Brom platenspeler

Gestart door carbest, juni 05, 2018, 22:21:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

carbest

Hallo allemaal,

Ik heb een uitdaging. Sinds vorige week zondag heb ik een platenspeler zonder voorversterker gekocht. Ik heb deze keurig aan mijn Marantz PM82 aangesloten. Uiteraard is de platenspeler geaard aan de versterker. De platenspeler is van het merk Pro-ject. Een vrij recent apparaat.

Op het eerste gehoor deed ie het super. Maar... wanneer ik de volume knop op een kwart zet hoor ik een brom, draai ik hem door naar een half dan is de brom echt heel duidelijk hoorbaar.
Wanneer ik een plaat draai met de volume knop op een kwart hoor ik de brom bij rustigere gedeeltes.

Afgelopen zaterdagavond op onderzoek uitgegaan. Versterker uit de kast gehaald en alle overige bronnen daardoor ff losgekoppeld. Plaatjes gedraaid en de brom was zo goed als weg. Eerste gedachte dat ik waarschijnlijk de aarde niet goed had aangesloten. Er was nog een hele lichte brom aanwezig wanneer ik de volume knop opdraaide naar een half. Voor de beeldvorming, zo hard speel ik nooit. Dat is standje buurtoverlast. Kortom, meer dan acceptabel.

Aan het einde van de avond de boel weer geïnstalleerd en ter afsluiten nog 1 keer " The was on drugs met "Pain". Daar was de verrekte brom weer!

Beetje lopen experimenteren en het lijkt erop dat wanneer er een bron, CD bijvoorbeeld, is aangesloten de brom erger wordt. Wanneer ik de brom loskoppel dan verdwijnt ie weer. Met aangekoppelde bron maar van het stroom af, wordt de brom minder maar niet zodanig minder als helemaal losgekoppeld.

Dussss..... hoe los ik dit op?

Groeten,
Ernst-Jan 

   
Life is what happens tot you while your bust making other plans.

Marvin

Klinkt als een aardlus..?!

Google daar maar eens op, misschien vind je wat vergelijkende problemen en oplossingen.

carbest

Ja... na wat gezoek en geprobeer lijkt het daar idd wel op! Maar hoe ik dat op kan lossen... echt een vervelend fenomeen!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Life is what happens tot you while your bust making other plans.

Marvin

Ja dat is een uitdaging...

Open een nieuw onderwerp in techniek met de kop 'aardlus'.

Wellicht dat meer leden het dan wel lezen.

Maus

Wisselen van stekkers tussen verschillende stopcontacten, kabels gescheiden van elkaar plaatsen (netvoeding niet een eind langs de tulpkabel), stekker aarde van de platenspeler (indien aanwezig) afplakken, wifi modems uit de buurt houden, geschakelde voedingen uit de buurt houden.

Ik heb exact hetzelfde en ben nu met veel dure kabels (goed afgeschermd) zo goed als van de brom af.

Zit de hele set in een geaard stopcontact?

pameijer

Wil ook nog wel eens komen doordat je een dimmer op dezelfde groep aangesloten hebt. Maar in jouw geval gezien het feit dat de brom bijna verdwijnt als de andere bronnen losgekoppeld zijn is dat niet het geval.

Elk snoer is een antenne, zeker als de afscherming niet goed is. Hij pikt dan van alles op en geeft dat door aan de apparatuur. Aan te raden is om voor interlinks ouderwetse videokabels te gebruiken, die zijn erg goed afgeschermd en lekker betaalbaar. Deze kabels staan in bepaalde kringen als erg goed bekend.



Ik heb ze zelf uiteraard ook  :yes:
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

geoffreyvanvugt

Citaat van: pameijer op juni 07, 2018, 13:41:34
Wil ook nog wel eens komen doordat je een dimmer op dezelfde groep aangesloten hebt. Maar in jouw geval gezien het feit dat de brom bijna verdwijnt als de andere bronnen losgekoppeld zijn is dat niet het geval.

