Pioneer SA-508 Defect

Gestart door Simon_Jaarsma, mei 15, 2018, 20:02:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Simon_Jaarsma

Beste Leden,

Vandaag heb ik mijn 2de Pioneer SA-508 binnengekregen. Ik kon hem voor een goed prijs krijgen samen met de bijhorende tuner. En sinds dit niet een verkeerde versterker is dacht ik koop hem maar.

Achteraf blijkt hij het niet te doen  :x ondanks de verkoper zij dat hij volledig werkte. Het linker kanaal doet het niet. Echter wanneer ik de volume knop helemaal opendraai springt hij weer aan, kort daarna kapt hij er weer mee. Ik heb de rust stroom gecheckt en het linker kanaal geeft 16mv aan en het rechter 3.2mv Pioneer zegt zelf dat het tussen de 4.5 en 35mv moet liggen. Vreemd genoeg doet het kanaal dat afwijkt van deze waarde (rechter kanaal) het wel gewoon. Ook zijn de brugjes doorgeknipt zoals Pioneer zelf zegt in het schema dit is overigens niet door mij gedaan.

Ik visueel gecheckt als er kapotte/doorgebrande componenten zijn, deze kan ik niet vinden. Wat kan hier mis mee zijn? Of als iemand dit probleem zelf ook heeft gehad?

Met vriendelijke groet,

Simon
VintageStereo op YT

AkTeVox

Check eens de speaker relais en overloop eens de tin bindingen.

Maus

Speakerrelais zitten hier niet in dacht ik, voornamelijk slechte contacten in de schakelaars. Met name de speaker A/B uitgang.

Doet de VU meter van dat kanaal het wel? Zonee, dan zit het in de pre en dus in de ingangsschakelaars of toonregeling.

Kortom, even alles heen en weer rossen en kijken of het probleem dan minder is.
Ik heb dezelfde in de schuur staan als klusversterker en die staat de hele winter in de kou. Doet in de lente altijd even moeilijk. Half uurtje laten draaien en alles eens heen en weer... :D

HAL9000

Slechte binding of inderdaad het relais,  Muting en tone direct als die erop zitten willen ook roet in het eten gooien soms. Gelukkig is het wel iets kleins.  :yes:
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Simon_Jaarsma

Er zit inderdaad geen speaker relais in. De vu meter geeft inderdaad niks aan op het linker kanaal. Wanneer ik de speakers los haal of hem uitzet doet de vu meter het wel op het linker kanaal. Zal dan waarschijnlijk een smerige speaker selector knop zijn.
VintageStereo op YT

Maus

Pas op met contactspray ofzo, ding schakelt ook 220 :)

Simon_Jaarsma

Citaat van: Maus op mei 16, 2018, 23:21:04
Pas op met contactspray ofzo, ding schakelt ook 220 :)

Hoe kan ik hem dan het beste schoon maken? Is er nog een ander middel dan contactspray?
VintageStereo op YT

thanatos

Google is je vriend.. veel info te vinden. Gebruik engelse zoektermen. Een contact cleaner is een goed middel, maar bij onjuist gebruik een tijdelijk lapmiddel.

Als je niet weet wat je doet in apparatuur kun je het beter laten. Zoals aangegeven er komt ook netspanning binnen en dat kan potentieel dodelijk zijn als je niet weet wat je doet.

Maus

Voornamelijk niet teveel en als je het wel doet, goed laten drogen.

Simon_Jaarsma

Ik laat het sowieso goed drogen. Maar ik dacht misschien dat er nog een effectievere manier is dan contactspray. Ultrasoon heb ik wel maar ik weet niet als je daar zomaar een print of potmeter in kan doen, en zo ja wat dan de vloeistof is die je moet gebruiken.
VintageStereo op YT

Cornelis1921

Citaat van: Simon_Jaarsma op mei 18, 2018, 09:09:19
Ik laat het sowieso goed drogen. Maar ik dacht misschien dat er nog een effectievere manier is dan contactspray. Ultrasoon heb ik wel maar ik weet niet als je daar zomaar een print of potmeter in kan doen, en zo ja wat dan de vloeistof is die je moet gebruiken.
Gedemineraliseerd water, Simon.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Simon_Jaarsma

Citaat van: Cornelis1921 op mei 18, 2018, 13:24:45
Gedemineraliseerd water, Simon.

Je hoeft er veder geen schoonmaak middel aan toe te voegen?
VintageStereo op YT

AkTeVox

Citaat van: Simon_Jaarsma op mei 18, 2018, 17:21:21
Je hoeft er veder geen schoonmaak middel aan toe te voegen?

Een scheutje IPA erbij kan nooit kwaad. Of anders doe je hem maar in de vaatwasser.  :-D :-D :-D :-D

Simon_Jaarsma

Citaat van: AkTeVox op mei 18, 2018, 17:25:49
Een scheutje IPA erbij kan nooit kwaad. Of anders doe je hem maar in de vaatwasser.  :-D :-D :-D :-D

Heb je het dan over bier?  :-D :-D
VintageStereo op YT

AkTeVox

Citaat van: Simon_Jaarsma op mei 18, 2018, 17:30:13
Heb je het dan over bier?  :-D :-D


Een Duvel of Westvleteren 12° kan nooit kwaad.  :-D :-D :-D