Ohm Ivo's stereoset

Gestart door Ohm Ivo, april 23, 2018, 00:12:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cornelis1921

Citaat van: Nb op augustus 10, 2018, 09:17:18
In het verband van te veel. Ga heen & vermenigvuldig u, om maar iets te noemen.
Denk jij nu echt, Nb, dat de mens een enige beheersing over zijn driften heeft? Dan ben jij zeker de enige? De rest is dan al lang afgevallen met een chronische zelfoverschatting van haar of zijn eigen kunnen. Zelfs de kosmos kent geen wil, laat staan een vrije wil, en dan zou de mens in dat opzicht boven de kosmos staan. Geloof jij in die onzin? Het enige houding die de mens past, is die van absolute deemoed, maar zelfs daartoe te kiezen is de mens niet eens toe in staat, en denkt de mens dat wel te kunnen, dan is dat zelfs de alles overtreffende trap van hoogmoed. Het is maar dat jullie dat weten, lieve aardlingen. :-D
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Ohm Ivo

Kalm aan, Cor. Ik vroeg aan Nb wat hij bedoelde en dit is zijn antwoord. En het klopt, het adagium 'gaat heen en vermenigvuldigt u" is reden dat religieuze mensen gemiddeld meer kinderen hebben. Verdere pretenties heb ik niet uit zijn reply kunnen opmaken.

..en verder; de mens bestaat pas zo'n 200.000 jaar. In die tijd zijn er een paar klimaatsveranderingen geweest, maar geen enkele gaat zo hard als die van nu. Bovendien is de huidige opwarming te correleren aan de huidige menselijke activiteiten.

Groet van Evert

geoffreyvanvugt

#92
Citaat van: Ohm Ivo op augustus 10, 2018, 10:21:52

..en verder; de mens bestaat pas zo'n 200.000 jaar. In die tijd zijn er een paar klimaatsveranderingen geweest, maar geen enkele gaat zo hard als die van nu. Bovendien is de huidige opwarming te correleren aan de huidige menselijke activiteiten.

Groet van Evert

De moderne mens ja... Maar onze voorouders begonnen zich zo'n 6 miljoen jaar geleden te ontwikkelen.
Asjeblieft.... http://humanorigins.si.edu/education/introduction-human-evolution

En zoveel invloed op het klimaatsverandering heeft de mens niet... Men wil dat ons laten geloven dat het onze schuld is... Maar is totaal niet zo... Nogmaals... Moedertje Natuur regelt dit soort zaken zelf... En als ze ons zat is dan roeit ze ons uit.... Net als alle ander Pre-Historische dieren en planten. Zoals doctor Ian Malcolm al zei....

Life finds a way...
Marantz SR7011
Marantz PM7003
Sony UBP-X800
Pro Ject Debut III Esprit
Dune HD Solo Lite

Front - Jamo Concert VII
Surround - Jamo Concert V
SurroundBack - Jamo Concert V
Center - Jamo Concert II​​
Height Front/Back - Jamo 28
Subwoofer - Jamo Sub 360

Cornelis1921

Citaat van: geoffreyvanvugt op augustus 10, 2018, 10:31:54
De moderne mens ja... Maar onze voorouders begonnen zich zo'n 6 miljoen jaar geleden te ontwikkelen.
Asjeblieft.... http://humanorigins.si.edu/education/introduction-human-evolution

En zoveel invloed op het klimaatsverandering heeft de mens niet... Men wil dat ons laten geloven dat het onze schuld is... Maar is totaal niet zo... Nogmaals... Moedertje Natuur regelt dit soort zaken zelf... En als ze ons zat is dan roeit ze ons uit.... Net als alle ander Pre-Historische dieren en planten. Zoals doctor Ian Malcolm al zei....

Life finds a way...
Toppie, Geoffrey, helemaal mee eens. notworthy :gp:
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Brutus

Zullen we even stoppen met dit geneuzel, vind dat het topic van Ivo aardig vervuild wordt op deze manier.
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

geoffreyvanvugt

Citaat van: Brutus op augustus 10, 2018, 13:26:12
Zullen we even stoppen met dit geneuzel, vind dat het topic van Ivo aardig vervuild wordt op deze manier.
Je hebt helemaal gelijk Brutus.. :gp:
Marantz SR7011
Marantz PM7003
Sony UBP-X800
Pro Ject Debut III Esprit
Dune HD Solo Lite

