Beetje behoorlijke kop telefoon?

Gestart door Peppy, juni 23, 2018, 19:45:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Peppy

empty


pameijer

Veel luisterplezier!

Ik heb zelf korte tijd de Sennheiser HD800 gehad. Vond hem té zuiver, té goed. Klinkt gek, maar ik hoorde gewoon teveel detail en kreeg last van luistermoeheid na een half uurtje.
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

xander32

Mooie keuze :yes:.

Niets zo persoonlijk als de voorkeur voor een hoofdtelefoon. Ik denk nog veel meer dan bij een stel speakers, daar draagcomfort ook een rol gaat spelen. En het geluid komt via een hoofdtelefoon ook heel anders binnen dan via een stel ls, indringender. Zelf hou ik van een wat meer vol geluid, aandere warme kant van neutraal, zeker geen vergrootglas met hyperdetail welke om de aandacht schreeuwt of gaat schreeuwen na een uurtje luisteren. De P9 past dan ook goed bij mij; ik kan er uren achtereen mee van muziek genieten 🎶. Persoonlijke voorkeuren  :yes:. Overigens is de P9 idd een 'zware jongen', in dat opzicht zou ik deze ook zeker niet snel als portable inzetten, maar daar is deze initieel wel voor ontworpen  :roll:.


Ervaar je verschil tussen de hoofdtelefoonuitgang van de NA11 en de HD-DAC1? Zo ja, in welk opzicht?

xander32



... ff het plaatje er bij gezocht, nice  :yes:.
Zo te zien een open hoofdtelefoon, daarmee in mijn eigen situatie onbruikbaar.

Cornelis1921

Qua draagcomfort zijn de hoofdtelefoonontwerpen van Beyerdynamic sinds jaar en dag toonaangevend: DT770, DT880 Premium, DT990 etc. Ik luister zelf met een DT880 Premium, en dat vele uren per dag; van luistermoeheid geen sprake: Super cans, en dat uit het mid range prijssegment en ook vergeleken met een HD800, die daarna afviel om redenen die in dit draadje reeds door mijn voorgangers genoemd zijn.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Cornelis1921

Citaat van: Peppy op juni 24, 2018, 14:34:19
Misschien dat ik bij mijn uiteindelijke keuze, al onbewust een beetje "voorgekookt" was, omdat m'n  1028be ls ook van focal zijn, en ik dezelfde sound herken, dus is het best een kwestie van smaak.
Termen als luistermoe ed, zeggen mij eigenlijk niets, en zijn uitgevonden door de audio-maffia.
Er zijn heel veel dingen in het leven waar ik 'moe' van word, maar die ik ontzettend graag doe . :yes:%,en blijf doen!

De elear is inderdaad een open systeem.

De na11 gebruik ik eigenlijk als (zeer goede) dac, en als tuner.

Als bron gebruik ik een custom-bild audio comp met passive voeding en dito koeling (heatpipes), geen draaiende delen dus.
Het totale ssd geheugen is 1 tb, dus ruim voldoende voor m'n muziekverzameling.
grtz.
My dear Peppy, "luistermoeheid" is een objectief waarneembaar fenomeen, dat door menige serieuze muziekliefhebber kent, wanneer de hardware het langdurige luisteren naar muziek in de weg gaat zitten. Voorbeeld: Het verschil tussen het luisteren naar met buizen versterkte muziek en dat naar door versterkt wordt door louter transistors, daar zit soms een wereld van verschil tussen, en ik ben echt niet de enige die dit waarneemt. nonono
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Cornelis1921

#6
Nee, je hebt daarin volkomen gelijk, Peppy, want dat is exact ook mijn ervaring. Ik denk dat luistermoeheid slecht een graduele grootheid als het om luisteren gaat: De ene set vermoeid inderdaad minder snel dan de ander, maar soms ook zo snel dat men er heel snel klaar mee is, zoals jij dat beschrijft, en dat is ook precies ik hiervoor probeerde te zeggen. Conclusie: Wij zeiden het zelfde, doch alleen in een andere bewoording. Lastig ding soms hè, taal? :-D

