Ohm Ivo's stereoset

Gestart door Ohm Ivo, april 23, 2018, 00:12:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rob46

Goh Evert, wat een fantastisch mooi geschreven verslagen! Je neemt ons mee in jouw audio en muziekwereld, ver weg, maar als je jouw verslagen leest dicht bij. Gaaf om vanuit Portugal een liefhebber hier op dit mooie forum te verwelkomen!  :yes: Ik volg de vorderingen met heel veel belangstelling.

Ohm Ivo

Laatste dagen niet zo actief op het forum wegens grote warmte hier in Portugal... Hoor net op het nieuws (via uitzending gemist) dat het in NL ook enorm heet gaat worden. Sterkte, mensen!

Rob46, superbedankt voor dit enorme compliment, en graag gedaan. Binnenkort nieuwe post...

Groet van Evert  byebye :zzz:

Ohm Ivo

Hallo forummers! :-)

Zoals beloofd, een post over waarom je wel of niet aan room correction zou moeten beginnen; specifiek de Behringer Ultracurve. Ik heb geen ervaring met Tact, Lyngdorf, Meridian, Minidsp, Audyssey etc. Overigens heb ik geen enkele commerciële relatie met Behringer (of welk bedrijf dan ook)... :wink:

Voordelen Ultracurve :lol:

-zeer goedkoop, geen concurrentie in dit prijssegment (ongeveer 300euro);
-is hardware, geen software (vind ik een voordeel);
-volledig transparant wat mij betreft;
-de vele functionaliteiten zijn knap geïntegreerd;
-uitstekende meters aanwezig (naar keuze balk of VU, met of zonder peak hold);
-dac erin is beter dan verwacht! Beter dan van mijn Marantz cd67 OSE;
-Real Time Analysis-functie;
-vergroting van de headroom (in mijn geval) van mijn versterker, omdat de amp nu minder in de bas hoeft te versterken. Prima, want ik heb nu ook de neiging om harder te draaien...
-enorm veel instelmogelijkheden (GEQ, PEQ, DYN, multiband compressor, Width etc.). Kun je allemaal zelf instellen, er is niets dat het apparaat voor jou bepaalt. Kan tegelijk ook een nadeel zijn.

Waarom zou je eraan beginnen

-basweergave strakker, dieper, gelaagder,
-verborgen details komen tevoorschijn!,
-overdreven helderheid ("glare") verminderen,
-de-essen (scherpe essen en t's effectief verminderen) voor realistischere stemweergave
-stereobeeld verbreden (regelbaar, heb ik bij muziek niet toegepast)
-overdadige dynamiek (zoals bij sommige films) indammen
-als je smaak verandert maar je hebt geen zin om nieuwe apparatuur te kopen, dan regel je de eq gewoon anders in...
-speakers die goed klinken maar nét niet helemaal je smaak zijn, kan je "customizen",
-geluidsverbetering mogelijk die op geen enkele andere manier te verkrijgen is.

Waarom zou je hem aan je voorbij laten gaan... :-(

-wel erg veel instelmogelijkheden
-geen vooringevulde presets of default instellingen; je moet echt alles zelf uitvogelen
-steile leercurve; plug n play is er niet bij
-niet geschikt voor mensen die lijden aan Audiofilia nervosa,
-handleiding is voor professionals alleen; zegt hoe je iets moet instellen, maar niet welke waardes je moet gebruiken en waarom,
-geen voetjes, geen cinch aansluitingen (wel toslink, xlr en midi)
-echt mooi is het apparaat niet, maar in het echt vind ik hem meevallen,
-apparaat kan zelf niet upsamplen maar voegt zich naar de klok van de bron,
-kwaliteitscontrole laat schijnbaar te wensen over. Ervaringen op internet variëren van niet aan de gang krijgen van het gekochte exemplaar tot het hebben van 6 exemplaren die al jaren werken en er nog 4 bijbestellen voor nieuwe projecten.
-schijnt slecht tegen warmte te kunnen; in de States plakken ze extra koelribben op de grote SHARC-chips en evt ad/da-chips. Heb ik niet gedaan, bij mij speelt hij probleemloos in het warme Portugal,
-noodzaak tot het vervangen van apparatuur/speakers wordt (nog) kleiner (=voor mij een voordeel). Dus gearheads opgepast!