Front - Jamo Concert VII
Surround - Jamo Concert V
SurroundBack - Jamo Concert V
Center - Jamo Concert II​​
Height Front/Back - Jamo 28
Subwoofer - Jamo Sub 360

Ohm Ivo

dank, mensen...
Ik zat er even over te twijfelen om er op in te gaan, maar het lijkt me beter om het in dit topic toch vooral over audio te hebben.
Ik ben me ondertussen aan het inlezen in RoomEqWizard en uit te zoeken of het zin heeft om mijn mic te calibreren. Ik heb wel inmiddels een (algemeen) kalibratiefile voor de ecm8000 gedownload, maar op dit moment nog geen idee of ik er echt iets mee kan.
Het schijnt dat je ook je geluidskaart moet calibreren, maar ik heb niet het vereiste snoertje om dat te kunnen bij de Zoom-U44. Bovendien is de frequentiecurve van deze interface kaarsrecht.
Hoe dan ook, binnenkort maar eens even gaan meten.
Op het buurtforum is een interessant topic over REW. Leesvoer genoeg dus.

Wel leuk om op deze manier met de hobby bezig te zijn, zonder dat het klauwen met geld kost.

Groet van Evert

Marvin

Wel leuk om mee te spelen, heb het een paar jaar geleden zelf ook gedaan.
Vraag me niet hoe, het is niet echt blijven hangen zegmaar. 


renes59

#98
Citaat van: Ohm Ivo op juli 30, 2018, 00:44:22
Zoals beloofd, een post over waarom je wel of niet aan room correction zou moeten beginnen;........
Ik heb daar nog nooit over nagedacht. Ik zet het spul aan wacht tot de buizen warm zijn en daar is de muziek. Ik ben tevreden en krijg op z'n tijd kippenvel van de muziek, daar gaat het voor mij om. De term "goed kan altijd beter" gaat aan mij voorbij.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

jrm

Citaat van: Ohm Ivo op augustus 10, 2018, 16:13:30
dank, mensen...
Ik zat er even over te twijfelen om er op in te gaan, maar het lijkt me beter om het in dit topic toch vooral over audio te hebben.
Ik ben me ondertussen aan het inlezen in RoomEqWizard en uit te zoeken of het zin heeft om mijn mic te calibreren. Ik heb wel inmiddels een (algemeen) kalibratiefile voor de ecm8000 gedownload, maar op dit moment nog geen idee of ik er echt iets mee kan.
Het schijnt dat je ook je geluidskaart moet calibreren, maar ik heb niet het vereiste snoertje om dat te kunnen bij de Zoom-U44. Bovendien is de frequentiecurve van deze interface kaarsrecht.
Hoe dan ook, binnenkort maar eens even gaan meten.
Op het buurtforum is een interessant topic over REW. Leesvoer genoeg dus.

Wel leuk om op deze manier met de hobby bezig te zijn, zonder dat het klauwen met geld kost.

Groet van Evert

:gp:

Ohm Ivo

Citaat van: renes59 op augustus 10, 2018, 21:33:59
Ik heb daar nog nooit over nagedacht. Ik zet het spul aan wacht tot de buizen warm zijn en daar is de muziek. Ik ben tevreden en krijg op z'n tijd kippenvel van de muziek, daar gaat het voor mij om. De term "goed kan altijd beter" gaat aan mij voorbij.

Ach ja, ieder zijn ding, natuurlijk. Ik ben in 1985 begonnen met stereo, rond 2004 begonnen na te denken over roomEQ en in 2014 daadwerkelijk mee begonnen. Ik vind het een waardevolle toevoeging; mijn set klinkt er beter door. Maar niet iedereen heeft er zin in of vindt het belangrijk. Zo heb ik, ondanks dat ik filmliefhebber ben, niks met HT. En zo kan het ook zijn dat een muziekliefhebber niks met roomeq heeft.

Groet van Evert  byebye :gaap: :zzz:

Brutus

Klopt Ivo, ieder zo z'n ding. Naast de hobby van muziek luisteren is dit duidelijk ook een hobby voor jou. Het mooie ervan vind ik dat je het doet binnen een bepaald (betaalbaar) budget en er geen tig duizend aan hardware tegen aan gooit om een betere sound te krijgen  hello
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

Ohm Ivo

Zo...

