weg vallen van een een kanaal. Tandberg TR2055 receiver

Gestart door bert 2, april 23, 2018, 17:41:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bert 2

Een vraag aan jullie reparatie enthousiasten.
Ik heb een probleem waar ik niet mee verder kom mogelijk dat een van jullie goede raad heeft waar ik kan zoeken.
Het betreft  geen Marantz  receiver maar een vintage Tandberg TR2055  receiver.
Hieronder probeer ik het probleem te beschrijven en een opsomming te geven wat er al gedaan en bemeten is.
Van de receiver valt met regelmaat spontaan het linker kanaal helemaal weg.  Maar door met de tuning knop het radio signaal even snel heen en weer te draaien lukt het om het kanaal weer mee te laten doen.
Op het voeding,  pre-amp en het amp board zijn elco' s vernieuwd. Aan de hand van het schema heb ik in en uitgangen van de stereo decoder bemeten , deze lijken prima in orde.( het betreft een  CA1310 E   decoder)   
Alle stekkers waardoor het geluidsignaal gaat eraf gehad nagekeken schoon gemaakt en weer aangesloten.
Mbv een externe versterker het geluidsignaal afgetapt en dus gecheckt  of het signaal ergens stopt. Antwoord is nee dus uiteindelijk functioneert ook  alles.  Maar toch valt met regelmaat een kanaal helemaal weg.
Mogelijk dat een van jullie een soort  gelijke storing aan de hand heeft gehad en heeft opgelost.   
Mijn vraag dus herkent iemand zo'n storing en hoe is de storing opgelost ?

jrm

Leuke receiver, ik ben geen expert, maar mogelijk is er een slechte soldeer verbinding de boosdoener?
Heb je alle verbindingen nagelopen?

Succes in ieder geval

Hoewie Loewie

Hoi. Als ik het zo lees, kan ik ook niks anders bedenken dan een slechte soldeerverbinding of vervuilde schakelaar(s). Heel veel meer mogelijkheden zijn er niet. Dat wegvallen van een kanaal, is dat bij gebruik van het tunergedeelte of doet het zich ook voor bij een aangesloten CD-speler of platenspeler? Kortom: op alle bronnen?

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

thanatos

die laatste vraag hierboven is inderdaad relevant. Is het enkel de tuner sectie ? of ook de AUX input ?

Indien op alle inputs kan de oorzaak van de klacht nog vele dingen zijn. Schakelaars en potmeters zijn verdachte nummer 1.

Daarnaast zou een slechte soldering of slecht contact (stekkers/connectoren) een oorzaak kunnen zijn.

Als bovenstaande is uitgesloten zou ik kijken naar defecte transistoren. dmv tikken op diverse componenten zou je soms wat kunnen traceren. Als het een transistor is die zich moeilijk laat vangen is thermisch stressen een optie. Soldeerbout erbij of tegen aan houden of met koelspray zoeken. Output op een scope bekijken terwijl je dit doet.

Maw.. spoorzoeken  :wink:

Maus

Een vriend van mij heeft ooit mijn versterker gerepareerd, avonden zoeken, want na een kwartier spelen werd het geluid vreemd. De scope liet zien dat de halve sinus verdween. Hier was een 1/4 weerstandje de boosdoener, deze onderbrak bij een bepaalde temperatuur..

Ging om een Restek Challenger.

bert 2

Dank voor de info
Een ander muziek bron heb ik nog niet geprobeerd
Hier ga ik mee aan de slag eens kijkenof het fenomeen daar ook voorkomt.
Tevens zal ik in het schema zoeken hoe het signaal van de CD speler  loopt.
Nogmaal dank voor de info :-)

Hoewie Loewie

Citaat van: bert 2 op april 24, 2018, 04:40:12
Tevens zal ik in het schema zoeken hoe het signaal van de CD speler  loopt.
Nogmaal dank voor de info :-)
Hoi. Ik weet niet wat je daarmee beoogd. Ik heb er even een plaatje bij gezocht van de achterkant van jouw Tandberg TR2055:

Zo te zien, zitten er twee paar aansluitingen TAPE op. Zowel ingangen (afspelen) als uitgangen (opnemen). De uitgangen L en R van een CD-speler, kun je zonder problemen aansluiten op de ingangen L en R van TAPE 1 of TAPE2. Vervolgens op de Tandberg de juiste bron kiezen (TAPE 1 of 2) en een CD'tje afspelen. En dan kijken of de storing zich nog voordoet. Doet de storing zich dan niet voor, dan zit het waarschijnlijk in het tuner-gedeelte. Doet de storing zich wel voor, dan moet je het zoeken in het versterkergedeelte of de schakelaars en dan kan het liggen aan een losse soldering of vervuilde schakelaars (of een combinatie). Ook is het niet uitgesloten dat er ergens in de signaalweg een elco niet meer op de juiste waarde zit. Het is en blijft natuurlijk oud spul. Overigens moet ik zeggen, dat ik het een prachtige receiver vind.

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

bert 2

Hoewi  dank voor de moeite om de helpende hand te bieden. Super

Gisteren ben ik in de weer geweest met een geluidsignaal uit de PC  op de ingang tape 1 en daarna tape 2 aan te sluiten. En ja de storing deed zich weer voor.
Met het weer voorkomen van de storing concludeer ik dat het tuner gedeelte in orde is.
Vervolgens  heb ik de verbindingen die naar de amplifier  board gaan verwisseld hierna is de storing nogmaals op de zelfde uitgang voor gekomen waardoor ik ook hier de conclusie mag trekken dat met het amplifier gedeelte ook niet mis is.
Inmiddels is de voedingskaart , waarop alle keuze schakelaars gemonteerd zijn, gedemonteerd.
Vervolgens zijn alle schakelaars op dit board stevig met contact spray gereinigd. Nu staat het board verticaal uit te lekken en te drogen.
Morgen als het lukt gaat het terug erin en dan maar beoordelen of in de schakelaars de veroorzaker zit van het probleem.
Zoeken kijken proberen en weg strepen uiteindelijk komt het goed!
   

thanatos

goed bezig :-)

Spoorzoeken door uitsluiten. De enige juiste methode.

succes!

HAL9000

Ik ken deze unit wel, ik heb deze en de grotere versie wel eens op de tafel gehad. Dit probleem is vaak het speaker relais. Dat is een vierkant huisje midden op het eindversterker board. Als deze speelt, tik eens met je vinger tegen het huisje. Waarschijnlijk heb je gelijk raak, wat ook een optie kan zijn is vieze contacten bij de schakelaars e.d.  print bindingen zal het waarschijnlijk niet zijn omdat deze units vrij dik in de tin staan. Het kan uiteraard geen kwaad om even alles visueel na te lopen.  :yes:
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

bert 2

Aan allen die meegedacht en een helpende hand hebben geleverd ik kan jullie meedelen dat het schoonmaken van de schakelaars geresulteerd (met enige voorzichtigheid)  dat de radio al meerdere uren zonder storing speelt.
Conclusie: vervuilde contacten in de schakelaar / schakelaars. :lol: :lol:


Hoewie Loewie


Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl