Brom platenspeler

Gestart door carbest, juni 05, 2018, 22:21:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pameijer

Kun je niet gewoon een groengele aardekabel door de muur trekken naar de meterkast via dezelfde buizen waar de stroomkabels lopen?
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

carbest

Citaat van: pameijer op juni 13, 2018, 21:12:09
Kun je niet gewoon een groengele aardekabel door de muur trekken naar de meterkast via dezelfde buizen waar de stroomkabels lopen?

Daar had ik ook al ff aan gedacht. Ik ga zeker die optie onderzoeken. Ik ben alleen wel terughoudend om in de meterkast de gaan klooien. Het vervelende van stroom is dat je het niet ziet of ruikt... voelen wel maar dan kán het te laat zijn.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Life is what happens tot you while your bust making other plans.

Maus

Dat zou de mooiste optie zijn ja. De set via de normale weg aarden.

Het betekent wel dat je set niet geaard is en daar ben ik meestal niet zo'n fan van 'een kleine van twee'. ;)
Heb je geen een apparaat in je set met een geaarde stekker?

CiteerMijn vader maakte denk ik de terecht opmerking dat je de platenspeler helemaal niet aan de versterker kan aarden omdat deze geen geaarde stekker heeft

Ja en nee, je zorgt met de aardedraad van de phono wel dat je potentiaalverschillen tussen de apparaten weg zijn.

Nog een vraagje, heb je wel een aardlekschakelaar in huis?

carbest

Citaat van: Maus op juni 13, 2018, 22:05:24
Dat zou de mooiste optie zijn ja. De set via de normale weg aarden.

Het betekent wel dat je set niet geaard is en daar ben ik meestal niet zo'n fan van 'een kleine van twee'. ;)
Heb je geen een apparaat in je set met een geaarde stekker?

Nog een vraagje, heb je wel een aardlekschakelaar in huis?

Niks is geaard aangesloten. De snoer van de versterker is ook niet geaard. Ik zou zelf een geaarde stekker aan de versterker moeten klussen. De overige componenten hebben ook geen geaarde stekker. De stopcontacten in de woonkamer zijn ook niet geaard. Alleen in de keuken, badkamer, CV ruimte en op zolder. Ik heb wel een aardlekschakelaar. Ik heb een standaard huis dus ik ga er gemakshalve van uit dat allemaal wel veilig is! Dat zo'n platenspeler geaard móét zijn is een lastige bijkomstigheid!

Het is zeker het onderzoeken waard om de stekker te gaan aarden.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Life is what happens tot you while your bust making other plans.

Maus

Stekker aarden kan, maar dan zul je de kabel ook moeten aarden.

Maar als de groepen van de woonkamer (audioset) niet achter de aardlekschakelaar hangen, zou ik dat meteen laten doen. Herkenbaar in oude meterkasten aan witte of groene knoppen.

Maus

Ik ben niet zo'n fan van aarden via een waterleiding (of radiator). Ben daar bijna mijn vader door verloren, die nietsvermoedend als loodgieter een leiding lostrok, waardoor hij de geleider werd. Op het nippertje was de elektricien bij de meterkast om de boel af te schakelen..

pameijer

Citaat van: Maus op juni 13, 2018, 22:45:09
Ik ben niet zo'n fan van aarden via een waterleiding (of radiator).
Dit mag tegenwoordig ook echt niet meer, bouwbesluit van al lang geleden....
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

carbest

Citaat van: Maus op juni 13, 2018, 22:45:09
Ik ben niet zo'n fan van aarden via een waterleiding (of radiator). Ben daar bijna mijn vader door verloren, die nietsvermoedend als loodgieter een leiding lostrok, waardoor hij de geleider werd. Op het nippertje was de elektricien bij de meterkast om de boel af te schakelen..

Ik wil het ook netjes en veilig hebben. Mijn huis komt uit 1980 en toen was het aarden via de radiatoren iets gebruikelijker. Maar het klopt dat het nu niet meer mag.

Gisteren en vandaag weer wat onderzoek gedaan en de woonkamer is al voorbereid voor geaarde stopcontacten. In het plafond zit al een aarddraad.
Binnenkort met mijn vader de stopcontacten vervangen en kabels trekken.