P.S. Dank je wel voor het gemaakte compliment aan mijn adres - in dankbaarheid aanvaard. notworthy
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

renes59

Als ik muziek niet mooi vind, "pakt niet", dan gun ik mij de tijd niet om luistermoe te worden, dan haak ik af, ik luister dan gewoon niet. Vind ik de muziek wel mooi maar het geluid gaat me tegen staan, meestal het geval als er een subwoofer in het spel is, dan wordt ik moe van het luisteren.
Een kennis van mij, inmiddels overleden, hij was pianodocent aan het conservatorium en pianist bij NNO, luisterde zo intensief dat hij na 2 uur bezweet en min of meer uitgeput was. Hij hoefde dan ook de dag erna geen muziek te luisteren, hij was dan luistermoe.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Maus

Ik word alleen moe van schetterende supermarkt speakers met overdreven schreeuwwijven. Zo.

Alle andere muziek uit welkander systeem dan ook kan ik goed hebben.

Thuis luister ik veelal naar de HD660S of een Beyer Custom One Pro, gewoon omdat hij heerlijk zacht is.

Maus

Daar ben ik het niet mee eens. Het is zeker geen verkoop truc.
Vergelijk het een beetje met een audioset welke in eerste instantie goed klinkt. Na een aantal uur of dagen, merk je dingen op en ga je je eraan irriteren. Ditzelfde fenomeen heb je met koptelefoons.

Inderdaad dingen zoals genoemd 'teveel detail', maar simpelweg teveel hoog of hol laag kan hierin ook meewerken.
Een nette 'rechte' koptelefoon zoals een Beyer DT770 klinkt in eerste instantie erg goed. Maar er zijn weinig mensen die hiermee de hele avond op hun hoofd zitten. De tegenhanger in de live branche is de AKG K240/270 welke op het eerste gehoor totaal niet klinkt. Tot je hem een tijdje op hebt en dan ontdekt wat een zee van rust dit dingetje bij zich draagt.

Ik heb er een stuk of 20... Regelmatig afwisselen helpt wel. En telkens als ik bij een Mediamarkt of vergelijkbare sta, probeer ik er een aantal uit.

Cornelis1921

Citaat van: Maus op juni 24, 2018, 23:06:39
Daar ben ik het niet mee eens. Het is zeker geen verkoop truc.
Vergelijk het een beetje met een audioset welke in eerste instantie goed klinkt. Na een aantal uur of dagen, merk je dingen op en ga je je eraan irriteren. Ditzelfde fenomeen heb je met koptelefoons.

Inderdaad dingen zoals genoemd 'teveel detail', maar simpelweg teveel hoog of hol laag kan hierin ook meewerken.
Een nette 'rechte' koptelefoon zoals een Beyer DT770 klinkt in eerste instantie erg goed. Maar er zijn weinig mensen die hiermee de hele avond op hun hoofd zitten. De tegenhanger in de live branche is de AKG K240/270 welke op het eerste gehoor totaal niet klinkt. Tot je hem een tijdje op hebt en dan ontdekt wat een zee van rust dit dingetje bij zich draagt.

Ik heb er een stuk of 20... Regelmatig afwisselen helpt wel. En telkens als ik bij een Mediamarkt of vergelijkbare sta, probeer ik er een aantal uit.
Het opbouwen van dergelijke collectie hoofdtelefoons is niet bepaald weggelegd voor mensen die duurzaam in een uitkeringssituatie verkeren, dus met een beperkt budget en nauwelijks enig eigen vermogen. Zo heb ik na de HD600, de MDR3000, sinds augustus 2014 een DT800 Premium, deze laatste heeft volledig recht frequentie karakteristiek, klinkt dan ook met alle muziekgenres even fantastisch, en kan mij de hele avond luisterplezier bezorgen, zonder luistermoeheid te veroorzaken.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

xander32

Cor, begin nou niet weer over jouw financiële situatie, "iets met 12.000 cd's"  :wink:.


