Start instellingen Rel q100, en ev tips NR1602.

Gestart door MariooooNL, april 30, 2018, 11:05:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MariooooNL

Goedendag.

Ik wilde mijn geluid wat upgraden thuis, en uiteindelijk een Marantz NR1602 met een REL Q100 en Harman Kardon surround speakertjes op hun kop getikt. De SAT TS7BQ.
Het formaat van de versterker was bepalend gezien de dikke modellen simpelweg niet in het audiomeubel passen, maar het moest natuurlijk goed spul zijn. Door de vele goede referenties voor de Marantz gekozen, en tevens was dit een koopje dus snel gehandeld. Ik was toen niet op de hoogte van de Auddysey mic en heb daar niet naar geinformeerd, achteraf maar die bleek verdwenen..

De enigste op MP word vandaag opgestuurd. Nu is dit niet noodzakelijk, maar mijn verstand van frequenties, hrtz ed is dusdanig klein dat dit wel eens erg handig zou kunnen zijn. Ik ben handmatig bezig geweest maar om alleen al beeld en geluid te krijgen was al een opgave. Heb de kpn box, ps3 en ps4 allen via hdmi aangesloten en uiteindelijk heb ik beeld en geluid. Ik weet niet eens meer hoe.. Er zijn dan ook nogal wat mogelijkheden zoals jullie ws weten.

Is hdmi the way to go, of is het digitaal aansluiten via bijv optisch beter? En ik had niet eens heel lang een paar BNS zuilen die teveel aanwezig waren en dan bedoel ik niet het geluid.. Tevens heb ik nog een paar Wharfedale diamond III speakers die nooit aangesloten zijn geweest.

Ik zit te twijfelen of ik die als frontsspeakers zal gaan gebruiken ipv de Harmannetjes. Wat zou jullie advies zijn?
Zeker in combinatie met de Sub. Er is mij verteld dat de freq van de sub moet staan op de max freq van de speakers, klopt dit?

Ik verwacht de Audyssey binnen een paar dagen, maar daar zal geen smurf uit komen lopen om aan de knoppen van de sub te draaien, dus wat zouden goede begin waarden zijn voor de freq en volume van de sub? De Marantz gaat daar ook mee aan de slag begrijo ik, maar laat ik het niet te moeiljk maken dacht ik zo.

De sub staat nu overigens via lfpe aangesloten, maar ik heb ook een (naam even kwijt..) driepolige aansluitkabel meegekregen die op de grote aansluiting past op de sub. Dat zou een signaaldoorgave bieden wat ook meedoet met de speakers? Wat zou de voorkeur hebben?

Last but not least, Spotify. Het netwerk geeft een aantal opties, media server, lastfm.com en napster.Spotify zou via lastfm geluisterd kunnen worden(hoe weet ik niet maar vind het zowiezo omslachtig) maar lastfm is helaas maar in een paar andere landen beschikbaar. Is het mogelijk om via dnla rechtstreeks te streamen vanaf een telefoon? Of pc natuurlijk, maar de tel is,altijd aan en bij de hand zeg maar. Een bluetooth module heb ik, die kan met een verloop van tulp naar aux eventueel gebruikt worden. Gezien er blijkbaar geen aux aanwezig is, wat op zich al best vreemd is.

Bied de optionele bluetooth module hier nog voordelen eventueel? Naast het eerst moeten pairen van de losse mdule waarschijnlijk wat telkens opnieuw moet.

Zo, dat zijn nog best veel vragen, ik laat het hier maar even bij.. Ik heb het apparaat ook nog maar een paar dagen, wellicht zijn sommige vragen een beetje RTFM, maar ik ben er nu toch.

In ieder geval alvast bedankt voor alle tips en info! O ja.., de sub heeft een nieuwe foamrand dus die moet even relaxed aan doen een weekje. Is mij ook verteld.

Marvin

Zo welkom, dat is een heel verhaal zeg.  Daar heb ik zelf nu even geen tijd voor, later.
Maar misschien dat een ander je al opweg kan helpen.
Van wat ik gelezen heb:
Gewoon die grotere luidsprekers proberen en zelf bepalen wat je het mooist vind.
Je kan die Rel makkelijk zo aangesloten laten, die andere aansluiting probeer je later even.
Heeft ook weer een andere instelling nodig, dus rommel voor nu maar door op deze weg.

MariooooNL

Ik sla wel eens door als ik iets interessant vind.. Ik wilde eigenlijk alleen de basis voor de sub weten. Inmiddels aardig wegwijs geworden in de menu's en instellingen dankzij aankloten en de 150+ pagina's aan gebruiksaanwijzing. Ik weet nu hoe wat in te stellen, nu nog wat hoe.  :-o Netwerk werkt, maar werkt maar net.. Echter lijkt mijn hp envy geschrokken of zo, die is van alles kwijt. Maar die ging morgen toch al terug voor eea aan garantie zaken(kl@t€ding is dat) maar wellicht heb ik dit zelf verkloot. Morgen komt die Auddysey, ik ben benieuwd.

MariooooNL


Marvin

Ik dacht dat je er voor jezelf al uit was hoe je het ging doen.

MariooooNL

Nou niet echt. Ik had gehoopt dat Auddysey hulp zou bieden en dat heeft het qua geluid wel gedaan. Echter raak ik telkens het geluid kwijt van mijn tv box. Aan en uit schakelen van de reciever helpt soms. Alles zit via hdmi. Ik denk dat ik de kabel maar eens ga vervangen.

