil omruilen voor een goedkopere/kleinere versterker maar je houdt wel die enorme reuzen van speakers?

Die logica ontgaat mij volledig.

Hey Brutus,

om een paar redenen wil ik (voorlopig!) geen afscheid nemen van die mastodonten. De eerste reden is natuurlijk dat ik ze gedurende 4 jaar met een hoop bloed, zweet en tranen helemaal zelf heb gebouwd.
Daarnaast is het heel lastig om zelfbouw te verkopen omdat het een hele kleine niche is.
Ook de uiteindelijke verkoopprijs zal (zeker in verhouding tot de investering) in de categorie "triest"vallen  clown1
Tevens gebruik ik de luidsprekers niet op volle oorlogssterkte omdat ik buren heb en geen vrijstaande muziekkamer of HT-kelder ofzo. Een lichtere set kan volstaan. Als ik het gek maak staat de S3 op -47 dB.

Ik begrijp je vraag wel, want elke opbrengst is natuurlijk welkom in mijn situatie, hopelijk heb ik het zo een beetje verklaart  :yes:


Citaat van: Nb op juli 26, 2018, 19:47:20
Zijn idd wel reuzen van speakers :yes:

1.79m  :schater: voordat ik hieraan begon heb ik 2 mockups gemaakt van karton en stucloper en neergezet. Mijn vriendin deed vanaf de bank 2 duimen omhoog en het licht ging daarmee op groen  pompom

Citaat van: Vinyl_Fuchs op juli 26, 2018, 21:31:56
Zo'n PM11s3 heb je eerder weer teruggekocht dan zo'n unieke speaker.
Dat is ook zeker waar, het geeft een bijzonder gevoel zoiets te kunnen bouwen en er daarna van te kunnen genieten.
Er zijn, bij mijn weten, 2 paar gemaakt in Nederland door zelfbouwers. Beide staan op zelfbouwaudioforum.nl en ik was gelukkig in de gelegenheid het eerste, originele, paar te mogen beluisteren.
Zonder luistersessie vooraf had ik ze nooit durven bouwen.

Citaat van: renes59 op juli 26, 2018, 22:47:09
Zulke eigenbouw luidsprekers doe je natuurlijk nooit meer weg. Daar komt bij wat moet je daar voor vragen? Een Marantz pm11 heeft een min of meer vaststaande waarde.

precies, dat is altijd erg lastig, kleine markt, lage opbrengst.