Ohm Ivo's stereoset

Gestart door Ohm Ivo, april 23, 2018, 00:12:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rob46

Dit is serieuze shit! Er gaat tijd inzitten, maar volgens mij kan je met deze tool een zeer goed resultaat behalen  :yes:

Ohm Ivo

Serieuze shit inderdaad!

Even ter verduidelijking; ik had al eerder de woonkamer ingemeten met mijn Behringer roomprocessor mbv rose ruis. Daarbij had ik de speakers onafhankelijk van elkaar ingemeten, links en rechts worden dus verschillend ge-equalised. Moet ook; de linkerspeaker staat in een hoek, de rechter midden langs de lange wand. Zie eerdere posts over room correction in mijn set.

Gisteren heb ik nieuwe metingen gedaan met de laptop en het inmeetprogramma REW. 
Vervolgens ben ik gaan bijregelen met de roomprocessor, waarbij het verschil tussen links en rechts gehandhaafd blijft. Toen ik vond dat de frequentiecurve er mooi uitzag ben ik gestopt met bijregelen en kon het luisteren beginnen. Gisteren eventjes, vandaag méér. Ik heb niet eens al te dramatisch hoeven bij te regelen.

Ik zit hier al n tijdje te luisteren. De volgende muziek is langsgeweest:

-The Village original soundtrack (James Newton howard),
-Gladiator original soundtrack (Hans Zimmer),
-ABC - Vanity kills (Abigail Partymix),
-Colonel Abrams - Trapped,

Ik had verwacht dat het weer eindeloos meten, luisteren, bijregelen, meten, luisteren enz. zou worden, maar dat valt mee! Ik had de frequentiecurve in een handomdraai rechter gekregen en het klinkt totnutoe zeer goed!

The Village is een mooie opname die nu nog iets gedetailleerder klinkt.
Gladiator vond ik altijd een lastige. Prachtige muziek, maar een onrustige opname die af en toe nogal overstuurt. Welnu, Gladiator heeft nog nooit zo mooi geklonken! Eindelijk...
ABC is ietwat druk opgenomen jaren 80 muziek die nu wat minder druk klinkt. ook hier geldt: het heeft nog nooit zo goed geklonken.
Colonel Abrams is ook jaren 80 synthpop. Geen bijzondere opname, klinkt ok, ietsje smoother dan eerst.

Voor alle muziek totnutoe geldt dat ik het harder kan draaien voordat het schreeuwerig wordt. Ik vind het wederom een verbetering. Maar ik neem er de tijd voor; ga voorlopig verder met luisteren vooraleer ik weer iets ga veranderen. 

Als enig nadeel(tje) tot nu toe kan ik zeggen dat sommige stukken (vooral van Gladiator) wat minder spectaculair klinken, maar dat vond ik vroeger juist weleens vermoeiend. Dus eigenlijk geen nadeel, alleen gewenning nodig.

Investering in geld was slechts 100 euro voor de audio-interface. Geweldige hobby! Mijn apparatengeilheid is tot het nulpunt gedaald... Mijn 30 jaar oude speakers zijn wéér beter gaan klinken, ze blijven me verbazen. Ik heb nu ook een vrij rechte frequentiecurve tot 16Hz en dat is fijn.

Ik zal een dezer dagen een plaatje posten waarbij de uncorrected en de corrected frequentiecurve over elkaar liggen in 1 figuur. Moet ik effe opnieuw een meting doen.

Nu ik weet hoe ik een meting moet doen is het vrij simpel. Ik wil binnenkort eens gaan meten hoe het luidsprekerdoek het geluid beïnvloedt. Zal wel niet veel zijn, want enig verschil is mij nooit opgevallen.

Ook wil ik met vilt aan de slag om te kijken of ik de diffractie vanaf de speakerfronts (positief) kan beïnvloeden. Ik kan hier in Portugal alleen niet aan vilt komen...

Groet van Evert

Ohm Ivo

Toch leuk, dat REW... :-)

Waar ik altijd al benieuwd naar was bij mijn speakers was de invloed van de frontjes op het geluid. Bij luistertest hoor ik geen verschil, maar het duurt ook even om te luisteren, opstaan, frontjes eraf halen en wegzetten, weer zitten en luisteren. Zover reikt mijn auditief geheugen nu eenmaal niet.