Vrouw is n maand weg (naar Nederland), tis herfstig weer en alle buitenklussen voorlopig afgerond. Dus nu eindelijk tijd (en zin!) om me weer eens met REW bezig te houden.  :-)

Daartoe de laptop opgestart, REW en de rew-handleiding geactiveerd, mic in de fantoomvoeding annex audio-interface geprikt en meten maar!  :? Dwz, eerst de corresponderende blz van de handleiding tig keer gelezen, stappen uitgevoerd, klooien met het bewaren van de plaatjes enz enz.  :-o Maar uiteindelijk heb ik een paar metingen voor elkaar gekregen, na n uurtje of 4 bezig te zijn geweest. pompom

Nu eerst effe wat eten, ben beetje gaar. Later meer info... :wink:

Groet van Evert

Ohm Ivo

De eerste metingen zijn gedaan.  :-) Daarbij ben ik als volgt te werk gegaan:

-Handleiding gedeeltelijk lezen (inleiding, setup en meetgedeelte frequentieverloop en fase).
-microfoon in standaard en verbonden met de fantoomvoeding van de audio-interface (Zoom U-44).
-REW opgestart en de eerste stappen doorlopen om tot een meting te kunnen komen.
Daarbij heb ik de interface niet gecalibreerd; ik heb het benodigde snoertje niet en bovendien is het frequentieverloop van de interface kaarsrecht.
-op de Behringer roomprocessor de preset "uncorrected"gekozen om een meting te kunnen doen zonder ingrijpen van de equalisation.
-eerste ongecorrigeerde room response meting gedaan en plaatje opgeslagen. Zie figuur 1. Helaas vergeten de meting zelf ook op te slaan.* -daarna de preset "premusic" gekozen op de Behringer processor. Nu is de graphic eq en parametric eq wél actief. Daarna diverse metingen gedaan en ondertussen aanpassingen gedaan in de graphic en de parametric eq, totdat ik visueel tevreden was met de resulterende grafiek. Zie figuur2.
-hoewel ik gaar was en honger had gekregen, kon ik het toch niet laten om toch alvast te luisteren.**

* Ik heb REW draaien op de laptop, maar dit bericht ben ik aan het maken op de pc. Daarbij merkte ik (te laat, dus) dat ik een aantal figuren heb vergeten op te slaan. Daardoor kan ik nu geen figuur fabrieken waarbij de gecorrigeerde en de ongecorrigeerde frequentiecurve in 1 grafiek staan. Komt later wel. Je kan fig1 en fig2 nu wel al met elkaar vergelijken. Fig. 3 is de frequentiecurve vaan de audio-interface.

**hoewel mijn maag knorde, wilde ik wel alvast een impressie hebben van het (voorlopige) eindresultaat. Daartoe kon ik allerlei audiofiel opgenomen muziek gaan beluisteren, maar daar had ik dan weer géén zin in op dat moment. Grijpklaar lagen:
1-Jeff Wayne – War of the worlds (wav, 16bit/44.1kHz)
2-Deadmau5 – 4ware (mp3, 320kbps)
3-Sven Vath – Mindgames (DG short mix, wav, 16bit/44.1kHz)

1 War of the worlds vind ik altijd nogal mager klinken, met een neiging naar scherpte. Druk, zeg maar. Dat is na Rewwen en eq'en niet ineens weg, maar wel verbeterd. Zelfs ten opzichte van mijn eerdere eq-instellingen was het een verbetering. Meer detail, terwijl het hoog toch vriendelijker van karakter was. Gelijkmatiger.

2 Deadmau5 (zo schrijf je dat echt) is een Canadese producer en maker van dancemuziek. Dit nummer klinkt best goed, ook al hoor je dat de compressor na elke beat het geluidsbeeld korte tijd inklapt. Na rew+eq klonk ook dit nummer iets beter dan vroeger, met lager laag en vriendelijker hoog. Verschillen zijn klein, maar duidelijk.

3 Dit nummer van Sven Vath, in deze uitvoering is een van de slechtst klinkende nummers überhaupt, ik weet niet wat ze ermee gedaan hebben. Ook hier klonk het na REW+eq smoother en gelijkmatiger.

Dit smaakt zeker naar meer!  pompom pompom Morgen maar eens verder met klassiek en andere muziekrichtingen. Ik ben benieuwd.



Ik moet nog een hoop leren over het gebruik van het programma REW. Zo lukt het me nog niet om een waterfall te maken en ik weet niet waar het aan ligt. Ook zat ik te klooien met de schaalverdeling in de roomresponse metingen. Maar ik ben een stuk wijzer geworden vandaag. Morgen verder...

Groet van Evert :yes:

TurboMarco

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)