Van 1200ES > 2400ES > 2800ES > SR6011 naar SR7011

Gestart door blueznl, april 22, 2018, 13:54:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

blueznl

Euh, dat betekent dus niet dat een Sony 1200ES beter is dan een SR7011, maar dat dit de upgrade route was! :-)

ES

Ik had een 1200ES, maar die begon wat kuren te vertonen. Boven staat een 2400ES, maar deze is qua aansluitingen niet de meest nieuwe, dus toog ik naar de winkel om iets anders te kopen. Daar stond een (ouder model) de 2800ES, perfect dingetje, maar helaas, geen 4K support en (heel vervelend) de trafo / behuizing bromde. Ik heb even de DN1080 overwogen, maar ja... die voelde wel erg plastiek, en in nederland worden geen ES apparaten meer geleverd...

Dus geen Sony meer... Maar wat dan wel?

SR

De winkel was heel vriendelijk en stond me toe de ES om te ruilen. Na wat rond gekeken te hebben moest ik kiezen tussen de SR6011 en het Denon broertje. De Denon ziet er niet uit (het scherm is wel veel praktischer) dus werd het de Marantz. Dat was, helaas, een beetje een teleurstelling  :-(

SR6011

Mijn front speakers zijn een paar 25 jaar oude Magnat Magnasphere Lambda 10's. De Sony's hadden er geen enkele moeite mee, maar de SR6011 (ook al was deze op papier een zwaarder apparaat dan de oude Sony versterkers) kreeg er niet veel bas uit. Verder moest ik voor een beetje volume 65 a 70% open. Niet goed, niet goed  :no:

Zucht.

Wat verdere observaties: bediening is makkelijk, maar jammer dat er geen ingebouwde media speler in zit. Beetje zonde dat ik uiteindelijk toch weer een extern apparaat moet gebruiken om files van de server te trekken. Verder is het display niet echt informatief, en zijn de 'pauzes' bij het omschakelen tussen de diverse film en muziek modi irritant. De Sony's hadden dat niet. En de volgorde van bron selectie AB versus poorten versus draaiknop is geen touw aan vast te knopen.

Anyway, de SR6011 was het niet. Dus nog maar een keer gaan ruilen (mag ik eigenlijk de winkel hier noemen?) en gelukkig werdt er meegewerkt.

Onder het motto: duurder is beter  (en omdat de SR7011 heel stevig afgeprijst was) heb ik die dan maar genomen...

SR7011

Thuis aangesloten, en na een diepe zucht aangezet...  :yes:

Yes!

Ik heb mijn geluid weer terug!

Moraal van het verhaal: ook al is de SR7011 op papier niet zoveel beter dan de SR6011, in mijn specifieke opstelling maakte het een wereld van verschil. Zwaardere voeding? Stroom begrenzing wat hoger ingesteld? Kan iets beter omgaan met lagere speaker impedanties? Wie weet, maar als zelfs de kinderen het ongevraagd zeggen...

Ook hier wat observaties: de ontbrekende media speler (had er wel ingekund voor dat geld), onmiddelijk de software updaten (HDR zag er anders niet uti), waarom niet wat kleur opties voor die blauwe ring (groen eco, blauw 3D, enzovoorts), pauzes bij omschakelen, en het was handig geweest als je op het grote display ingangsnivos per kanaal had kunnen zien (voor zoeken van fouten). De volgorde van bronnen is zelfs nog iets onlogische maar ach... Oh ja, ik heb een zwarte, maar eerlijk gezegd ziet de zilveren versie er iets mooier uit 8-)

Opstelling

SB3 (coax)
CD6002 (optical)
PS4 (HDMI)
TCK77ES (analoog)
SR7011
Magnasphere Lamba 10

Audissey

... heb ik nog niet mee gespeeld, eerst genoten van Hell Freezes Over van CD en DVD :-)

Er zit een Atmos projectje in de pijplijn, en dan hoop ik ook te kunnen vertellen wat ik van Atmos en Audyssey vind... (wordt vervolgd)





jrm

Welkom en inderdaad TOP dat je steeds mocht ruilen en dat nu het geluid naar wens is.