Ohm Ivo's stereoset

Gestart door Ohm Ivo, april 23, 2018, 00:12:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

xander32

Een mooie upgrade dan toch  :yes:

Citaat van: Ohm Ivo op februari 07, 2019, 13:57:52
Toch een nieuwe upgrade in mijn systeem... een nieuwe tv!  :-)

Onze Sony lcd, 2ehands gekocht in 2009, maar eigenlijk uit 2006 vervangen. Vanwege emigratie destijds had ik de Philips matchline (zo'n aquarium van n halve meter diep) vervangen voor de Sony want die is heel plat, en ik wist dat we de eerste jaren kleinbehuisd zouden zijn.

Nu dus vervangen voor een Panasonic TX-49FX600E (toch fijn die eenvoudige modelaanduidingen bij tv's) type. Echte ht-fanaten lachen hierom natuurlijk, maar voor ons is de stap van 65 naar 124cm beelddiagonaal niet minder dan enorm!
Die Panasonic kan volgens mij ook koffie zetten en houdt bij waar de Voyager 1 en 2 zich bevinden; zoeentje is het (4k, HDR, youtube en netflix kan rechtstreeks). Gelukkig hoef ik dat allemaal niet uit te zoeken, hij dient alleen als monitor, via hdmi aangesloten op de stille laptop. Apparaat plus hdmi-kabel was minder dan 500 euro.

Foto's volgen nog... :yes:

Groet van Evert  byebye

Ohm Ivo

Zeker, mooie upgrade, ben er zeer blij mee.  pompom pompom pompom

Nog wat aanvullende info. Ik verander zelden iets in de set en ook nu was er een reden.
De laatste jaren gebeurde het toch iets te vaak dat bij films/series de ondertiteling of andere text (sms, mobieltje, facebookberichten, chat e.d.) onleesbaar klein in beeld kwamen, waardoor eea moeilijk te volgen was. Dat werd toch wel vervelend en kwam steeds vaker voor, dus uiteindelijk ons oudje vervangen voor de Panasonic van 479euries. Voor 9 euro nog een 1,5m lange hdmi-kabel erbij gekocht (met vergulde pluggen, jawel!). Vervolgens tv aangesloten via hdmi op de laptop. De tv doet dus dienst als een monitor; het te kiezen kijkmateriaal via Uitzending Gemist, Youtube, Netflix of dvdtje gebeurt allemaal op de laptop.

Ons internet is niet erg snel, meestal een paar honderd kbyte per seconde en soms, als alles meezit, tot ruim een Mb per seconde (dan is het feest in huize Ivo!). Het is dus vaak zo dat we niet in de hoogste resolutie kunnen kijken, dus ik had eigenlijk verwacht dat, met ons trage internet, het beeld op de veel grotere tv vlekkeriger en pixeliger zou zijn, maar nee dus. Het beeld is desondanks veel scherper, terwijl ik de instellingen helemaal niet hard heb staan (kleur, contrast, dynamiek, backlight allemaal op 50% dan wel Gemiddeld). Wauw!

Interessant psycho-akoetisch verschijnsel:
Met de oude kleine tv was het vaak zo dat het geluidsbeeld enorm veel groter was dan het beeld; het was niet in balans. Het geluid véél beter dan in de bioscoop, het beeld véél slechter. Nu met de nieuwe tv is eea veel meer in balans. Het beeld is groter en gedetailleerder, waardoor beeld en geluid veel meer geïntergreerd is. Doordat ik nu het geluid veel beter aan het beeld koppel, lijkt het geluidsbeeld kleiner te zijn geworden. Maar dat is prima! Doordat het beeld gedetailleerder is, lijkt ook het geluid (nog) gedetailleerder. Kortom, de nieuwe tv heeft mn geluid verbeterd!

Interessant hoe geluid anders ervaren kan worden terwijl er in technisch opzicht niets aan is veranderd. Ok, het grotere scherm zou wat meer (ongewenste) reflectie kunnen geven, maar daar merk ik niks van. Als ik alleen muziek luister is er niks veranderd t.o.v. de vroegere situatie. In het verleden had ik al gemerkt dat ik het geluid van de installatie platter vind klinken als de zon naar binnen schijnt. Komt gewoon omdat er dan veel visuele prikkels zijn ter afleiding. 's Avonds is de ruimtelijkheid het grootst, en dat heeft niks met een schoner stroomnet te maken, maar gewoon met het feit dat ik avondmens ben én dat er minder visuele prikkels zijn. Volgens mij is de werking van zoiets als de audiolamp ook daarop gebaseerd, en nergens anders op.

Dus nu is de set weer up to date en zal er, als er niks kapot gaat, voorlopig niks meer veranderen. Ondertussen hou ik de ontwikkelingen wél in de gaten. Eerstvolgende (half)geplande upgrade is een nieuwe dac. Niet dat ik ontevreden ben met de huidige, maar hij stamt wel al uit 2002 (ik heb m sinds 2005 of 2006, weet ik even niet uit mn hoofd). Daarbij vind ik in mijn opstelling de bediening van de dac niet zo prettig, het is me iets te klein en te prutserig.

De nieuwe dac gaat er vrijwel zeker weer een zijn uit de professionele wereld, omdat je in mijn optiek dan meer waar voor je geld krijgt, hoewel Benchmark en Mytek al redelijke hifitrekjes krijgen. Grootste kanshebber totnutoe: RME ADI-2 (en dan niet de pro-versie) vanwege uitstekende fysiologische contourregeling waar ik wel nieuwsgierig naar ben, uitstekende specs, fijne ronde volumeregeling, afschakelbare verlichting en, heel belangrijk, betaalbaarheid. Over een paar jaar moet ik er wel 2ehands aan kunnen komen...

Wbt foto's: oei, die zijn niet best. Ooit komen er betere...

Groet van Evert  :-)

jowa

Zie er goed uit. :yes:
Veel kijk plezier gewenst.

Ik ben nieuwsgierig op welke DAC je gaat uit komen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ohm Ivo

Hallo forummers  :-)

-Allereerst n nieuwe, iets betere foto van de tv. Ik ben er zeer gelukkig mee. Als ie niet stuk gaat zal dat de komende 10 jaar ook wel zo blijven. Het formaat is ook goed gekozen: niet idioot groot als hij uit staat en niet te klein als hij aan staat, ook al lijkt dat op de foto wel zo. Jammer alleen dat slechte films er niet beter van worden. Mensenkinderen, de laatste tijd alleen maar baggerfilms gezien. Gisteren Venom gekeken, nou, ik heb hem niet eens uitgezeten. Op gegeven moment ben ik wat dingetjes tussendoor gaan doen (afwasje, haar wassen e.d )  en na circa 1uur20minuten maar helemaal uitgezet. Ik weet wel, van een Marvelverfilming hoef je geen briljante mijlpaal in de filmgeschiedenis te verwachten, maar de verpletterende voorspelbaarheid en platstgetreden paden in Venom vormden toch wel een nieuw dieptepunt, wat mij betreft. Pas geleden Wonderwoman (een film met goede kritieken!) gekeken...niet afgekeken. Later samen met mn vrouw nogmaals geprobeerd; niet afgekeken. Vooral als ze ergens middenin proberen om humor ook een kans te geven, genant gewoon. Voor welk publiek worden dat soort films eigenlijk gemaakt?
Toch maar eens wat beters geprobeerd om te kijken of ik überhaupt nog wel van films hou: District 9 en Good morning Vietnam... Gelukkig, ik hou nog van film.

-Allertweetsd:
De hele maand april is mijn vrouw weer in NL om te werken en ons leven in Portugal mogelijk te maken (ik blijf dan achter om het 4 hectare grote terrein te onderhouden en onderhoud te plegen aan de diverse toilethuisjes en gebouwtjes).

Dus ga ik in die maand weer met de speakers schuiven en weer REWwen. Ben van plan om de speakers zo dicht mogelijk tegen de achtermuur te plaatsen als mogelijk. Ja, dat lees je goed. Dicht tegen de achtermuur kan prima, zolang je met roomeq de basboost weer weghaalt. Hiermee hoop ik ook om de basdip rond de 90hz  naar een iets hogere frequentie te krijgen.

-ook in april: een andere vorm van roomeq proberen, genaamd Mathaudio EQ. Als je Foobar 2000 op de pc hebt kan je Mathaudio EQ gratis downloaden en als applicatie in foobar gebruiken. Mathaudio EQ werkt weer heel anders dan REW, en omdat het gratis is ga ik er lekker mee stoeien. Misschien steek ik er wat van op.
(Nou moet k wel zeggen dat het mij nog nooit gelukt is om een van die extra apps binnen foobar aan het werk te krijgen. Zo had ik ook een app gedownload en in Foobar gezet die DFF/dsdbestanden kan afspelen. Werkt niet.)
Maargoed, ik heb Mathaudio EQ in foorbar gezet en ga in april bekijken of ik het aan de praat krijg. Dergelijke dingen gaan bij mij altijd in etappes.

Iemand ervaring met Mathaudio EQ?

Dat was het weer...

Groet van Evert  byebye


Vinyl_Fuchs

Citaat van: Ohm Ivo op maart 06, 2019, 13:22:16
Hallo forummers  :-)

-Allereerst n nieuwe, iets betere foto van de tv. Ik ben er zeer gelukkig mee. Als ie niet stuk gaat zal dat de komende 10 jaar ook wel zo blijven. Het formaat is ook goed gekozen: niet idioot groot als hij uit staat en niet te klein als hij aan staat, ook al lijkt dat op de foto wel zo. Jammer alleen dat slechte films er niet beter van worden. Mensenkinderen, de laatste tijd alleen maar baggerfilms gezien. Gisteren Venom gekeken, nou, ik heb hem niet eens uitgezeten. Op gegeven moment ben ik wat dingetjes tussendoor gaan doen (afwasje, haar wassen e.d )  en na circa 1uur20minuten maar helemaal uitgezet. Ik weet wel, van een Marvelverfilming hoef je geen briljante mijlpaal in de filmgeschiedenis te verwachten, maar de verpletterende voorspelbaarheid en platstgetreden paden in Venom vormden toch wel een nieuw dieptepunt, wat mij betreft. Pas geleden Wonderwoman (een film met goede kritieken!) gekeken...niet afgekeken. Later samen met mn vrouw nogmaals geprobeerd; niet afgekeken. Vooral als ze ergens middenin proberen om humor ook een kans te geven, genant gewoon. Voor welk publiek worden dat soort films eigenlijk gemaakt?
Toch maar eens wat beters geprobeerd om te kijken of ik überhaupt nog wel van films hou: District 9 en Good morning Vietnam... Gelukkig, ik hou nog van film.

-Allertweetsd:
De hele maand april is mijn vrouw weer in NL om te werken en ons leven in Portugal mogelijk te maken (ik blijf dan achter om het 4 hectare grote terrein te onderhouden en onderhoud te plegen aan de diverse toilethuisjes en gebouwtjes).

Dus ga ik in die maand weer met de speakers schuiven en weer REWwen. Ben van plan om de speakers zo dicht mogelijk tegen de achtermuur te plaatsen als mogelijk. Ja, dat lees je goed. Dicht tegen de achtermuur kan prima, zolang je met roomeq de basboost weer weghaalt. Hiermee hoop ik ook om de basdip rond de 90hz  naar een iets hogere frequentie te krijgen.

-ook in april: een andere vorm van roomeq proberen, genaamd Mathaudio EQ. Als je Foobar 2000 op de pc hebt kan je Mathaudio EQ gratis downloaden en als applicatie in foobar gebruiken. Mathaudio EQ werkt weer heel anders dan REW, en omdat het gratis is ga ik er lekker mee stoeien. Misschien steek ik er wat van op.
(Nou moet k wel zeggen dat het mij nog nooit gelukt is om een van die extra apps binnen foobar aan het werk te krijgen. Zo had ik ook een app gedownload en in Foobar gezet die DFF/dsdbestanden kan afspelen. Werkt niet.)
Maargoed, ik heb Mathaudio EQ in foorbar gezet en ga in april bekijken of ik het aan de praat krijg. Dergelijke dingen gaan bij mij altijd in etappes.

Iemand ervaring met Mathaudio EQ?

Dat was het weer...

Groet van Evert  byebye
Have fun. Tv is wel te klein voor de speakers. Geintje
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

NB

Distric 9, vond ik ook een hele goede. Succes met schuiven.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

jrm

Succes met het opnieuw instellen.
Over de mathaudio eq kan ik je niet helpen.

Ohm Ivo

CiteerDus ga ik in die maand weer met de speakers schuiven en weer REWwen. Ben van plan om de speakers zo dicht mogelijk tegen de achtermuur te plaatsen als mogelijk. Ja, dat lees je goed. Dicht tegen de achtermuur kan prima, zolang je met roomeq de basboost weer weghaalt. Hiermee hoop ik ook om de basdip rond de 90hz  naar een iets hogere frequentie te krijgen.

Inmiddels me even kwaad gemaakt en de speakers tegen de achtermuur geduwd. Speakers staan nu zo dicht mogelijk tegen de muur met 1 kant, want ze staan nog steeds ingedraaid. En het werkt. Kleine jazzbezettingen en kamerorkest klinken beter, de basdip is naar een hogere frequentie opgeschoven en daardoor minder storend geworden. Plukbas en percussie kan soms nog steeds wat slank klinken, maar niet meer bloedarmoedig zoals eerst. Voor de rest klinkt het super (IMHO).

Ik heb nog geen metingen verricht. En met Mathaudio ben ik ook nog niet aan de slag geweest. In sommige tijden heb ik niet zo veel zin om achter de pc te zitten... Maar dat komt wel weer.

Groet van Evert vanuit een regenachtig Portugal (blij mee, we hadden veel te weinig regen deze winter) byebye

Ohm Ivo

Zo, vrouw is weer terug uit NL, dus mijn maandje alleen (en alle tijd om te stoeien met roomcorrection) is weer voorbij. Prima, ik ben tevreden. :-)
Mathaudio heb ik verder niks meer mee gedaan. Ik heb de speakers verder naar achteren geschoven zodat ze tegen de muur staan, maar nog wel ingedraaid. Indraai wel aangepast aan de nieuwe (grotere) afstand en vervolgens weer met REW en de Ultracurve aan de slag. Ik zit nu een week naar het eindresultaat te luisteren en ben zeer tevreden. De basdip is kleiner geworden waardoor de magerte bij sommige stukken klassiek en kleine jazzbezetting grotendeels verdwenen is. Ook heb ik in het hoog de afloop een beetje veranderd. Resultaat is weer een fijner geluid.

Belangrijk is om te melden dat het wederom de matige tot vrij goede opnames zijn die het meest profiteren. Opnames die vroeger al zeer goed klonken, klinken nu hooguit een beetje anders, maar niet beter of minder. Ik corrigeer niet alleen in het laag, maar over het hele frequentiegebied. In het laag wordt er hier en daar stevig ingegrepen, in het hoog betreft het een geleidelijke afval naar 20kHz. Met deze setup ga ik de komende maanden weer tevreden luisteren. Mochten er toch nog onhebbelijkheden in het geluid optreden, dan heb ik alle tijd om daar zicht op te krijgen. De volgende keer dat mijn vrouw weer naar NL gaat zal ik ze dan aanpakken.

Waarschijnlijk heb ik nog steeds niet de ideale afstemming van de roomcorrection gekregen, maar dat vind ik niet erg. Iedere keer is er weer verbetering (en meer aanpassing aan mijn smaak, dus hifi EN myfi). Heerlijk!

Foto1: REW-meting met 1/12e smoothing.
Foto2: waterval.

Groet van een tevreden luisteraar,

Evert

xander32

'Een tevreden luisteraar', de doodsteek voor dit forum 😏.
Vergeet nu ook niet te genieten van jouw vrouw  :wink:.

Ohm Ivo

Haha, uiteraard vergeet ik niet om te genieten van mijn vrouw! Ik kan goed alleen zijn, maar ben blij dat ze weer terug is...

Citaat van: xander32 op mei 08, 2019, 20:49:32
'Een tevreden luisteraar', de doodsteek voor dit forum 😏.
Vergeet nu ook niet te genieten van jouw vrouw  :wink:.

Inderdaad, en dat is iets dat ik erg jammer vind. Volgens mij hebben tevreden luisteraars ook zinvolle dingen te melden op fora, Maar de meeste reacties krijg je toch altijd als je (weer) iets nieuws aanschaft.
Ik ga voorlopig gewoon door met het (sporadisch) plaatsen van tips waar sommigen misschien iets aan kunnen hebben.  :yes:

Groet van Evert  byebye

xander32

Top, blij mee 👍🏻

Citaat van: Ohm Ivo op mei 09, 2019, 21:01:33
Haha, uiteraard vergeet ik niet om te genieten van mijn vrouw! Ik kan goed alleen zijn, maar ben blij dat ze weer terug is...

Inderdaad, en dat is iets dat ik erg jammer vind. Volgens mij hebben tevreden luisteraars ook zinvolle dingen te melden op fora, Maar de meeste reacties krijg je toch altijd als je (weer) iets nieuws aanschaft.
Ik ga voorlopig gewoon door met het (sporadisch) plaatsen van tips waar sommigen misschien iets aan kunnen hebben:yes:

Groet van Evert  byebye

jrm

Citaat van: xander32 op mei 09, 2019, 21:06:24
Top, blij mee 👍🏻

:gp:
Zeker, zijn leuke berichtjes die lekker weg lezen!

TurboMarco

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Ohm Ivo

Hallo forummers!  :-)

Tis alweer een hele tijd geleden dat ik iets gepost had. Tja, tevreden met de set dus niet veel te melden. Maar: er zit weer een meetsessie aan te komen.

Eind november gaat mijn vrouw weer voor een maand naar NL. Dan ga ik weer uitgebreid nieuwe metingen doen. Zoals ik ruim 5 jaar geleden begon met roomcorrection was het zo dat ik eerst met de Behringer Ultracurve per speaker metingen had gedaan en opgeslagen. Daarbij was de correctie voor de linkerspeaker duidelijk anders (en meer ingrijpend, want in de hoek) dan voor de rechterspeaker, die bijna in t midden van de lange wand staat.

Later, toen ik (dankzij geschikte audio-interface met fantoomvoeding) beschikking kreeg over REW, heb ik daarmee metingen van de speakerset (dus niet links en rechts apart) gedaan. Daarbij heb ik eerst direct pc-signaal direct met REW gemeten om inzicht te krijgen. Daarna heb ik REW-metingen gedaan met het pc-signaal via de roomcorrectie van de Behringer ultracurve. Als ik de Behringer dan bijregelde dan zorgde ik ervoor dat het verschil tussen l-speaker en r-speaker in stand bleef. Dit zorgde voor uitstekende resultaten (volgens mij dan toch).  pompom

Een tijdje terug heb ik de speakers tegen de wand aangeschoven en vervolgens via REWmetingen de behringer weer bijgeregeld, met behoud van l-r-verschil. Dat was een van mijn laatste posts.

Ik ben zeer tevreden met de huidige setup en de standplaats van de speakers in de woonkamer. In december wil ik de speakers helemaal opnieuw gaan meten, met de behringer l en r; met REW l en r (zouden er verschillen uitkomen?) en vervolgens met REW via de behringer. Benieuwd of er nog iets te verbeteren valt met de middelen die ik tot mn beschikking heb (oftewel: benieuwd of de roomcorrection nog beter afgeregeld kan worden).

Iets geheel anders:

Zo heb ik altijd gedacht dat mijn meetmicrofoon een Behringer ECM8000 was. Heb ik in mijn showtopic verteld en zo. Blijkt helemaal niet zo te zijn. De verpakking al talloze malen gezien (zelfs foto's in mijn topic) maar nooit geregistreerd: het is een Superlux ECM 999 mic! Overigens ziet hij er wel precies hetzelfde uit als een ECM8000. Grappig dat ik daar na n jaar of 4 achterkom.  :-o

Nog zo'n geval: ik las in een review van de Apogee minidac dat de volumeregelaar niet tot 10 gaat, maar tot 11. Wauw!  Dus ik naar mijn eigen minidac... en inderdaad, 11! Dat ik daar na 12 jaar achterkom...  :? :-o frusty

Zo, dat was het weer.

Groet van Evert  byebye