beginnersvraag versterker speakers

Gestart door G.M.N., mei 09, 2018, 15:25:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

G.M.N.

Beste forumleden,

Een tijdje geleden heb ik één paar Magnat Magnasphere Lambda 5 speakers tweedehands aangeschaft. Ik had al één paar maar daarvan doen de tweeters het niet meer.  Nu ben ik dus op zoek naar een passende versterker. Zelf heb ik weinig verstand van versterkers, speakers en dergelijke. Tot nu toe heb ik de speakers en versterkers die ik heb gebruikt vooral aangeschaft vanwege uiterlijk. Behalve de Magnasphere Lambda 5 speakers. Daar had ik al het één en ander over gelezen voor dat ik ze had aangeschaft. Nu is mijn vorige versterker kapot gegaan, dit was een Goldstar GSA 8500?, en wil ik een goede tweedehands versterker er voor in de plaats. Na een beetje zoeken op internet ben ik op de Marantz pm 80 of pm 80 mk2 uitgekomen. Dit omdat deze versterker waarschijnlijk binnen mijn budget (200 <) gaat passen en omdat ik hier goede dingen over heb gelezen wat betreft luisterervaringen. Mijn vraag binnen dit forum is nu dus of dit een goede keus zou zijn en wat voor een andere alternatieven er zijn? Waarschijnlijk is deze vraag veel te breed maar ik dacht ik post hem even en dan kijk ik wel waar het uit komt.

Grote groet,
G.M.N.

thanatos

Een PM-80 is niet de beste keuze. Veel STK module problemen, slechte serie Elna condensatoren die eigenlijk End Of Live zijn Plus een berg slechte solderingen is een recept voor een versterker met klachten.

De PM-80 MK2 / SE is een betere optie nml geen STK module maar hebben verder dezelfde genoemde klachten.

Die Goldstar is best leuk en opknappen is ook nog een optie.

G.M.N.

Citaat van: thanatos op mei 09, 2018, 15:59:39
Een PM-80 is niet de beste keuze. Veel STK module problemen, slechte serie Elna condensatoren die eigenlijk End Of Live zijn Plus een berg slechte solderingen is een recept voor een versterker met klachten.

De PM-80 MK2 / SE is een betere optie nml geen STK module maar hebben verder dezelfde genoemde klachten.

Die Goldstar is best leuk en opknappen is ook nog een optie.

Bedankt Thanatos voor je snelle antwoord!
Goed dus de PM-80 niet en de PM-80 MK2 zou kunnen maar de kans is dat ik er dan binnen de kortse keren gedonder me heb. Dat is inderdaad ook niet wat ik wil aangezien ik eigenlijk gewoon elke dag lekker naar muziek wil kunnen luisteren zonder mij veel zorgen te hoeven maken of de versterker het nog lang vol houdt. Wel jammer want ik had op andere plekken gelezen dat ze het meestal nog wel goed doen.

Zelf opknappen is geen optie aangezien ik er in de eerste plaats geen verstand van heb en in de tweede plaats omdat ik nog met veel andere projecten bezig ben dus er geen tijd voor heb. Ik zou hem misschien nog kunnen laten opknappen maar dat heb ik al eens geprobeerd en toen is mij verteld dat 'het ding niet te repareren is'.
Ik ben een beetje bang dat ik dan weer hetzelfde te horen krijg maar ook wil ik eigenlijk gewoon eens iets anders proberen.
Ik ben dus hier op het marantzforum terecht gekomen omdat ik een klein maandje geleden bij Hifi Klubben in Nijmegen ben geweest. Hier hebben ze mij een paar versterkers laten horen om even aan te duiden wat het verschil kan zijn. Daarbij kwam de Marantz versterker er voor mij het beste uit. Volgens mij waren dit de Marantz PM-5005 en de Marantz PM-7005 maar dit weet ik niet meer zeker. Ik was daar eigenlijk naartoe gegaan om voor mij mijn zoektocht een beetje in te kunnen kaderen en toen heb ik er dus voor gekozen om te zoeken naar tweedehandse marantz versterkers en daar een klein beetje over te lezen. Zodoende dus bij de PM-80 gekomen en ook bij dit forum.  Ik denk dat de reden is dat ik dit vertel om mij ook een beetje voor te stellen. Sorry voor het lange verhaal. Wat zouden nog andere opties zijn naast het opknappen van de Goldstar of het aanschaffen van een tweedehands PM-80 MK2?

Maus

Met een budget van 200 zou ik een veel modernere bak kiezen omdat de kans op defecten kleiner is.
De oudere series hebben bijna allemaal last van onderhoudskwaaltjes en dat kost gewoon geld als je het zelf niet kunt.

https://link.marktplaats.nl/m1283231201
Voorbeeldje.