Elk snoer is een antenne, zeker als de afscherming niet goed is. Hij pikt dan van alles op en geeft dat door aan de apparatuur. Aan te raden is om voor interlinks ouderwetse videokabels te gebruiken, die zijn erg goed afgeschermd en lekker betaalbaar. Deze kabels staan in bepaalde kringen als erg goed bekend.



Ik heb ze zelf uiteraard ook  :yes:

Ik hoor alleen een brom als ik volume erg hoog draai en geen muziek op heb. Dus deze kabels laten de brom praktisch verdwijnen?
Marantz SR7011
Marantz PM7003
Sony UBP-X800
Pro Ject Debut III Esprit
Dune HD Solo Lite

Front - Jamo Concert VII
Surround - Jamo Concert V
SurroundBack - Jamo Concert V
Center - Jamo Concert II​​
Height Front/Back - Jamo 28
Subwoofer - Jamo Sub 360

pietjepc

Afhankelijk van de oorzaak van de brom, zou dat kunnen...
PM-15s1, SA-15s1, UD5005, TD160, XT6F

carbest

Super bedankt voor alle reacties! Om even wat samen te vatten wat ik nu weet en wil gaan doen:

Ik heb ze niet geaard. Morgenavond ga ik de hele hifi op een gearde stopcontact aansluiten. Ik denk niet dat dat de oplossing is maar wel even uitsluiten.

Qua bekabeling ga ik ook kijken of daar het probleem in zit. Ik heb van die vergulde kabels... De CD Speler lijkt de grootste boosdoener in dit verhaal. Ik heb mogelijkheden om hem verder van de versterker te plaatsen. Ook dat ga ik nog proberen. De WiFi router lijkt het probleem zeker niet te zijn, TV ook niet want die staat op zolder te niksen...

Daarnaast heb deze gevonden.

https://www.bax-shop.nl/ground-loop-isolator/art-dti-ground-loop-isolator

Goede recensies. Iemand daar ervaring mee? Ik vrees alleen dat ik inlever op geluidskwaliteit. Dat is dan wel mijn laatste strohalm.

Het is echt een lastig iets, maar ik vind het wel een erg leuke uitdaging om het op te lossen! [emoji2]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Life is what happens tot you while your bust making other plans.

Maus

De brom komt van buitenaf en dringt door tot op de ader. Als je goede kabels gebruikt, komt de storing/brom niet meer door de afscherming heen.

Zelf heb ik de meeste winst gehaald door de kabel tussen draaitafel en preamp te verwisselen, die is bij mijn speler los te halen. Daarnaast de stekkerblokken verwisseld door degelijke (zelfbouw met deugdelijke kabel) en gescheiden van de set de andere kant op naar de muur laten lopen. Zo min mogelijk voedingskabels in de buurt van de signaalkabels.

Maus

Citaat van: carbest op juni 07, 2018, 22:59:36
Super bedankt voor alle reacties! Om even wat samen te vatten wat ik nu weet en wil gaan doen:

Ik heb ze niet geaard. Morgenavond ga ik de hele hifi op een gearde stopcontact aansluiten. Ik denk niet dat dat de oplossing is maar wel even uitsluiten.

Qua bekabeling ga ik ook kijken of daar het probleem in zit. Ik heb van die vergulde kabels... De CD Speler lijkt de grootste boosdoener in dit verhaal. Ik heb mogelijkheden om hem verder van de versterker te plaatsen. Ook dat ga ik nog proberen. De WiFi router lijkt het probleem zeker niet te zijn, TV ook niet want die staat op zolder te niksen...

Juist de aarding die je niet hebt, is heel waarschijnlijk het probleem. Ik heb de set hier in zijn geheel een keer aangesloten met een verlengkabel, naar de keuken, in een geaard stopcontact. Compleet géén brom meer.

Wat ook voorkomt, is een aardlus. Dit komt dan vaak omdat de set via ethernetkabel, radio antennekabel, tv via antenne etc, allemaal aan 'een' aarde gehangen word. Als je dan wel of niet de versterker in een geaard stopcontact stopt krijg je wel of geen brom. Soms dus juist wel. De aarde van het stopcontact is een andere aarde dan de antennekabel, en dan krijg je juist brom.

Je kunt nog proberen wat er veranderd als je sommige stekkers (1 voor 1) andersom in het stopcontact/verlengdoos doet. Soms werkt dit ook. Alle beetjes helpen :D

Citaat van: carbest op juni 07, 2018, 22:59:36
Daarnaast heb deze gevonden.

https://www.bax-shop.nl/ground-loop-isolator/art-dti-ground-loop-isolator

Goede recensies. Iemand daar ervaring mee? Ik vrees alleen dat ik inlever op geluidskwaliteit. Dat is dan wel mijn laatste strohalm.

Dat kun je vergeten, is voor gebalanceerd signaal, als je die ertussen propt krijg je meer ellende. Bovendien is de kwaliteit niet...hmmm ;)

xander32

... en de meest stabiele bron is ... een cdp welke het signaal van een dt verstoort  :roll:

N.a.v.:   https://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,9867.0.html


Excuses voor het vervuilen van dit draadje.

carbest

Bedank weer voor jullie hulp!

Citaat van: Maus op juni 07, 2018, 23:06:55
Juist de aarding die je niet hebt, is heel waarschijnlijk het probleem. Ik heb de set hier in zijn geheel een keer aangesloten met een verlengkabel, naar de keuken, in een geaard stopcontact. Compleet géén brom meer.

Ik heb precies hetzelfde gedaan en nog steeds de brom cq geen verbetering met wat het was. Dus ook al zijn de versterker en de platenspeler alleen geaard aangesloten, nog steeds de brom.  :-(

Nog een keer nog kritischer gekeken bij de aansluitingen van de versterker. Wanneer ik aan de bedrading zit van de platenspeler naar de versterker dan veranderd de brom in sterkte. Naar mijn mening mag er eigenlijk helemaal geen brom inzitten, wie deelt deze mening? Ik begin nu meer de versterker te verdenken dat hij het probleem gewoon is.

De komende week een tweede versterker regelen om toch meer duidelijkheid te krijgen of de versterker de boosdoener is. Mocht dat het probleem zijn dan mag hij naar de versterker dokter!  :yes: Wordt vervolgd!     
Life is what happens tot you while your bust making other plans.

Vinyl_Fuchs

Ik had aanvankelijk ook een brom via platenspeler/ phono pre en phono pre pre en kwam erachter dat wanneer ik beide kabelsockets van audio output op de pre pre met de hand aanraakte de brom verdween. Dus heb ik met  dikke koperdraad een achtje om beide sockets gelegd en verbonden met aarde op betreffende apparaat. Bij mij was toen het probleem verholpen.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

Marvin

Mooi dat er toch wat meer leven in dit onderwerp gekomen is. 

Misschien inderdaad eens de versterker wisselen, of misschien dat er iemand in de buurt woont met een phono-pre ter leen voor een onderzoekje.

Zelf heb ik die laatste wel voor je, omgeving Haarlem.

Verder weet ik te herinneren dat juist geaarde stopcontacten soms meer kwaad dan goed doen.
Zo zie je maar dat die aardlus, als dat het is, niet zomaar even getackeld is. 
Antenne voor de radio loskoppelen, indien aanwezig, als je factoren wilt uitsluiten, schijnt ook wel handig te zijn.


Draaien en wisselen van de stekkers in de stekkerdozen en dan iets op de behuizing meten was ook iets, misschien dat iemand met z'n afgeronde LTS dan verder kan duiden....!?
Ik moet het namelijk doen met een administratieve vooropleiding en een aantal jaartjes city-hoppen op kosten van de staat..... [emoji851]