Yamaha M-60 Repareren?

Gestart door Simon_Jaarsma, april 29, 2018, 18:31:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Simon_Jaarsma

Beste Marantz fans,

Sinds kort heb ik een Yamaha M-60. Deze is alles behalve perfect...


De problemen die hij heeft:

Eindtrap licht eruit (vorige eigenaar zij dat er geen geluid meer uit kwam en besloot zelf het proberen te maken.)

De speakers connecties van set B zijn aan diggelen.

De Auto class A knop ligt eruit en werkt niet naar behoren.

Het voedings-printje is los en mist verschillende dingen (zijn eraf gehaald door de vorige eigenaar)

2 van de 4 Buffer elko's zijn kaduuk en moeten vervangen worden Dit zijn 35V 33000uF en tig wat millimeters dik. Maak ze lekker duur...

En verschillende componenten zijn los gehaald van de print en in een zakje gestopt. Joost mag weten waar deze horen (moet even naar gekeken worden)



Kortom een hoop ellende bij elkaar dus.  :no:

Het goede nieuws is dat ik hem voor €50 heb gekregen. Nu is de vraag als het waard is om er tijd in te gaan steken dit ding weer tot leven te brengen of niet? Lijkt mij niet een goedkope operatie om deze weer op gang te brengen.

Visuele staat is hij wel goed dus niet al te veel deuken of krasjes.


Simon

VintageStereo op YT

Maus

Met een schema en foto's van google kom je een heel eind. De onderdelen die er al uit zijn kun je alvast doormeten.

thanatos

Deze serie zijn zeer goed klinkende eindtrappen.

Schema scoren en logisch nadenken zou je een heel eind kunnen brengen.

Simon_Jaarsma

Ik ga de onderdelen doormeten en vervangen wat nodig is. Maar die afgebroken speaker terminals lijkt mij een probleem, plakken werkt namelijk niet ben ik bang (kan het natuurlijk wellicht gaan proberen). Plus die dikke elko's zijn nogal duur om te vervangen de originele Elna's zijn defect. Ik vraag me daarom af als het de investering kwa geld het waard is. Ik wel eens gehoord dat deze versterkers de M-60 en zijn broer M-80 niet bepaald goedkoop zijn maar krijg ik hier ook een top geluid voor terug.
VintageStereo op YT

Maus

Mooi kunststof plaatje maken en nieuwe losse terminals in monteren :)

Maus

En als de dikke elco's kapot zijn kan de gelijkrichterbrug weleens de oorzaak zijn, die ligt immers ook los?

thanatos

Die speaker terminals idd een nieuw plaatje maken. Of sectie C naar B verplaarsen en C blinderen/afkoppelen. meer dan 2 setje terminals is ook geen noodzaak.

Citaat van: Maus op april 29, 2018, 23:13:46
En als de dikke elco's kapot zijn kan de gelijkrichterbrug weleens de oorzaak zijn, die ligt immers ook los?

Of andersom  :-D idd even goed controleren allemaal

Simon_Jaarsma

#7
Ik heb de elco's op de componententester gehad en geeft een afwijkend beeld. Plus de elna's beginnen ook al bol te gaan staan. De gelijkrichter zal inderdaad wel een probleem mee zijn. Maar die zal ik even checken. Ik ga eerst de oude speakers terminal proberen te plakken en anders scheep ik hem over van set c naar b.

Ben alleen bang voor die elco's die gaan waarschijnlijk veel kosten. Ook kan ik ze niet vinden bij farnell. Weet iemand nog een adresje?
VintageStereo op YT

Maus


Simon_Jaarsma

Citaat van: Maus op april 30, 2018, 12:56:09
Wat zijn de gegevens?

de orginele Elna's zijn 33000uf 35v 50/51 mm
VintageStereo op YT



Simon_Jaarsma

Er waren namelijk al 2 vervangen dit zijn Nichicon 33000uf 50v
VintageStereo op YT

Maus

Nee, maar als je wat revisie topics doorleest van bijv HAL9000 zul je zien dat er mooie oplossingen gemaakt kunnen worden :)

Simon_Jaarsma

En pootjes dan? ze hebben namelijk 4 en dat zijn geen dummy legs.
VintageStereo op YT