Deze kan misschien wel voor 100 euro minder weg.
https://link.marktplaats.nl/m1282635160


Om even van Marantz af te stappen (je betaald grotendeels voor de naam bij de instapmodellen):
https://link.marktplaats.nl/m1283471105
Voor die prijs geweldig. En daarna lekker een ijsje nemen bij de pomp om jezelf te trakteren.

En als deze meer in je buurt staat... Hetzelfde model :D
https://link.marktplaats.nl/m1283233068

Maus


G.M.N.

Citaat van: Maus op mei 09, 2018, 23:01:15
Met een budget van 200 zou ik een veel modernere bak kiezen omdat de kans op defecten kleiner is.
De oudere series hebben bijna allemaal last van onderhoudskwaaltjes en dat kost gewoon geld als je het zelf niet kunt.

https://link.marktplaats.nl/m1283231201
Voorbeeldje.

Deze kan misschien wel voor 100 euro minder weg.
https://link.marktplaats.nl/m1282635160


Om even van Marantz af te stappen (je betaald grotendeels voor de naam bij de instapmodellen):
https://link.marktplaats.nl/m1283471105
Voor die prijs geweldig. En daarna lekker een ijsje nemen bij de pomp om jezelf te trakteren.

En als deze meer in je buurt staat... Hetzelfde model :D
https://link.marktplaats.nl/m1283233068

Beste Maus,

Heel erg bedankt voor je reactie en je zoekwerk. Ik heb ondertussen redelijk eigenwijs alsnog een PM-80 MK2 versterker aangeschaft. Wel voor een mooie prijs zodat ik alsnog geld over had voor dat ijsje bij de pomp. Ik heb er voor gekozen om toch maar gewoon te kijken hoe het gaat verlopen met de versterker. Ik moet hem nog aansluiten maar heb hem al wel aangesloten uitgetest bij de gene van wie ik hem heb overgenomen. Daar klonk alles heel goed.

Groet!

Samro

En, klinkt die nog steeds heel goed? Ik vermoed dat het niet zo lang gaat duren. 🔇
Citaat van: G.M.N. op mei 13, 2018, 15:55:28
Beste Maus,
C
Heel erg bedankt voor je reactie en je zoekwerk. Ik heb ondertussen redelijk eigenwijs alsnog een PM-80 MK2 versterker aangeschaft. Wel voor een mooie prijs zodat ik alsnog geld over had voor dat ijsje bij de pomp. Ik heb er voor gekozen om toch maar gewoon te kijken hoe het gaat verlopen met de versterker. Ik moet hem nog aansluiten maar heb hem al wel aangesloten uitgetest bij de gene van wie ik hem heb overgenomen. Daar klonk alles heel goed.

Groet!

Maus

Niet té negatief... Ik heb er ook een die ook niet gereviseerd is en die doet het ook prima.

Niet op Class A zetten en niet direct een apparaat erop, dan koelt hij beter ;)

Samro

#8
Sorry, Je hebt gelijk...hopelijk valt het mee, en doet de versterker het prima  :yes: Maar zo'n oud beestje en klasse a geeft vaak wel problemen. Ben wel benieuwd eigenlijk 😉 🤔
Citaat van: Maus op mei 13, 2018, 23:21:11
Niet té negatief... Ik heb er ook een die ook niet gereviseerd is en die doet het ook prima.

Niet op Class A zetten en niet direct een apparaat erop, dan koelt hij beter ;)

HAL9000

Citaat van: Samro op mei 14, 2018, 00:29:40
Sorry, Je hebt gelijk...hopelijk valt het mee, en doet de versterker het prima  :yes: Maar zo'n oud beestje en klasse a geeft vaak wel problemen. Ben wel benieuwd eigenlijk 😉 🤔
Ik weet zowat alles van Marantz apparatuur, NIET die PM80 in A laten spelen. Het geeft je niks extra en slijt je versterker heel erg. Dat exemplaar dat je nu hebt gekocht; moet je houden. En laat het reviseren. Want nieuwe versterkers van deze kwaliteit krijg je niet meer voor die prijs nieuw. 
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

SB_Marantz

Citaat van: thanatos op mei 09, 2018, 15:59:39
Een PM-80 is niet de beste keuze. Veel STK module problemen, slechte serie Elna condensatoren die eigenlijk End Of Live zijn Plus een berg slechte solderingen is een recept voor een versterker met klachten.

De PM-80 MK2 / SE is een betere optie nml geen STK module maar hebben verder dezelfde genoemde klachten.

Die Goldstar is best leuk en opknappen is ook nog een optie.

Kan niet anders zeggen dan het er geheel mee eens te zijn.
De decline van de kwaliteit was na 1977 al van toepassing.
Een modelletje 1070 pakt deze hele 80 serie met schier gemak in om maar wat te noemen.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM