Vreemde storing SR6006

Gestart door balluhbad, mei 15, 2018, 21:08:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

balluhbad

Kenners,

In 2012 heb ik een versterker van Marantz (SR6006) gekocht. Ik ben nog steeds erg blij met de keuze die ik destijds gemaakt heb maar helaas doet er zich sinds een week of twee een probleem voor.

Het probleem is als volgt. Op het moment dat ik de versterker aan zet, hoor je na ongeveer 5 seconden een tik uit het apparaat komen. Dit hoort zo want dit is al sinds de aanschaf zo. Kort na het moment dat de je de tik hoort komt er geluid uit de speakers. Zolang de versterker aan blijft staan is er geen tik meer hoorbaar en komt er geluid uit de speakers, of ik nou 5.1 input heb of ben geschakeld naar stereo. Tot zo ver niets aan de hand.
Sinds de laatste twee weken komt de tik, als het apparaat aan staat, meerdere keren per avond uit het apparaat, zonder dat ik het apparaat had uit- en aangezet of instellingen had gewijzigd. Het vervelendst van alles is, is dat als ik het inputsignaal verander van 5.1 naar stereo (bv. schakelen van een 5.1 tv-uitzending naar een 2.0-uitzending), er geen geluid meer uit de speakers komt bij de 2.0-uitzending. Ik hoor dan alleen wat geluid uit de basspeaker. Via de Marantz-app op mijn telefoon kan ik zien dat de versterker in zo'n geval wel schakelt van surround naar stereo maar ergens bij de output gaat het dus kennelijk fout. Als ik vervolgens weer terugschakel naar een 5.1-uitzending komt er wel weer surroundsound uit de speakers. Of de tikken uit het apparaat en het outputprobleem met elkaar in relaties staan weet ik niet maar het lijkt er wel op.

Ik heb de fabrieksinstellingen gisteren teruggezet maar de problemen deden zich vandaag weer voor.

Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand is?
Alvast bedankt!

pdufrenne

Vraag: wat is er nog meer veranderd sinds dat deze problemen optraden.
Dan zit ik te denken aan de HDMI kant.
Nieuwe randapparatuur, nieuwe TV, nieuwe firmware op een van deze?
Of andere kabels gebruikt?
Heb je aan de opstelling lopen sleutelen?

AV Receiver: Marantz SR6007
TV: Samsung UE50JU6870
Blue-Ray: Sharp BD-HP22S
CD Speler: Marantz CD5400
Luidsprekers: Tannoy  (o.b.v. Tannoy 637)
Surround: Mission 700
Center: Infinity Alpha

balluhbad

Citaat van: pdufrenne op mei 15, 2018, 21:21:17
Vraag: wat is er nog meer veranderd sinds dat deze problemen optraden.
Dan zit ik te denken aan de HDMI kant.
Nieuwe randapparatuur, nieuwe TV, nieuwe firmware op een van deze?
Of andere kabels gebruikt?
Heb je aan de opstelling lopen sleutelen?

Bedankt voor je snelle reactie.
Er hangt eigenlijk alleen een SmartTV (HDMI/ARC) aan. Aan de TV een Horizon box van ziggo en een Apple Tv.
Vlak voordat de problemen begonnen had ik niets veranderd aan de setup, ook geen updates gedraaid. Sterker nog, volgens mij heeft de marantz nog nooit eeen update gehad. Als ik controller op updates heeft hij altijd aangegeven dat er geen nieuwe zijn. Klopt dat eigenlijk wel?

pdufrenne

Over de firmware van de SR6006:
Het kan dat daar al een hele tijd géén nieuwe versie van beschikbaar is gekomen. De nieuwe modellen hebben recentelijk een firmware upgrade gekregen om de Spotify functionaliteit om te zetten naar Spotify-Connect.

Over de firmware voor de Horizon box van Ziggo:
Krijgt hij deze automatisch?
Check eens of daar de laatste firmware in zit, en update deze eventueel.

Over het omschakelen van het relais tijdens TV kijken:
Lijkt erop dat dit gebeurd als de geluidsmodus van de Tv-uitzending verandert van Stereo naar Surround en andersom.
Zou dit kunnen kloppen?

In mijn situatie heb ik het volgende ingesteld:
•   Apple TV en TV Ontvanger aangesloten op de SR6007 via HDMI
•   Beide ingesteld op dolby-digital geluid uitgangsmodus
•   Op de SR6007 de geluidsmodus op "Automatisch".
AV Receiver: Marantz SR6007
TV: Samsung UE50JU6870
Blue-Ray: Sharp BD-HP22S
CD Speler: Marantz CD5400
Luidsprekers: Tannoy  (o.b.v. Tannoy 637)
Surround: Mission 700
Center: Infinity Alpha

balluhbad

Citaat van: pdufrenne op mei 16, 2018, 08:34:00
Over de firmware van de SR6006:
Het kan dat daar al een hele tijd géén nieuwe versie van beschikbaar is gekomen. De nieuwe modellen hebben recentelijk een firmware upgrade gekregen om de Spotify functionaliteit om te zetten naar Spotify-Connect.

Over de firmware voor de Horizon box van Ziggo:
Krijgt hij deze automatisch?
Check eens of daar de laatste firmware in zit, en update deze eventueel.

Over het omschakelen van het relais tijdens TV kijken:
Lijkt erop dat dit gebeurd als de geluidsmodus van de Tv-uitzending verandert van Stereo naar Surround en andersom.
Zou dit kunnen kloppen?

In mijn situatie heb ik het volgende ingesteld:
•   Apple TV en TV Ontvanger aangesloten op de SR6007 via HDMI
•   Beide ingesteld op dolby-digital geluid uitgangsmodus
•   Op de SR6007 de geluidsmodus op "Automatisch".

Bedankt voor je reactie.
Bij mij staan de instelling gelijk aan die van jou, zo hebben ze ook altijd gestaan. Updates worden automatisch gedaan en controleer ik regelmatig.

Vandaag kwam ik achter het volgende. Als ik alle apparatuur vanuit stand-by aanzet doet dat alles het. Dus bij een 5.1-uitzending komt er geluid uit 6 speakers en bij een 2.0-uitzending uit 3 (stereo + basspeaker). Op een gegeven moment hoor ik vanuit het niets een tik uit het apparaat komen. Ik heb dus geen knoppen aangeraakt of tv-kanalen gewisseld. Als ik hierop naar een 2.0-uitzending schakel komt er geen geluid meer uit de stereospeakers (uit de basspeaker wel). De tik en output hebben dus zeker met elkaar te maken.

Iemand nog een tip/idee?

balluhbad

Na het hele apparaat nog eens goed schoongemaakt te hebben bleef het probleem aanhouden. Gisteren heb ik de reciever ter reparaties weggebracht. Ik ben benieuwd wat met gaat vinden. Nogmaals bedankt voor de reacties.

barrye32

Condensator of losse soldering (cold solder joint) veroorzaken meestal dit soort problemen, op de voedingsprint.
Of er zit een eindtrap los in de soldering, waardoor hij reset of in protectie gaat.

balluhbad

Ik heb een kleine twee weken terug de reciever voor reparatie aangeboden en vandaag weer opgehaald. Volgens het rapport heeft men de outputs hersteld (wat dat ook mag betekenen) en 5x relais vervangen. Ik heb hem nu een paar uurtjes draaien en alles gaat nog goed.

Nogmaals bedankt voor jullie opmerkingen!