Maar een ander probleem baart me meer zorgen. Als ik schakel tussen de bronnen of sommige geluidsvormen hoorde ik de reciever klikken. Dit leek me geen probleem, een Denon die ik hiervoor even had, had hetzelfde. Echter reageerd nu de woofer
tijdens datzelfde schakelen. Zou dit te maken hebben met magnetische afscherming oid? De woofert staat naast de tv.

Marvin

Inderdaad eerst maar eens een andere HDMI kabel proberen, anders eens met glasvezel testen.

Herkenbare plof door de subwoofer, als je dat eerst niet had dan is het waarschijnlijk kapot. Heb het zelf ook weleens gehad met een andere receiver.
Er wordt spanning op je uitgang gezet met schakelen, kan je hebben opgewekt met het niet uitzetten van de versterker tijdens kabels loshalen. Oid.

MariooooNL

Woow.. Kapot? Wat zou er dan kapot moeten zijn? In principe werkt alles wel gewoon. En de "plof" is daar waar de versterker normalitair zou klikken zeg maar. Maar ik ben niet echt tevreden over de bass, het is erg continu aanwezig, dus hij gaat ws verhuizen naar een andere plek. Auddysey heeft de sub ook op -12 gezet maar dan wel op een afstand van 7 mtr.. Terwijl dit eigenlijk maar twee meter is. Wellicht dat daar een omschakelpunt te halen valt oid. Dit zijn wel twee uitersten die elkaar tegemoet kunnen komen zou je zeggen.

Marvin

Ja wat er dan kapot is weet ik ook niet, iets technisch met een printplaatje ofzo. 🤪
Die sub kan die klap wel hebben, dus daar geen directe zorgen.

En audyssey heeft voor het menselijke brein soms wat rigoreuze en eigenaardige oplossingen.
Pas die subwoofer nu gewoon handmatig aan met die knoppen op de subwoofer zelf.
Een andere plek voor de subwoofer creëren kan zeker ook uitkomst bieden. 

MariooooNL

Ik ben inmiddels behoorlijk wat wijzer geworden door erin te duiken, lezen en proberen vnl. Meningen zijn over veel zaken verdeeld maar dan kan je wel uiteindelijk die van jezelf vormen en nog een beetje onderbouwd ook..Maar ben er nog niet, daarover later meer.

Mijn grootste zorg onlangs, het "ploppen" van de sub, was opgelost op het moment dat die verder bij alle apparaten vandaan werd verwijderd. Dus toch iets met magnetische straling of weet ik veel, maar iig geen kapotte printplaat..

Was dat serieus bedoeld? Je zegt er bleek iets kapot te zijn of zoiets nl. Dan heb je ws een goede reciever vervangen voor niks. Dat neem ik aan omdat er gemeld word niet te weten wat er kapot was, en hij dus niet is nagekeken.

Of het was een grap en begrijp ik deze humor niet, of ik houd niet van die grapjes. Ik weet het niet.

Nu neem ik niet zomaar alles aan van mensen zonder zelf even wat te checken, weliswaar met redelijk technisch inzicht en in bepaalde mate het vermogen tot logisch denken, maar als Moderator die door Marantz wel eens gesponsord mag worden., lijken mij zulke uitspraken niet op zijn plaats. Zeker niet als er, blijkbaar, andere mogelijkheden zijn. Of eea is daadwerkelijk bij je gebeurd, en je neemt dat aan als de waarheid. Dat kan, lijkt mij sterk, maar dan begrijp ik niet wat je hier aan het doen bent.

Misschien ben ik wel iemand die met pijn en moeite eindelijk
goed spul heeft kunnen kopen, met dito sound maar 0,0 technisch inzicht. Dan heb je die toch op zijn minst een klote dag bezorgd. En waarom.

Of zie ik hier iets over het hoofd?


xander32

Je ziet over het hoofd dat dit forum geheel los staat van de firma Marantz en kan draaien dankzij de inzet van een aantal Marantz liefhebbers die dat geheel op vrijwillige basis doen. Een forum door en voor liefehebbers van Marantz producten. Of je hebt zelf bovenstaande niet helemaal scherp of je hebt irreële verwachtingen  :wink:.


Marvin


Paul

Citaat van: marvin op mei 11, 2018, 16:29:42
Hey, zoek het lekker zelf uit dan. 
Hee what is jouw probleem mattie ?    :-D
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

NB

Citaat van: xander32 op mei 11, 2018, 07:35:06
Je ziet over het hoofd dat dit forum geheel los staat van de firma Marantz en kan draaien dankzij de inzet van een aantal Marantz liefhebbers die dat geheel op vrijwillige basis doen. Een forum door en voor liefehebbers van Marantz producten. Of je hebt zelf bovenstaande niet helemaal scherp of je hebt irreële verwachtingen  :wink:.

:gp: :yes: :gp:
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

MariooooNL

Citaat van: Nb op mei 11, 2018, 16:55:52
:gp: :yes: :gp:

Hoho. Waar maak je dat uit op? Ik doel op een nogal behoorlijke uitspraak die weleens menig mens stress kan bezorgen, terwijl dat, naar nu blijkt, totaal niet nodig is. Er zijn blijkbaar nog veel meer redenen voor dit fenomeen, en snap daarom niet goed waarom die niet eerst of ook genoemd worden. Hey alle kudo's voor de vrijwilligers, maar dan mag je toch wel kritisch zijn zeker? Of zei ik technisch iets heel raars? Daar gaat het toch uiteindelijk om. Dat als iemand dit topic leest over 3 maanden of wat, dat die eerst nog even wat probeerd alvorens zijn spul weg te gooien. Dat is heel rigoreus, maar je bedoelt wat ik begrijp hoop ik..