SR-45 uit 1996, doet het goed, cd ingang top maar aux en tape geven laag volume

Gestart door Mthijs, april 14, 2018, 00:30:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mthijs

Dag,

Ik ben nieuw hier, ben Marantz liefhebber. Heb in mijn woonkamer een PM-7004 staan met een set mooie Monitor Audio zuilen. Heerlijk geluidje.

Nu heb ik via marktplaats een SR-45 met bijbehorende CD speler gekocht, voor in de garage. Het klinkt helemaal goed, CD en Tuner geven echt een lekker geluid en bijzonder veel volume (cd iets meer volume dan tuner).
Echter als ik via een kabeltje op aux mijn iphone aansluit moet het volume een heel stuk hoger gedraaid worden. Zowel op de aux ingang als wanneer de kabel op de tape/dcc ingang zit.

Kan het zijn dat deze kanalen nooit zijn gebruikt door de vorige eigenaar (die enkel tuner en cd functie gebruikte) en dat er iets stuk is?

Verder is alles prima, geen enkel kraakje in een potmeter ofzo. Dus een revisie lijkt me niet echt nodig. Maar wie weet wat ik zou kunnen doen? Wil eigenlijk vooral de aux ingang gaan gebruiken...

Alvast bedankt voor het meedenken.


Mthijs

net even de kabels (jacks) omgewisseld, dus cd met aux ingang omgedraaid. Dan is ineens de aux veel harder dan de cd.

Conclusie: de CD speler levert blijkbaar een enorme bak aan volume.
Is trouwens de CD-63MK II

Het setje heb ik incl. 'jubilee' speakers voor 4 tientjes gekocht, geen slechte deal lijkt me...


JohnWx

Citaat van: Mthijs op april 14, 2018, 02:07:06
net even de kabels (jacks) omgewisseld, dus cd met aux ingang omgedraaid. Dan is ineens de aux veel harder dan de cd.

Conclusie: de CD speler levert blijkbaar een enorme bak aan volume.
Is trouwens de CD-63MK II

Het setje heb ik incl. 'jubilee' speakers voor 4 tientjes gekocht, geen slechte deal lijkt me...

De uitgangsspanning is hoger en bij sommige lager
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Dokterakai

Apparatuut van apple gaan naar mijn mening doorgaans niet zo hard, echter werkt de Minijack naar cinch in combinatie met mijn Ipod 5th generation wel goed.

Kijk eens in de instellingen van je Iphone of ergens het volume van je uitgang begrenst is om je gehoor te beschermen.

Mthijs

Bedankt voor jullie reacties.

Als ik mijn iPhone op een andere stereo aansluit (woonkamer) , of in de auto of waar dan ook, is het  volume niet laag. De volume instellingen van de Iphone staan op max.

Heb ook al ander kabeltje geprobeerd, ook geen verschil.

Dus vandaar dat ik dacht dat de cd-speler dan blijkbaar gewoon veel volume geeft. Of zou het te maken kunnen hebben met de bitrate / DAC in combi met de Iphone? Dat deze oudere versterker daar moeite mee heeft en een moderne versterker niet?

De CD speler geeft als de versterker op 25% volume staat al echt een hard geluid, hoog volume. Tuner idem, ietsje minder. Maar voor hetzelfde volume met Iphone input moet de volumeknop meer dan 50% open...


Marvin

Zou me er niet druk om maken.
Als ik mn iPhone met stekker op een BTspeaker aansluit is het geluid ook minder hard dan wanneer ik hem via BT speel. Heeft met de beperkte uitsturing te maken van de koptelefoon uitgang, dit om gehoorschade te beperken als je met je dopjes in je oren zit.

En zolang er niets hoorbaar overstuurt wordt zou ik lekker een slinger aan de volumeknop geven.

Mthijs

Dan slinger ik lekker de volumeknop omhoog.

Gisteren de versterker en speakers (oude BNS Jubilee 90W) z'n definitieve plek gegeven in mijn garage. Man man, wat een luistergenot! Er komt echt een heerlijke sound uit.


Maus

Citaat van: Mthijs op april 14, 2018, 10:24:05
Bedankt voor jullie reacties.

Als ik mijn iPhone op een andere stereo aansluit (woonkamer) , of in de auto of waar dan ook, is het  volume niet laag. De volume instellingen van de Iphone staan op max.

Heb ook al ander kabeltje geprobeerd, ook geen verschil.

Dus vandaar dat ik dacht dat de cd-speler dan blijkbaar gewoon veel volume geeft. Of zou het te maken kunnen hebben met de bitrate / DAC in combi met de Iphone? Dat deze oudere versterker daar moeite mee heeft en een moderne versterker niet?

De CD speler geeft als de versterker op 25% volume staat al echt een hard geluid, hoog volume. Tuner idem, ietsje minder. Maar voor hetzelfde volume met Iphone input moet de volumeknop meer dan 50% open...

De iphone stuurt gewoon analoog signaal uit net als de CD speler uit de rood/wit aansluiting. Daar komt geen DAC of bitje meer aan te pas. Je iphone volume instellen zodra je een kabeltje aangesloten hebt en daadwerkelijk muziek speelt, let op in sommige mediaspeler apps zit een eigen volumeregeling die ook lager kan staan.

2e tip is controleer of je stekker er volledig in zit, en niet 'bijna' door een hoesje wat nog om de iphone zit. Daar krijg je ook bijzonder geluid van... :)


De lijnuitgang van de CD speler (of andere bron van die soort) is compleet anders dan een hoofdtelefoonversterkertje. En mijn ervaring is dat hoe nieuwer de telefoons, des te minder volume er uit die uitgang komt.. :(