Restauratie / recap Yamaha CA-800 II

Gestart door thanatos, april 30, 2018, 16:45:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thanatos

Lang geleden dat ik eens een project gepost heb. Hoogte tijd dus  8-)

Ik heb een tijdje terug een Yamaha CA-800 II gekocht in defecte staat. Nou.. dat defect dat kon wel kloppen  nopompom Achteraf een bewerkelijk en kostbaar project.. soms zit het mee.. maar vaker tegen  :-D

Deze Yammie heeft een Class A schakelaar en kan in 'A' spelen. Helaas gaat dit via een setje 10A micro switches. Deze schakelen oa de transformator naar een andere tap/voltage.

Daarnaast door de hitte valt een flinke slijtage slag te verwachten. Ook zitten er veel notoir lekkende transistoren in verwerkt en chief designer had een voorliefde voor tantaal condensatoren  HLP Die zijn vaak de bron van onnodige ruis/vervuiling en kunnen het best vervangen worden voor goede kwaliteit elco's.

Laten we eens beginnen met het eindresultaat!  :mrgreen:



Voor :



Lekker stoffig  :evil:

Na :





Onderzijde met protectie en spanningregulatie



Lekker stoffig dus  8-)



Na recap, doorsolderen, relais schoongemaakt en her en der wat schade door oude lijmresten herstel. Print voorzien van nieuwe coating.



De bovenzijde. Deze versterkers zijn compleet volgepakt.. wel goed afgeschermd, maar niet prettig om te servicen..



Sommige board zijn wel modulair en stuk prettiger om aan te werken. Recap, transistoren vervangen, doorsolderen en contacten schoonmaken. Potmeters/schakelaars behandelen, sommige moesten in de ultrsoon.



Idem nieuwe conformal coating ter bescherming van de printplaat zelf.





Work in progress  :-o





Hier het schakelprintje voor de klasse A / normaal.



Bovenste had ik nog liggen maar kon ik het maximale amperage niet terugvinden.. Daarom maar bij Mouser in de USA 21A exemplaren besteld. De originele zijn 10A en compleet gaar.

Zonder goede switches krijg je gekken dingen en kan problemen met je trafo of zelfs je eindtrappen veroorzaken.



Eindtrap soldeer zijde na uitgebreide service.



Recap is geen overbodige luxe.. Deze cap heeft dus een weerstand van 5.4 Ohm.. niet goed niet.





Slechte solderingen overal te vinden..



Eindtrap na service, trimpotjes vervangen etc.



Afregel plezier! altijd spannend of je na uren hakken en breken nog een werkend geheel over hebt  clown1



Mooie sinus.. voor het oplettende oog ziet hier al een probleem wat nog wat voeten in de aarde kreeg..



Strakke blokgolf !



Wat bleek.. de 4 gang volume/balans pot had onderin geen regelbereik meer en liet flink signaal door.. daarnaast een behoorlijk kanaal ongelijkheid. Dat kun je mooi zien bij de Sinus hierboven.

Een serieus probleem.. want dit is een pot met dubbele functie. Balans en Volume.. Merk Noble en niet meer te vinden.. Na zoekwerk en 45dollar lichter een exemplaar kunnen vinden op Ebay die zou kunnen gaan passen..

Maar een dag later bij het ontbijt aan het marktplaats grasduinen een CA-800 in frankenstein staat defect op 5km van mijn dorpje!! volgas er naar toe en deze CA-800 voor een paar tientjes kunnen overnemen.. Resultaat een passende volume pot, nieuwe knoppen en klap op de vuurpijl wel een goede aan/uit schakelaar! deze bleek ook defect.. Blijft er een zielige sloper over.. maar die lap ik wel ooit eens op voor achtergrond radio in het werkhok  8-)



Nieuwe potmeter!



Tijd voor wat cosmetische ingrepen..



Roostertjes waren goed bekrast, deze maar voorzien van nieuwe laag. Boven gespoten, onder origineel nog.



Zo.. das weer netjes.



Eindresultaat !!



Eindtrapje van de zijkant.



Meer dan 100 componenten vervangen.. Volume potmeter, aan/uitschakelaar, LED modificatie voor lampje, nieuwe mica's en koelpasta voor de eindtrap. Diverse klein signaal transistoren vervangen, trimpotjes voor de DC offset en Bias. etc etc.

Al met al een flinke klus en ook echt nodig bij deze serie. Geld dus ook voor de CA-1000 / CA-2000 etc.

Maar resultaat mag er zijn. Klinkt als een klok!! in A ook als kachel te gebruiken met 850mV bias  :-D :-D

Wintertje


NB

Mooi werk :yes:
Ik heb ooit een hier op lijkende receiver gehad. Met 2 wappers. Een voor volume en een voor radiosignaal.
Ben slecht in typenrs. Maar hij beviel wel.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

bas focal marantz

Geweldig om te zien de transformatie van oud lelijk ding )van binnen) naar mooi en wekend.

thanatos

Ik vind het ook nog steeds wonderlijk. 40 jaar gebruik en stof wat wat je 'af klopt'

Gaandeweg is het soms wel even zoekwerk, waardige vervangende transistoren uitzoeken. Op de benodigde plekken exemplaren matchen.

Dan wat de doen met de oude elektrolyten condensatoren. Op welke plek zet je wat. Klankmatig kan dit flink uitmaken. 105 graden tegen 85, extra lage ESR typen of toch maar een folie cap.

Voor deze versterker heb ik ook Nichicon Fine Gold gebruikt, Panasonic FC, BHC/KEMET Long life type in de voeding met >18.000 uur gegarandeerde levensduur. Soldeer met een hoog zilver gehalte.

Hij staat nu een volle dag te spelen in standje 'A' en klinkt mooi open en krachtig in het laag. Hoop uit deze serie ooit nog eens een zwaarder exemplaar te kunnen vinden. De CA-1000 II is bijna identiek, alleen wat meer functies en iets zwaarder bemeten en daardoor hoger in zijn output.

bas focal marantz

Hij ziet er echt piekfijn uit.

Het ''even'' halen van een donor apparaat kan bij oudere apparaten soms noodzaak zijn om hem goed werkend te krijgen.

Een flinke revisie, een donor apparaat, zo krijgt deze vintage versterker een eigen verhaal.


Maus

Ik maak van een donor dan altijd nog een lelijke maar werkende, voor de liefhebber.

thanatos

Zeker, deze schrijf ik niet af. Ik maak hem weer goed en werkende. Dan kan hij mooi voor de radio zorgen in mijn werkhok ;-)

jrm

Mooie foto's en duidelijk qua voortgang en opbouw!

Rob46

Wat een fantastisch mooi project heb je weer gepost  :yes: Altijd weer interessant om te zien hoe je de componenten weer in topconditie weet te krijgen. Volgens mij moet dat een enorme voldoening geven! Complimenten! :yes:

Dokterakai


jansen2810

Toch proberen. Ik lees dat je een sloper hebt van de 800. Zou ik de afdekplaat, die over de gehele breedte van de versterker boven oa toonregeling zit kunnen overnemen? Die mis ik nog.