Sony TA1630 defect

Gestart door Tjalling Frankena, mei 30, 2018, 14:57:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Tjalling Frankena

Goeiedag

Ik heb van een vriend een sony ta2630 gekregen die nog nagekeken moest worden. hijzelf had er niks aan gedaan maar nadat ik der mee bezig ben geweest zag ik dat er bij 1 van de transistoren een pootje was afgebroken. in de handleiding word naar Q209 doorverwezen. hiervan van was de collector verbonden met een weerstand, dit heb ik vervangen en de door verbinding verwijderd de oude transistor hoort een 2sa706 te zijn. (was al eerder vervangen) en heb er een bd140-16 voor in de plaats gezet echter na het testen kreeg ik een vlammetje. Later nogmaals geprobeerd met dummy speakers maar dan krijg ik rook hierbij was ik wel vergeten 1 aansluiting weer aan te sluiten in de handleiding staan er de codes 106,15 en 13 bij dit is een wit, zwart en rood kabeltje in een connector. Na dit allemaal getest te hebben met een componenten tester op een osciloscoop blijkt wel alles gewoon te werken. Het spreekt voor zich dat dat het dus niet doet kan iemand mij helpen?  :|

Tjalling Frankena

Nog steeds zoekende naar een oplossing

HAL9000

beste Tjalling,

Ja het is nu toveren en gokken, maar ik denk dat er sowieso een eindtor defect is. Ik zie op foto's dat hier die oude vleugel torren inzitten. Die hebben van zichzelf een vrij lage HFE waarde waardoor ze vrij gevoelig zijn voor spanningspieken. En zeker met zo'n 45 jaar oude versterker zullen ze nu gesneuveld zijn. Ik ben bang dat je deze versterker bij de eindversterker helemaal systematisch moet opbouwen. Gelijk ook nieuwe elko's erin en eventuele andere onderdelen die versleten zijn.

jon
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

HAL9000

Excuus, er zitten normale To220 eind torren in.  Je zou hiervoor BD243C 244C of TIP41C 42C kunnen gebruiken.
Er zijn ook een paar MJE transistoren van onsemi gebruiken. Denk wel dat het een makkelijke reparatie is.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Tjalling Frankena

#4
Bedankt voor de reactie hier kan ik wat mee! :D Maar de eindtorren kunnen dus het probleem zijn waardoor er rondom of juist de vervangen transistor verbrand is? (je ziet dus niks terug op de componenten of printplaat) ook zal ik morgen even betere fotos maken van de versterker sinds dat er vermoedelijk al eerder mee geprutst is

Simon_Jaarsma

Citaat van: Tjalling Frankena op mei 31, 2018, 16:54:52
Bedankt voor de reactie hier kan ik wat mee! :D Maar de eindtorren kunnen dus het probleem zijn waardoor er rondom of juist de vervangen transistor verbrand is? (je ziet dus niks terug op de componenten of printplaat) ook zal ik morgen even betere fotos maken van de versterker sinds dat er vermoedelijk al eerder mee geprutst is

Tip41c en tip42c heb ik nog wel liggen deze heb ik ook gebruikt in mijn 2216
VintageStereo op YT

HAL9000

Citaat van: Tjalling Frankena op mei 31, 2018, 16:54:52
Bedankt voor de reactie hier kan ik wat mee! :D Maar de eindtorren kunnen dus het probleem zijn waardoor er rondom of juist de vervangen transistor verbrand is? (je ziet dus niks terug op de componenten of printplaat) ook zal ik morgen even betere fotos maken van de versterker sinds dat er vermoedelijk al eerder mee geprutst is

Beste Tjalling,

Meten is weten natuurlijk, ik doe nu een gecalculeerde gok. Deze versterkers zijn vrij simpel en vaak komen ze erg overeen met andere merken. En die ik zag die eindtorren zitten bij een paar foto's op het internet. Ze waren allemaal zwart van de oxidatie.  nonono
Ik zag ook dat deze versterkers DIP-8 dual FETS van sony gebruiken  :roll: Ik hoop dat die nog werken.

Jon


Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Tjalling Frankena

Citaat van: HAL9000 op juni 01, 2018, 09:38:08
Beste Tjalling,

Meten is weten natuurlijk, ik doe nu een gecalculeerde gok. Deze versterkers zijn vrij simpel en vaak komen ze erg overeen met andere merken. En die ik zag die eindtorren zitten bij een paar foto's op het internet. Ze waren allemaal zwart van de oxidatie.  nonono
Ik zag ook dat deze versterkers DIP-8 dual FETS van sony gebruiken  :roll: Ik hoop dat die nog werken.

Jon

Zou je verder nog kunnen helpen simon en ik hebben beide gezocht naar vervangers voor de volgende transistoren

2sc1124
2sa678
2sc1364

We kunnen beide geen goeie vervangers hiervoor vinden.

Bij voorbaat dank 

Tjalling Frankena


Tjalling Frankena

2sc1124 vervangen door 2sd1138
2sc1364 vervangen door bc182b
Nog zoekende voor vervanging van de 2sa678