Ohm Ivo's stereoset

Gestart door Ohm Ivo, april 23, 2018, 00:12:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

NB

Ja, geheel eens met Cor, mooi verhaal.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Vinyl_Fuchs

Leuk om te lezen. Mooie speakers die tmr220
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

Ohm Ivo

Dank voor de lofuitingen, mensen.  :-)
Even nog wat meer context;

Door mijn speakerverhaal liijkt het alsof ik alleen maar met die T+A's bezig ben geweest, maar zo is het bepaald niet. Vooral in de periode ca. 1987-2000 ben ik heel veel op pad geweest, veel wezen luisteren bij anderen en in hifizaken, en iedere keer als een van mijn vrienden ergens ging luisteren dan was ik van de partij. Dus ook veel andere merken gehoord zoals Quadral, B&W, Kef, Magnat, Synthese, Elipson, Impulse enz. Ook ben ik bij Speakerland in Oss geweest en bij een zelfbouwzaak in Aken.

Ik heb van 1990-1994 een relatie gehad met een mooi meiske die Quad ESL55 speakers had (samen met de 33-303 voor-eindcombi) en haar vader had de ESL63 met de 34-405II als voor-eindcombi, als ik me goed herinner). Electrostatische weergevers kende ik wel al; ik had in een zaak al eens naar de Martin Logan Sequel 2 geluisterd, een hybride met dynamische bas. Dat was een indrukwekkende ervaring; zo'n detaillering had ik nog nooit gehoord. Ook andere merken beluisterd: Audiostatic, Acoustat, Translator Pavane, Magnepan (magnetostaat). Ik snap heel goed waarom mensen voor electrostaten kiezen, maar bij mij trad na enkele uren toch enige vermoeidheid op. Ik miste de kracht en het laagbereik van conusspeakers... Een heel klein beetje magnetostaat heb ik nog wel: de supertweeter van mijn t+A220s is een magnetostaatje...

Groet van Evert


Ohm Ivo

allereerst: vergeet het andere topic met dezelfde naam. Precies op het moment van versturen deed internet iets raars... Ik ga gewoon in mijn bestaande topic verder.

verder: even dit ertussendoor (4e poging om dit bericht te verzenden):

ik was vergeten welk model ook al weer mijn eerste versterker was (de sluitpost van mijn eerste setje). Op internet gevonden. Het was de PM420, in 1985. Zie foto.
Dus mijn versterkerhistorie is (chronologisch) als volgt:
Marantz pm420, pm64mk2, pm84mk2, pm14, pm15 en parallel daaraan (in mijn 2e setje) een pm80. Ik heb zelfs een tijdje 3 sets gehad; eentje in mijn ouderlijk huis en 2 in mijn eigen huis. Daarnaast heb ik nog enkele andere versterkers gehad als figuranten, zeg maar.

Groet van Evert

Ohm Ivo

Ik zou nog wat gegevens over mijn speakers posten.

T+A tmr 220

-uit 1988, ik heb ze sinds 1998
-vijfweg systeem
-overnamefrequenties 150hz/1kHz/5kHz/20kHz
-gevouwen transmissielijn
-dubbele 30cm-woofers
-bandjessupertweeter
-nominale impedantie 4 Ohm, minimum 3,5 Ohm bij 80Hz
-rendement 86 db
-frequentiebereik: 15Hz-45kHz
-afmetingen HxBxD: 160x40x54cm.

Ik heb ze circa 15cm van de grond geplaatst; dit resulteert in een iets minder vet, maar wel strakker en dieper laag. De fronts zitten er standaard op waardoor de speakers wat minder opvallen qua uiterlijk. Ze staan ook enigszins ingedraaid. Daarmee wordt de sweetspot vergroot tot de hele driezitsbank.

Groet van Evert


Ohm Ivo

 violent1 frusty :eerie: te vroeg op verzenden gedrukt...

Nog wat foto's...

Groet van Evert

Cornelis1921

* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

xander32

Door het indraaien van de ls de sweetspot vergroten?
Doorgaans verklein je daarmee juist de sweetspot, maar creëer je meer focus, een scherper geluidsbeeld. Tevens kan je het aandeel hoog door het indraaien beïnvloeden.

Citaat van: Ohm Ivo op april 27, 2018, 19:02:34
Ik zou nog wat gegevens over mijn speakers posten.

T+A tmr 220

-uit 1988, ik heb ze sinds 1998
-vijfweg systeem
-overnamefrequenties 150hz/1kHz/5kHz/20kHz
-gevouwen transmissielijn
-dubbele 30cm-woofers
-bandjessupertweeter
-nominale impedantie 4 Ohm, minimum 3,5 Ohm bij 80Hz
-rendement 86 db
-frequentiebereik: 15Hz-45kHz
-afmetingen HxBxD: 160x40x54cm.

Ik heb ze circa 15cm van de grond geplaatst; dit resulteert in een iets minder vet, maar wel strakker en dieper laag. De fronts zitten er standaard op waardoor de speakers wat minder opvallen qua uiterlijk. Ze staan ook enigszins ingedraaid. Daarmee wordt de sweetspot vergroot tot de hele driezitsbank.

Groet van Evert

Rob46

Welkom nog op dit mooie forum! Indrukwekkende introductie! [emoji106]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

jrm

Citaat van: xander32 op april 28, 2018, 07:05:24
Door het indraaien van de ls de sweetspot vergroten?
Doorgaans verklein je daarmee juist de sweetspot, maar creëer je meer focus, een scherper geluidsbeeld. Tevens kan je het aandeel hoog door het indraaien beïnvloeden.

Tenzij de bank net voor of achter de sweetspot staat?

renes59

#25
Mooi verhaal en mooi spul, joekels van luidsprekers. T&A is een vooruitstrevend merk, hebben ook hele mooie componenten. Een multispeler van dit merk lijkt me wel wat.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

jowa

Indrukwekkend zo met die T+A luidsprekers.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Samro

Dat zijn een paar flinke torens!  hello Geniet ze  pompom :angel:
Citaat van: Ohm Ivo op april 27, 2018, 19:04:54
violent1 frusty :eerie: te vroeg op verzenden gedrukt...

Nog wat foto's...

Groet van Evert

NB

Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Ohm Ivo

Citaat van: jrm op april 28, 2018, 10:32:08
Tenzij de bank net voor of achter de sweetspot staat?

En zo is het precies! De assen van beide speakers kruisen zich ca 80cm voor de luisteraar, als die zich comfortabel achterover leunt op de bank.

Dank voor de positieve reacties allen!  :-)  Ik ben na 20 jaar nog steeds erg blij met deze torens. Inmiddels heb ik ook zoveel mogelijk technische info opgevraagd van T+A (lijst van de gebruikte onderdelen, schema van het scheidingsfilter) en op het net gezocht welke units ik eventueel kan gebruiken voor de units die niet meer origineel te krijgen zijn. Ik ga deze kasten in ere houden, al was het maar omdat ik nooit meer genoeg geld bijelkaar zal krijgen om voor deze speakers een waardige opvolger te kunnen kopen. Voorlopig doen de speakers het nog uitstekend. pompom

Toen ik ze net had woonde ik nog op een studentenkamertje (4x5m). En in weerwil van de vele verhalen die ik op de diverse fora heb gelezen, kunnen grote speakers en kleine ruimtes prima samen gaan (maar niet altijd, natuurlijk).

Zo, nu effe eten, heb de hele ochtend gebosmaaid.  byebye