Mijn lange weg naar Dolby Atmos / One S + 6011 6012 7011 7012

Gestart door blueznl, april 22, 2018, 14:02:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

blueznl

Ik ben sinds 24 uur :-) de gelukkige eigenaar van een SR7011 van Marantz, en vind het tijd om me eens in Dolby Atmos te verdiepen, maar hoe veel ik ook lees, er zijn een paar dingetjes waar ik niet uitkom.

1. Xbox One S

Zijn er mensen in dit forum die een Xbox One S gebruiken als UHD speler icm. een Atmos setup en een SR6011 / SR6012 / SR7011 / SR7012? Werkt dat een beetje, of kan ik beter een dedicated UHD speler aanschaffen? De prijzen zijn ongeveer hetzelfde... Wat zeg ik, een One S lijkt zelfs goedkoper, al gelemaal gebruikt :-)

2. Atmos speler

Vereist Atmos een speler welke Atmos ondersteund? Er zijn wat (niet veel) non-UHD Bluray schijfjes in de handel met een Atmos soundtrack. Wanneer je deze in een reguliere Bluray speler gooit (dus geen UHD speler) krijgt de receiver dan wel of niet zijn portie Atmos data, of hangt dat van de speler af? Of ben ik min of meer getrouwd met een UHD speler voor Atmos?

3. Hoeveel VERMOGEN heb je nodig voor Atmos speakers?

Mijn huidige setup is 2x Magnat Magnasphere Lambda 10 (25 jaar oud of zo :-)), 2x Magnat Vector 4 voor surround, 1x zelfbouw sub, komen nog andere subs en een center bij). Dat zijn grote lompe dingen :-) Nu vinden Dolby en Co uiteraard dat je overal dezelfde speakers moet gaan plaatsen, maar 4x een Vector 4 aan mijn plafond wordt me wat te gek...

Ik zat te denken om een het eerst maar eens uit te proberen met kleine JVC breedbanders (daar heb ik er een paar van liggen, afkomstig van die JVC microsetjes, makkelijk aan te komen, rond de 20 watt, en klinken goed voor zo'n klein speakertje).

Is dat voldoende voor de 3d illusie (even aangenomen dat het qua klank allemaal een beetje past) of gaat dit niet werken? Om nou de surrounds te verkleinen om ze beter bij de ceiling units te laten passen, da's nou ook weer zoiets...  :-o

Marvin

Lijkt me geen probleem daar eens mee te experimenteren. 
Hoe het zit met al die instellingen weet ik niet, maar op voorhand denk ik dat je ze geen full range moet voeren. Maar ik denk dat dat ook niet kan.
Met rustig volume wat testen kan altijd natuurlijk. 

blueznl

Ik kan dacht ik verschillende crossovers instellen (maar nog niet geprobeerd), uiteraard zijn die kleine dingen 'small'...

Bovendien... Mijn subs worden twee zelfbouw 100 liter tubes, een 4 liter melkpak zal daar nooit in de buurt komen :-)

Marvin

4 liter lijkt meer op een jerrycan dan op een melkpak. Al zal dat weer afhankelijk zijn van het land waar je je boodschappen doet.
Ik heb begrepen dat ik voor de Amerikaanse variant eerst even ruimte in de koelkast moet maken. 
Maar ik dwaal af...

Zolang je die volumeknop een beetje normaal ter hand neemt en rustig wat opvoert zal je niet snel iets kapot draaien. 
Gevoeligheid van de luidsprekers onderling kunnen aardig verschillen, dus van te voren een kleine handmatige meting doen lijkt wel zo slim.
Zo zou ik het gedaan hebben met totaal verschillende luidsprekers.

blueznl

#4
Yeah, ok. 4 liter is iets meer, maar ze zijn erg klein 13x16x20 (JVC SP-UX-T55, SP-UX-1000 en dergelijke). Ik weet zeker dat ik per kanaal een level kan instellen, dus dat moet lukken.

Marvin

Ja die kanalen even gelijk trekken voor je gaat rammen. 