Maar eens een meting gedaan met REW. De curve ziet er iets anders uit dan gisteren; mic anders geplaatst of mijn Behringer stond op een andere preset, dat weet ik niet meer. Maar het gaat om de verschillen.

Foto's:
-de set met fronten,
-de set zonder fronten,
-grafiek waarin 1 meting met en 1 zonder fronten, over elkaar gelegd,
-grafiek waarin 3 metingen met en 3 zonder fronten, over elkaar gelegd.
De verschillen zijn klein.

Ondertussen ben ik lekker aan het muziek draaien. pompom


Groet van Evert

Rob46

Sje.......wat een speakers by the way!

Marvin

Om die tweeters op oorhoogte te krijgen zit je zeker op een tribune? [emoji23]

HAL9000

Schitterende speakers en versterker  :wink:  HB  :yes:
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Ohm Ivo

Dank mensen...
Ik heb de speakers al 20 jaar en ben er nog steeds enorm blij mee, en niet de minste aanleiding om ze te gaan vervangen. Ook vind ik het leuk om er nog steeds meer geluidskwaliteit uit te peuren. Wederom weer een hoop beluisterd, fijne hobby hebben we.
De versterker (Marantz PM-14 MK1 uit 1998) heb ik ook al 20 jaar dus en ben er zeer tevreden mee. Maar ik gebruik hem alleen als eindversterker. Voorversterkertaak neemt de Apogee minidac op zich.

Nu wil ik nog een tweak toepassen; stroken vilt op de voorkant tussen de conussen. Zie  https://www.speakerdesign.net/audioXpress/diffraction/diffraction.html voor meer info.

Zojuist ook nog de film Koyaaniqatsi (1982, Godfrey Reggio met muziek van Philip Glass) gekeken. Voor mij een topfilm.

Groet van Evert

Ohm Ivo

Oei! Elders op het forum is een discussie gaande over het afgenomen forumbezoek/participatie. :? Ik ben zelf vooral een meelezer, post alleen als ik denk iets te melden te hebben. Ik neem me voor om wat actiever te worden (gaat me in de wintermaanden ook iets makkelijker af; rest van het jaar ben ik vooral buiten actief en zo weinig mogelijk achter de pc). Misschien dat ik een interessante discussie kan vinden...

En dan is het ook nog zo dat ik tevreden ben met mijn set-up. pompom Dat betekent dat er weinig tot niks aangeschaft gaat worden (en meelezen leert me dat aankoop nieuwe apparatuur doorgaans de meeste reacties oplevert). Dus ook daar ook al geen sjoege van mijn kant. nopompom

Maar goed, bij deze dan nog een inhoudelijke hifi-post. :-) Komt-ie:

Afgelopen dagen dus intensief wezen luisteren naar de nieuwe eq-instellingen. Klinkt erg fijn; vooral opnames die eerst wat matig klonken* hebben het meest geprofiteerd, mijn set is nog meer alleseter geworden en dat vind ik fijn. :-D
*voorbeelden zijn de OST van Lord of the Rings, aantal klassieke opnames en ook (internet)Radio Paradise.

Doordat eea rustiger, meer uitgewogen is gaan klinken viel me na verloop van tijd wel op dat bij bepaalde klassiekopnames en kleinere jazzbezettingen er toch wat onregelmatigheden waren in de bas, waardoor af en toe wat kartonnigheid te horen is. :eerie: Nog wat veranderingen in de eq aangebracht en daar ga ik nu de komende tijd op mn gemak voor zitten.  :yes:

Tis gelukt om te voorkomen dat de meetwaardes in de frequentiecurve "off the chart" gaan en bovendien is het ook gelukt om een waterfall te fabrieken. Zie bijlagen.

1-spl-curve met ingeschakelde roomcorrectie,
2-spl-curves met en zonder roomeq met elkaar vergeleken,
3-waterfall (nog steeds nogal hoog, een volgende keer zal ik het ingangsvolume verlagen).

Zo, nu effe genoeg van meten. Maesto, muziek! HB

Groet van Evert



pameijer

Ik vind je bijdrages hier echt top! Mooie uitgebreide info en je neemt ons echt mee in je ontdekkingstocht. Roomcorrectie staat ook zeker nog op mijn lijstje en jouw aanpak spreekt me aan, lekker straight forward no-nonsense en vooral niet te duur. Ga lekker door zo, ik lees graag mee ook al reageer ik niet altijd!
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

jrm

Citaat van: pameijer op december 09, 2018, 10:59:37
Ik vind je bijdrages hier echt top! Mooie uitgebreide info en je neemt ons echt mee in je ontdekkingstocht. Roomcorrectie staat ook zeker nog op mijn lijstje en jouw aanpak spreekt me aan, lekker straight forward no-nonsense en vooral niet te duur. Ga lekker door zo, ik lees graag mee ook al reageer ik niet altijd!