Wat kan het apparaat niet: :x

-smalle zuiltjes of kleine monitoren veranderen in basmonsters
-kille, analytische speakers omtoveren tot Synthese Floating Two speakers
-galm uit je luisterruimte halen
-impulsweergave corrigeren (gebeurt wel vanzelf enigszins maar indirect)
-dalen in de bascurve opvullen (kan wel, maar raad ik sterk af! Pieken weghalen gaat wel heel goed)
-corrigeren in tijd (kan alleen corrigeren in frequentie)

Er zijn allerlei redenen te verzinnen om room correction te vermijden. Tenminste, ik kan dat niet, maar als ik zo op de diverse fora kijk dan kunnen andere mensen (vnl puristen of audiofielen) dat wel. Misschien wil je geen lichtbak met veel knoppen in je set, of heb je geen zin om je te verdiepen in room modes, frequentiekarakteristieken, minimum phase e.d. Of misschien geeft het je onrust. Dat kan, zijn allemaal redelijke overwegingen; een hobby moet wel leuk blijven natuurlijk.  nopompom

Maar beweringen als:
-minder is meer, DUS geen extra apparaat in de keten;
-EQ is het paard achter de wagen spannen/behelpen/lapmiddel etc;
-het signaal moet zo zuiver mogelijk gehouden blijven;
zijn wat mij betreft totale onzin. En al helemaal als het afkomstig is van degenen die ondertussen eindeloos met kabeltjes aan het tweaken zijn in de hoop het signaal te beïnvloeden. Daarmee krijg je een basbult van 15db, hetgeen zeer gangbaar is in de gemiddelde huiskamer, echt niet weggewerkt (zou die basbult in de productiestudio of concert hall ook aanwezig zijn geweest? Zo nee, wat is er dan op tegen om die bult weg te eq'en...?).

Ik ga ermee door dus, luister nooit meer zonder (behalve over de hoofdtelefoon). Uiteraard heb ik de Ultracurve nog niet OPTIMAAL ingesteld, maar dat geeft in het geheel geen onrust. Totnutoe heb ik de weergave van mijn set kunnen verbeteren, hetgeen de relatief geringe investering in geld en grote investering in tijd meer dan waard is.

Kan het voor weinig geld nog beter? :yes:

Misschien dat ik in de nabije toekomst een usb-mic koop en die in mijn xblaster geluidskaart prik. Of, andere manier; nieuwe geluidskaart met mic-voeding kopen waar ik dan mijn reeds bestaande ECM8000 condensatormicrofoon in kan prikken. Kijken wat het goedkoopst is; nieuwe mic of nieuwe geluidskaart. Vervolgens REW (is gratis) downloaden en installeren op de pc en dan kan ik via pc metingen doen ipv via de Ultracurve. Voordeel: dan kan ik veel  luxere, nauwkeuriger afleesbare en reproduceerbare grafiekjes fabrieken (en posten). Daarna kan ik de Ultracurve dan weer nauwkeuriger instellen. Genoeg vooruitzichten dus! Als ik daar mee aan de slag ga dan zal ik er ook over posten.

Ik hoop dat er forummers zijn die er iets mee kunnen. Als er vragen of opmerkingen zijn dan hoor ik het wel.

Foto's: enkele schermpjes horende bij roomEQ-instellingen op de Ultracurve

Groet van Evert  byebye :gaap: :zzz:

Ohm Ivo

Kanonne, wat is het heet hier in Portugal! HLP Er is officieel sprake van een hittegolf (en dat wil wat zeggen hiero). Eergisteren 41 graden, gisteren 45, en vandaag wordt het slechts een frisse 40. Vanaf morgen zou het geleidelijk koeler worden (zeg maar 35graden). Muziek luisteren gaat, maar ik heb wel 2 ventilatoren op de set gericht; in huis is het 30 graden op z'n koelst. Gelukkig woon ik in het noorden. Rondom Lissabon was gisteren 48,9graden overdag en 34 s'nachts gemeten.. :-o

Maar het audiogebeuren staat niet stil. Er zijn ontwikkelingen onderweg. Daarover meer over een paar dagen, als alles meezit.

Groet van Evert vanuit een heet Portugal. byebye

Rob46

Nou Evert, hier is het ook al geruime tijd erg warm. Er zijn op onze aardkloot een aantal bijzonderheden gaande als het gaat om temperatuur, droogte, wateroverlast, stormen etc. etc. Is onze kloot naar de klote aan het gaan? Sorry voor mijn taalgebruik........

Enfin, er komt iets nieuws aan als ik dit goed heb begrepen Evert? Ik sta in de 'volg stand'. En.....sterkte daar met die absurt hoge temperaturen!

Groet vanuit Hollandia.

Marvin

Vind het wel lekker eigenlijk, heb mn CV nu ook vol open staan om het proces te versnellen.


Vinyl_Fuchs

Citaat van: Rob46 op augustus 04, 2018, 15:29:52
Nou Evert, hier is het ook al geruime tijd erg warm. Er zijn op onze aardkloot een aantal bijzonderheden gaande als het gaat om temperatuur, droogte, wateroverlast, stormen etc. etc. Is onze kloot naar de klote aan het gaan? Sorry voor mijn taalgebruik........

Enfin, er komt iets nieuws aan als ik dit goed heb begrepen Evert? Ik sta in de 'volg stand'. En.....sterkte daar met die absurt hoge temperaturen!

Groet vanuit Hollandia.
Niet onze aardkloot gaat naar de kloten, maar wel de daarop levende grotere organismen. Er is sprake van overbevolking, overconsumptie en daarbij behorende vervuiling. Wordt alleen maar erger zonder dat ik een doemdenker ben. Tijd voor een flinke portie natuurlijke selectie, oftewel de natuur regelt zichzelf, ondanks dat de mens meent overal over te heersen. Niet dus. Ik persoonlijk ga verder met "verantwoord" consumeren.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

NB

#83
Citaat van: Vinyl_Fuchs op augustus 04, 2018, 16:09:53
Niet onze aardkloot gaat naar de kloten, maar wel de daarop levende grotere organismen. Er is sprake van overbevolking, overconsumptie en daarbij behorende vervuiling. Wordt alleen maar erger zonder dat ik een doemdenker ben. Tijd voor een flinke portie natuurlijke selectie, oftewel de natuur regelt zichzelf, ondanks dat de mens meent overal over te heersen. Niet dus. Ik persoonlijk ga verder met "verantwoord" consumeren.

Ik kan me in het bovenstaande wel vinden. Religie is ook nog wel een "dingetje"  :roll:
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Ohm Ivo

Ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat we hier en nu getuige zijn van klimaatsverandering. Jammer dat de mens toch alles verpest wat hij aanraakt. En dan zijn we ook nog eens met veel te veel.

@Nb: wat bedoel je precies met "religie is ook nog wel een dingetje"?

Groet  van Evert

Marvin

De Wilders in me wilde zeggen;

Dan emigreer je toch lekker,
maar ja......

Ohm Ivo


Akoestiek en roomcorrection deel 5 (geloof ik)  :wink:

Zo, hittegolf is voorbij! Kan ik eindelijk weer iets gaan doen. Gelukkig maar, want er zijn nieuwe ontwikkelings! :-)

Mijn vorige post over room correction eindigde aldus:
"Misschien dat ik in de nabije toekomst een usb-mic koop en die in mijn xblaster geluidskaart prik. Of, andere manier; nieuwe geluidskaart met mic-voeding kopen waar ik dan mijn reeds bestaande ECM8000 condensatormicrofoo n in kan prikken. Kijken wat het goedkoopst is; nieuwe mic of nieuwe geluidskaart. Vervolgens REW (Room EQ Wizard; is gratis) downloaden en installeren op de pc en dan kan ik via pc metingen doen ipv via de Ultracurve. Voordeel: dan kan ik veel  luxere, nauwkeuriger afleesbare en reproduceerbare grafiekjes fabrieken (en posten). Daarna kan ik de Ultracurve dan weer nauwkeuriger instellen".-einde citaat.

Welnu, de kogel is door de kerk. Al tijden was ik bezig met de bouw van een hobbyruimte/atelier (van hout, dubbelwandig en geïsoleerd, binnenmaten 5x10m, gemiddelde hoogte 2,5m) elders op het terrein, circa 130m van huis. Dit gebouw is nu in zoverre klaar dat ik er een audiosetje geïnstalleerd heb met:

-NAD versterkertje (een krijgertje), slechts 2x20W, maar flinke ringkerntrafo;
-Dynaudio Contour 1.1 speakers (had ik nog):
-laptop met Windows 10 (inmiddels 11 jaar oud, dat wel) afkomstig uit de hoofdset;
-Creative Xblaster geluidskaart uit de hoofdset.

Dus voor de hoofdset 2 nieuwe dingen nodig: een nieuwe laptop en een nieuwe geluidskaart.
Een vriend van mij uit NL kwam langs en nam een gratis laptopje mee, een DELL uit 2013, maar voor mij meer dan prima! En zeer stil; op 30cm afstand al nauwelijks hoorbaar, laat staan op bijna 4m afstand op de luisterplek EN met muziek aan.
Voor de xBlaster geluidskaart moest ook vervanging gezocht worden. Maar wat? En omdat ik reeds een condensatormeetmic (ECM8000) heb, moest het er een worden met fantoomvoeding. Wat ik eigenlijk zocht schijnt een audio-interface te heten, zo kwam ik te weten bij mijn search op t net. Lang naar gezocht: getwijfeld over Presonus, Focusrite Scarlett Solo, Steinberg UR22mkII, Behringer, Tascam; keuzes, keuzes.....