Marvin

#6
Als die jerrycans het op heel hoog volume net beginnen op te geven kan je ze in je menu ook wat terug schroeven.
Zo kan je misschien net wel even luid blijven draaien als voorheen.
Voor dat speakertje kan die paar db's in de min net het oversturen voorkomen. 
Of je draait in het geheel wat zachter, kan ook natuurlijk.  [emoji4]

Het is voor die Dolby Atmos setup niet de bedoeling geweest om 15" vloerstaanders aan je plafond te verlijmen. Dus het zou zomaar goed kunnen gaan.

marijnvdzaag

 
Citaat van: blueznl op april 22, 2018, 14:02:12
2. Atmos speler

Vereist Atmos een speler welke Atmos ondersteund? Er zijn wat (niet veel) non-UHD Bluray schijfjes in de handel met een Atmos soundtrack. Wanneer je deze in een reguliere Bluray speler gooit (dus geen UHD speler) krijgt de receiver dan wel of niet zijn portie Atmos data, of hangt dat van de speler af? Of ben ik min of meer getrouwd met een UHD speler voor Atmos?
Atmos heeft in theorie niks met UHD te maken. Atmos kan afgespeeld worden door een speler die Dolby TrueHD of Dolby Digital Plus ondersteunt, en dat doet elke moderne BD-speler; ook de Xbox One. Helaas bestaan er in praktijk wel wat films waarvan de UHD-release een Atmostrack bevat en de gewone BD-release (fullHD) niet, zonder technische reden daarvoor.

Citaat van: blueznl op april 22, 2018, 14:02:123. Hoeveel VERMOGEN heb je nodig voor Atmos speakers?

Leuke vraag. Je bedoelt boxen in/op het plafond hè? De term 'Atmos speakers' wordt vooral gebruikt voor boxen die bovenop de front/surrounds liggen en hun geluid schuin via het plafond weerkaatsen. Afgezien van die terminologie: volgens mij heeft elk kanaal in principe hetzelfde maximale vermogen. Maar Dolby Atmos is niet gebonden aan een specifieke samenstelling van kanalen, dus het ligt aan jouw opstelling en de sound-engineer waar je het grootste vermogen nodig hebt (voor, achter, zij of hoog). Bedenk vooral dat lagere tonen meer vermogen nodig hebben om goed te klinken. 90% van de power gaat naar de 10% laagste tonen (of zoiets). Dus om je boxen qua power in evenwicht te brengen heb je relatief krachtige/zware/grote frontspeakers of een een relatief krachtige subwoofer nodig.

blueznl

Nog een vraagje: weet iemand wat er precies bedoeld wordt met 'Marant / Denon unified speaker setup'? Ik heb er meerdere referenties naar gezien, maar weet eigenlijk niet welke opstelling ze daarmee bedoelen. Iemand?

Bij mijn zoektoch naar de juiste opstelling van de (height) channels kom ik een aantal verschillende benaderingen tegen, die (uiteraard) net niet helemaal uitwisselbaar zijn.

- DTS-X: opstelling boeit niet :-)
- Dolby Atmos: 7.1.4 downfiring ceilign, 7.1.2 hoog geplaatst forward firing
- Auro 3D: height channel direct boven de fronts en surrounds (plus een optionlee voice of god channel)

In de manual van de SR7011 worden allerlei varianten getoond, maar wat is nu de beste? (Ik kan de kabels maar 1x trekken...)

Mijn height channels worden geen inbouw luidsprekers (wat lastig met een betonnen plafond :-)) maar losse speakers welke direct onder het plafond worden gemonteerd. Ik kan ze dus op de luisterplek richten.

Dolby suggereert om deze in lijn met de fronts op te nemen. Dat lukt. Ik heb de fronts iets verder uit elkaar staan dan vaak wordt gesuggereerd, maar ja, wil ook nog van muziek kunnen genieten :-)

Mijn surrounds staan wat verder naar achteren, kan ze helaas niet verder naar voren plaatsen.

Na het vergelijken van allerlei opstellingen, en het lezen van wat white papers (onder andere van Auro) kom ik op iets als onderstaands uit:

- de heights in lijn met de fronts
- de heights front iets verder naar voren dan reguliereDolby setup,, maar niet helemaal boven de front speakers
- de heights back OF tegen de wand, of iets naar voren verschoven

Niets is optimaal, alles een compromis :-)

Is het overigens de moeite waard om rekening te houden met Auro 3D, of kan ik dat gewoon negeren?

blueznl

Hmm, het probleem heeft gedeeltelijk zichzelf opgelost. Een deel van mijn plafond is beton, een ander deel is gipsplaat over houten balken, en dat gaat de exacte plaatsing bepalen... We zullen wel zien hoe het gaat werken  :-D