:gp:

Daar sluit ik mij geheel bij aan!
Vooral hoe je tot de huidige set bent gekomen en onderweg de nodige keuzes hebt gemaakt, maar vooral waarom je tot de keuze kwam.

Ohm Ivo

Nou, bedankt, mannen. Ik word er verlegen van!  :-) :wink: :-D

@pameijer: ik ben een groot voorstander van room correction. Kun je (en wil je) aangeven wat je precies wilt veranderen/aanpassen/verbeteren mbv room correction? Of is het meer een algemeen idee?

Inmiddels weer heel wat muziek de revue gepasseerd. Vandaag vooral filmmuziek, oa:

-Band of brothers OST (Michael Kamen),
-Midnight Cowboy OST(John Barry, geloof ik),
-Cool Hand Luke OST (Lalo Schiffrin, geloof ik, ff geen zin op t op te zoeken)
-E.T. OST en Saving Private Ryan OST (beide John Williams),

de verbeteringen zijn blijvend. Heb ook de bas nog iets beter weten te krijgen. HB

Nu is er nog 1 ding wat ik wil proberen, en dat is vilt op de speakerfronts, zorgvuldig aangebracht tussen en rondom de units voor midden en hoog. Als ik dat heb ga ik REW ook weer opstarten en eerst zonder vilt en daarna met vilt meten. Kan nog even duren...

Groet van Evert

pameijer

Citaat van: Ohm Ivo op december 09, 2018, 21:09:51
Nou, bedankt, mannen. Ik word er verlegen van!  :-) :wink: :-D

@pameijer: ik ben een groot voorstander van room correction. Kun je (en wil je) aangeven wat je precies wilt veranderen/aanpassen/verbeteren mbv room correction? Of is het meer een algemeen idee?

Hoi Evert, in de eerste plaats wil ik gewoon mijn geluidsbeeld en de geluidskwaliteit verbeteren. Ik heb eerder met Audyssey gewerkt maar vond dat niet mooi klinken. Mijn nieuwe receiver heeft echter de Audessey XT32 die beter zou moeten zijn. Sinds vrijdag heb ik ook eindelijk mijn rearspeakers binnen (AVI DM5's) en kan ik een volledige actieve surroundset opbouwen. Ik heb sinds lang ook al een goede meetmicrofoon, UMIK-1 dus als ik mijn opstelling en inrichting thuis klaar heb kan ik aan de slag.

Ik kan ook wel roomcorrectie gebruiken. Als ik nu witte ruis door mijn beide frontspeakers laat weergeven hoor ik al een duidelijk verschil tussen de liner- en de rechterspeaker. Dat is dus niet goed...
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

Ohm Ivo

Toch een nieuwe upgrade in mijn systeem... een nieuwe tv!  :-)

Onze Sony lcd, 2ehands gekocht in 2009, maar eigenlijk uit 2006 vervangen. Vanwege emigratie destijds had ik de Philips matchline (zo'n aquarium van n halve meter diep) vervangen voor de Sony want die is heel plat, en ik wist dat we de eerste jaren kleinbehuisd zouden zijn.

Nu dus vervangen voor een Panasonic TX-49FX600E (toch fijn die eenvoudige modelaanduidingen bij tv's) type. Echte ht-fanaten lachen hierom natuurlijk, maar voor ons is de stap van 65 naar 124cm beelddiagonaal niet minder dan enorm!
Die Panasonic kan volgens mij ook koffie zetten en houdt bij waar de Voyager 1 en 2 zich bevinden; zoeentje is het (4k, HDR, youtube en netflix kan rechtstreeks). Gelukkig hoef ik dat allemaal niet uit te zoeken, hij dient alleen als monitor, via hdmi aangesloten op de stille laptop. Apparaat plus hdmi-kabel was minder dan 500 euro.

Foto's volgen nog... :yes:

Groet van Evert  byebye

jowa

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! [emoji1360]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

sjoek

Citaat van: jowa op februari 07, 2019, 13:59:51
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! [emoji1360]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

:gp: +1
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.