Tis geworden de Zoom U44 Handy Audio Interface. Superding! Afgeprijsd van 236 voor maar 91 euris... Die Creative xblaster was prima en deed zijn ding voor 70 euro (usb in, toslink uit, vergulde rca uit) maar de Zoom biedt wel heel erg veel extra voor slechts n eurootje of 25 meer.

Hij heeft:

-Naar keuze voeding via pc/laptop, batterij of externe voeding (heb ik erbij gekocht voor 13 euro),
-AD/DA conversie tot max 24bit 96kHz (nog niet vergeleken met mijn Apogee Minidac),
-2x analoog uit coaxiaal
-1x hoofdtelefoonuitgang met eigen volumeregeling,
-2x main out L/R voor aansluiten actieve monitorspeakers
-1x dig in coax,
-1x dig in toslink,
-1x digout coax,
-1x digout toslink,
-1x asynchrome usb in,
-1x usb mic in,
-2x analoog in (gecombineerde 6,3mmplug/xlr) voor gitaar of keyboard oid met elk eigen gainregeling, is tevens 2x mic in, beide met inschakelbare fantoomvoeding. Daar kan dus mijn Behringer ECM8000 condensator-microfoon in. Nu kan ik mijn roomeq uitbouwen.

Die vriend vertrok weer net voor de hittegolf en het duurde even voordat ik daadwerkelijk aan de slag ging. Eigenlijk ben ik nog steeds niet echt begonnen. De huidige stand van zaken is aldus:

-was eerst op apegapen gaan liggen wegens hittegolf. Maar die is nu dus voorbij!
-DELL laptop inmiddels opnieuw ingericht met Windows 7 en de hele zooi (Audacity, EAC enz enz).
-REW gedownload en geïnstalleerd
-handleiding REW ook gedownload en reeds met lezen begonnen,
-werking audio-interface gecheckt; alles doet het voor zover ik er wat mee kan.

Nu heb ik alles in huis om een hele tijd vooruit te kunnen, zoals metingen doen aangaande de akoestiek en kan ik mooie grafiekjes gaan maken. Ik heb totnutoe nog geen echte metingen gedaan, alleen beetje gestoeid met REW. Ik ben heel benieuwd wat het gaat opleveren aan inzichten en eventuele geluidsverbetering! Het zal nog effe duren voor ik ermee aan de slag ga maar uiteraard hou ik jullie op de hoogte.

Groet van Evert  byebye :gaap: :zzz:

geoffreyvanvugt

Citaat van: Ohm Ivo op augustus 04, 2018, 18:57:43
Ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat we hier en nu getuige zijn van klimaatsverandering. Jammer dat de mens toch alles verpest wat hij aanraakt. En dan zijn we ook nog eens met veel te veel.

@Nb: wat bedoel je precies met "religie is ook nog wel een dingetje"?

Groet  van Evert

De mens is niet geheel de oorzaak van opwarming van de aarde... Dat gaat al miljoenen jaren zo... De "mens" is er nog maar 6 miljoen jaar... Daarvoor was de aarde ook al warmer en koeler... Verschillende tijdsvlakken.
In de het Krijt periode bijvoorbeeld was het veel warmer dan nu...Moedertje natuur regelt zichzelf wel..
Marantz SR7011
Marantz PM7003
Sony UBP-X800
Pro Ject Debut III Esprit
Dune HD Solo Lite

Front - Jamo Concert VII
Surround - Jamo Concert V
SurroundBack - Jamo Concert V
Center - Jamo Concert II​​
Height Front/Back - Jamo 28
Subwoofer - Jamo Sub 360

Cornelis1921

Citaat van: geoffreyvanvugt op augustus 10, 2018, 08:32:58
De mens is niet geheel de oorzaak van opwarming van de aarde... Dat gaat al miljoenen jaren zo... De "mens" is er nog maar 6 miljoen jaar... Daarvoor was de aarde ook al warmer en koeler... Verschillende tijdsvlakken.
In de het Krijt periode bijvoorbeeld was het veel warmer dan nu...Moedertje natuur regelt zichzelf wel..
Sterker nog, de mens heeft zelfs niets te zeggen over de natuur, daar de mens zelf een integraal onderdeel uitmaakt van die zelfde natuur. En sinds wanneer beschikt de mens over een vrije wil en de daarbij behorende macht tot zelf te kunnen beslissen? Zomaar een overdenking, gratis en voor niets aangeleverd door uw forumfilosoof. ;-) :-D notworthy
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

NB

Citaat van: Ohm Ivo op augustus 04, 2018, 18:57:43
En dan zijn we ook nog eens met veel te veel.

@Nb: wat bedoel je precies met "religie is ook nog wel een dingetje"?

Groet  van Evert

In het verband van te veel. Ga heen & vermenigvuldig u, om maar iets te noemen.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.