Hoofdtelefoons zullen betreft karakteristiek, onderling net zoveel van elkaar verschillen als luidspeakers. En daar komt dan ook nog het criterium draagcomfort bij. De term Luistermoe zie ik veel meer als een containerbegrip, waarin verschillende criteria zijn ondergebracht. De inhoud van die container verschilt per persoon.

mountainbiker

Citaat van: Peppy op juni 24, 2018, 14:34:19
Misschien dat ik bij mijn uiteindelijke keuze, al onbewust een beetje "voorgekookt" was, omdat m'n  1028be ls ook van focal zijn, en ik dezelfde sound herken, dus is het best een kwestie van smaak.
Termen als luistermoe ed, zeggen mij eigenlijk niets, en zijn uitgevonden door de audio-maffia.
Er zijn heel veel dingen in het leven waar ik 'moe' van word, maar die ik ontzettend graag doe . :yes:%,en blijf doen!

De elear is inderdaad een open systeem.

De na11 gebruik ik eigenlijk als (zeer goede) dac, en als tuner.

Als bron gebruik ik een slimline custom-bild audio comp met passive voeding en dito koeling (heatpipes), geen draaiende delen dus.
Het totale ssd geheugen is 1 tb, dus ruim voldoende voor m'n muziekverzameling.
grtz.
Luistermoeheid door een koptelefoon bestaat wel degelijk. Het ontstaat, bij stereo, doordat je linker oor geen geluid meekrijgt van het rechterkanaal en rechts niets van link. Vervolgens gaan je hersens dit euvel compenseren.
Hier ben ik achter gekomen tijdens uitzendingen in de studio voor de lokale radio.Na een half uur a 3 kwartier, op een uitzending van 2 uur, begon ik altijd verschrikkelijk moe en slaperig te worden. Zelfs sterke koffie hielp niet. Dit probleem heb ik opgelost door de koptelefoon zo te plaatsen dat ik maar 1 oor bedek en 1 oor vrij heb ( op advies van een kennis van mij ). Sindsdien heb ik het probleem onder controle.
Ik zal zelf thuis dus nooit muziek luisteren via een koptelefoon.
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

Maus

Citaat van: Cornelis1921 op juni 25, 2018, 03:46:59
Het opbouwen van dergelijke collectie hoofdtelefoons is niet bepaald weggelegd voor mensen die duurzaam in een uitkeringssituatie verkeren, dus met een beperkt budget en nauwelijks enig eigen vermogen. Zo heb ik na de HD600, de MDR3000, sinds augustus 2014 een DT800 Premium, deze laatste heeft volledig recht frequentie karakteristiek, klinkt dan ook met alle muziekgenres even fantastisch, en kan mij de hele avond luisterplezier bezorgen, zonder luistermoeheid te veroorzaken.

Om even wat helder te krijgen... Wie zegt dat: A: de koptelefoons allemaal duur zijn? B: de koptelefoons allemaal nieuw zijn?
Dit is in géén geval als aanval of iets dergelijks naar je bedoeld, Cor. Alleen even laten weten hoe het zit.

Ik heb er veel van marktplaats, beetje goed zoeken en mazzel hebben, soms heb je dan nieuwe of bijna nieuwe voor een derde van de nieuwprijs.

De dure jongens zijn de HD660S (recent nieuw) AKG K701(10 jaar in bezit), en de Beyer custom pro. De DT770 heb ik via het werk aangeschaft (was immers gereedschap als geluidstech). De rest komt van rommelmarkten, marktplaats en de laatste aanwinst een hele mooie AKG Parabolic uit de jaren 80, lag al 25 jaar bij schoonmoeder in de kast na overlijden van haar man.
Bij elkaar valt het qua prijs dus heel erg mee. Geen zorgen :) En ik heb nog geen 50 cd's en platen bij elkaar :)


Daarbij ga ik nooit op vakantie, heb ik géén nieuwe auto, géén platte tv, géén huis (woon in bij m'n vriendin), en werk ik 1 keer in de 7 weken heel veel over. Dat vult het spaarpotje dan leuk, maar ik weet dat ik net zo hard een probleem heb als jij, als ik alles zou moeten betalen van het schamele loontje wat er tegenwoordig is voor mensen met letterlijk vieze handen van het werken.

Cornelis1921

 :gp: Liefde en respect voor jou, Maus. notworthy
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *