NR-1607 i.c.m. Klipsch reference premiere speakers - center BASS verminderen

Gestart door moduultje76, juli 07, 2018, 20:02:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

moduultje76

Hallo,

Ik heb hier een Marantz NR1607 staan met volgende Klipsch speakers:

- front: 2x RP-250F
- SW: R-112SW
- center: RP-250C
- back: 2x RP-150M


Het valt mij op dat de center speaker, met name te horen op NPO1, nogal "bassig" is bij een (mannen)stem.
Dit probeer ik al een tijdje op te lossen, maar kom niet echt tot de juiste setting. In geval van een nieuwsuitzending,
of iets in die trend los ik het op door de marantz op " Direct ", of " Pure Direct " te zetten en dat scheelt.

Laat ik de vraag daarom enigszins open stellen, zonder dus meteen alle kaarten op tafel te gooien: " hoe kan ik de cener in de marantz nu echt goed afstellen zonder de bass steeds te horen bij spraak. ". Om het dus niet helemaal te open te formuleren, op dit moment staan de instellingen w.b.t. speakers als volgt:

manual instelling ( even geen Audyssey gekozen )
- allen small, sw : yes
- allen crossover : 80hz
- sw mode: LFE, LPF for LFE 120Hz

Ben benieuwd naar uw reactie(s)

DansaN

Center te dicht bij de muur (bas reflex aan de achterzijde) of subwoofer te hard lijkt me het meest waarschijnlijk.

Marvin

Zet je center maar eens op large, doet je sub niet meer mee met stemmen. 

Maus

Of sub naar 80hz, of center naar 120? Ze lijken elkaar nu te overlappen als ik het zo lees?

marijnvdzaag

Audyssey kalibreren, daarna verder discussiëren. Audissey is namelijk precies bedoeld om problemen zoals het genoemde te corrigeren. En als dat niet werkt dan ligt het waarschijnlijk aan de uitzending (of uw gehoor).

Stadium III

Eerst maar eens 6 metingen doen,dan resultaten hier posten
Dan kijken we verder
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

moduultje76

hartelijk dank allen voor het meedenken, zeer gewaardeerd.
Ik ga deze week dan toch maar aan de slag met met een tiental microfoon calibraties.


@DansaN - de center staat in mijn kast, achter 15 cm tot aan de muur, boven 1cm - links/rechts 4cm. W.b.t subwoofer en center wou ik twee kiekjes toevoegen, maar ik kijk denk ik even over die optie heen. Nb: phase staat op 0, LOW-PASS op LFE en GAIN op 3

@marvin - helaas in huidige instelling wordt alleen SMALL geaccepteerd

@Maus - Dat idee van overlappen heb ik ook, de instellingen die u suggereert kan ik natuurlijk even als "quick win" meteen toepassen en aankomende dagen even luisteren of het bevalt voordat ik definitief met de calibratie aan de slag ga. Welnu, de subwoofer mode LFE gelaten, met low pass filter (=LPF) for low freq. effects (=LFE) teruggezet naar 80 Hz, blijkbaar van een vorige exercitie stond deze nog op 120 . Hoe dan ook ik zal center en sub, beiden, ook nog een keer op 120 zetten om e.e.a. te testen

@marijnvdzaag / Stadium III
Dat is exact waar ik aankomende dagen verder mee zal gaan, w.b.t. gehoor ben ik idd wel vervelend - kan mij zeer irriteren aan bepaalde geluiden ( tikken van een klok 's nachts )

marijnvdzaag

Zie, je hebt een extra klankkast om je center heen. Daar krijg je inderdaad van dat bepaalde lagere tonen extra worden versterkt. Helemaal geen probleem meer als je de set kalibreert. Succes! En veel plezier. Hopelijk houd je van het referentiegeluid. Misschien moet je eraan wennen, want het frequentiekarakter van je boxen verdwijnt natuurlijk.

Marvin

Helemaal geen probleem vind ik wat stellig.
Al heb je de middelen om op een verantwoorde wijze je signaal aan te passen is het wel aan te raden dat systeem het zo simpel mogelijk te maken.

Die BR-pijpjes van je center afsluiten kan ook wel helpen.
Nu, maar ook voor je calibratie.
Stukje schuimrubber, ouwe sokken.
Wat er niet uit komt hoef je ook niet te corrigeren.


Daarbij kan het ook een probleem zijn wat bij de NPO ligt.
Heb geen centerspeaker, al heel lang niet meer.
Maar ik vind tv hoe dan ook erg overdreven laag.
Digitale radio ook, als de wind door de microfoon heen jaagt op Radio1 dan staat hier de bank opeens midden in de woonkamer. 

moduultje76

3 Audyssey metingen gedaan ( willekeurig op de middag: rondom 14.00, 15.00 en 16.00 ).
Daar komt eigenlijk het tegenovergestelde uit van wat ik initieel manueel had ingegeven, te weten

Speaker config
---
FRONT : LARGE
CENTER: LARGE
SW: YES
SURROUND: LARGE ( 1x SMALL gemeten )

Crossovers
---
Speaker selection: Individual
All: 100Hz
Front: Full Band
Center: Full Band
Surround: Full Band ( 40Hz 1x gemeten )


Bass
---
SW Mode: LFE
LDF for LFE: 80 Hz

NB w.b.t. audyssey features:
1/ MultEQ : On
2/ Dynamic EQ: off
3/ Dynamic volume: off


Ik kijk dit komende weken even aan en ga e.e.a. weer beluisteren.



Stadium III

Eerst maar eens 6 metingen in 1 sessie doen
Niet te dicht op de achter muur als de bank daar tegen aan staat

Dan alle waardes die audyssey geeft hier neerzetten
Ik zou ook eens dynamic eq aanzetten
LFE op 120 hz zetten
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Stadium III

Ik zou front ongeveer 60 hz zetten
Center en surroundgeluid minimaal 80 hz

Cross-overs op de subwoofer helemaal open
Lfe 120 hz
De rest van je signaal mbt laag gaat dan via de subwoofer

Je zou deze opstelling vrij makkelijk in controle moeten krijgen
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

moduultje76

Dank voor het meedenken ik ga ermee aan de slag, laat duidelijk zijn dat er 3x 6 metingen zijn geweest. Gewoon het hele programma laten aflopen, dus m.b.v. bijgeleverde standaard en microfoon

Stadium III

Dat is iig goed ,let wel op hoe je meet hierin is genoeg te vinden hoe dat moet

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

lemon

Volgens mij heeft het signaal van Radio 1 gewoon teveel bas. Ga daar maar van uit. Ik heb hetzelfde en verbaas me er niet teveel over. Ik ga er ook niets aan doen. Maar als iemand die er geïnterviewd wordt met zijn vinger op tafel tikt terwijl ie achter de microfoon zit, dan klinkt het alsof er een aardbeving is in de studio.

Ook verkeerslawaai etc kan enorm hinderlijk klinken.