Airplay misbruik

Gestart door hanneman, april 09, 2018, 09:38:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hanneman

Dag allemaal,

Nieuw op dit forum wilde ik direct maar eens een mooie vraag stellen over Airplay.

Op mijn vorige Marantz (SR7007) had ik alleen Airplay.
Irritant genoeg konden vrienden en vervelende vriendjes van mijn zoon zomaar beginnen met streamen via mijn apparatuur.

Inmiddels kan mijn AV7704 alles netjes via HEOS aansturen (wat niemand heeft want de meesten hebben Sonos...) en ik vraag me af of (en hoe) ik Airplay kan vertellen wie wel en niet mee mag doen.

Uiteraard heb ik al naar eea gezocht...
- Ik wil geen mensen op mijn router blokkeren voor overal access op mijn netwerk.
- Ik heb geen AppleTV waar ik zaken mee kan regelen

Wellicht is Airplay helemaal uit te schakelen maar ik krijg het idee dat HEOS gebruik maakt van AirPlay..

Misschien iemand die een briljante tip heeft?

Dank!

Han
LG OLED55C7 / Cambridge Audio CXUHD
Marantz AV7704 + Marantz MM7055
JBL L3/ JBL Northridge EC35/ B&W M1/ Elac 2060d
B&W P7/ B&W C5

Marvin

Je kan  een extra router installeren met eigen ww, die gebruik je dan alleen voor het streamen.
Of je hebt een modem met gast instellingen, dan is het helemaal simpel.

hanneman

Dank voor het meedenken Marvin!

Ik zou alleen niet helemaal weten hoe ik dat zou moeten configureren want eenmaal op het netwerk via een tweede router moet je toch ook op de 1 of andere manier zorgen dat men bv alleen het web op kan en niet het LAN in...

Maar omdat mijn router twee ID's uitzendt ga ik inderdaad eens kijken of daar een instelling te vinden is die doet wat ik zoek.

To be continued...

Groet,

Han

LG OLED55C7 / Cambridge Audio CXUHD
Marantz AV7704 + Marantz MM7055
JBL L3/ JBL Northridge EC35/ B&W M1/ Elac 2060d
B&W P7/ B&W C5

Marvin

#3
Stel je modem zo in dat het tweede ID een andere naam en ww krijgt. Die tweede WiFi, je gast-mode, geef je aan je gasten.
Of in ieder geval aan degene die je niet op je netwerk wil laten snuffelen of streamen.
En je huidige eerste ID geef je een nieuw ww en die hou je voor jezelf. 
Kan iedereen internetten, iedereen krijgt volwaardig WiFi, alleen kan niet iedereen je systeem in.

Extra router werkt netzo.
Ipv een internetstekker van modem naar een PC, doe je een stekker in je extra router en zo heb je een extra netwerk.
Die heeft gewoon vast internet en WiFi, maar een ander ID.

En als je gasten zonder dat jij er bij bent iets willen streamen, dan zullen ze zelf de apparatuur moeten meenemen.
Maar die kunnen ze dus ook installeren op de gast WiFi.
Zonder dat een nieuw apparaat conflicten veroorzaakt met de huidige apparatuur.

Tenminste, dat is de theorie.


En dan doe je gewoon eens leuk en schaf je een Chromecast aan voor de gast WiFi, zullen ze waarderen.
En jij ook, want die moet je gewoon als bron kiezen op je versterker.