Morgenavond schroef ik even de versterker open om te kijken of ik zelf de stekker kan vervangen anders laat ik dat doen. De laatste servicebeurt was ook weer 8 jaar geleden dus kan ik dat mooi combineren. De versterker is het zeker waard! [emoji4]




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Life is what happens tot you while your bust making other plans.

pameijer

Ja, zo was het bij mij ook. Aardedraad tot in het plafond maar verder niet verdeeld over de stopcontacten. Idiote manier van bezuinigen imho, tegenwoordig moet volgens mij elk stopcontact geaard zijn. Maar goed, heb ook draadje doorgetrokken naar de stopcontact van de stereo/video, anders hadden mijn speciale tegen overstroming  :lol: beschermende verdeeldozen ook weinig nut.
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

renes59

#39
Waarom een geaarde stekker aan de versterker zetten?, neem aan dat er over is nagedacht door de ontwikkelaars van het ding. Draaitafel al nagekeken of daar alles oké is?, daar komt de brom vaak weg. Dat aardedraadje dat aan de versterker moet zijn niet de stevigste er wil wel eens breuk ontstaan.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Maus

1980...oei. Dat is hier ook, ik zal spoedig de centraaldoos in de woonkamer maar eens bekijken, misschien is er wel aarde aanwezig!

Daarentegen denk ik al een lange tijd aan een eigen voedingslijn naar de meterkast. Het kost me een rol draad en vooral vies werk (2 kelders met water door)..

carbest

Citaat van: renes59 op juni 14, 2018, 22:58:12
Waarom een geaarde stekker aan de versterker zetten?, neem aan dat er over is nagedacht door de ontwikkelaars van het ding. Draaitafel al nagekeken of daar alles oké is?, daar komt de brom vaak weg. Dat aardedraadje dat aan de versterker moet zijn niet de stevigste er wil wel eens breuk ontstaan.

Ik heb de platenspeler en versterker  even geaard gehad aan de radiator en toen was de brom weg. Verklaard voor mij dat de bekabeling verder oké is.

Ik vind het idd wel raar dat een versterker geen geaarde stekker heeft. Is gewoon niet standaard! Een vorige versterker had achteraf wel een geaarde stekker. Interessante vraag waarom en voor een normale stekker gekozen wordt!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Life is what happens tot you while your bust making other plans.

SB_Marantz

Niet zo vreemd hoor, ground hangt dan aan het chassis van de versterker, zogenaamde zwevende ground.
Wanneer je een brom hebt met een randaarde stekker kan dit diverse oorzaken hebben.
Groundloop, externe bronnen, etc

Wanneer je een versterker hebt zonder randaarde stekker....deze never nooit gaan aarden!
Platenspeler ALTIJD aan de gnd aansluiting van de versterker hangen.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

renes59

Citaat van: carbest op juni 15, 2018, 10:50:06
Ik vind het idd wel raar dat een versterker geen geaarde stekker heeft. Is gewoon niet standaard! Een vorige versterker had achteraf wel een geaarde stekker. Interessante vraag waarom en voor een normale stekker gekozen wordt!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zo raar is dat niet, ik heb hier meer audiospullen staan zonder aarde als met aarde. Mijn Thorens heeft ook geen aarde. Die heeft een aarde zoals SB_Marantz het beschrijft, dat is iemand met veel technische kennis zijn advies zou ik volgen.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

carbest

Citaat van: SB_Marantz op juni 15, 2018, 11:05:56
Niet zo vreemd hoor, ground hangt dan aan het chassis van de versterker, zogenaamde zwevende ground.
Wanneer je een brom hebt met een randaarde stekker kan dit diverse oorzaken hebben.
Groundloop, externe bronnen, etc

Wanneer je een versterker hebt zonder randaarde stekker....deze never nooit gaan aarden!
Platenspeler ALTIJD aan de gnd aansluiting van de versterker hangen.

Ben ik heel dom als ik er geen fluit meer van begrijp? Ik neem aan dat je deze topic hebt gelezen.

Wat is dan jouw advies en hoe los ik het probleem op?
De brom is hoorbaar op twee versterkers. Wanneer er een extra aarde word aangelegd (in mijn geval dus de radiator) dan verdwijnt de brom.

Ik volg graag adviezen op, zeker ook omdat ik geen kenner ben, maar het wordt lastig als de goedbedoelde adviezen elkaar tegenspreken. Nogmaals, echt super fijn de hulp maar ik wel gewoon bromvrij plaatjes draaien!   


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Life is what happens tot you while your bust making other plans.