Review M-CR611 Melody Media CD-receiver

Gestart door MarantzFan, april 04, 2018, 14:30:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MarantzFan

Sinds enkele maanden ben ik in (als vervanger van de M-CR502) het bezit van de M-CR611. Het leek me niet onaardig om op deze plek een review te geven over deze receiver. De productpagina van de Marantz M-CR611 vind je hier: https://www.marantz.nl/nl/products/pages/productdetails.aspx?catid=speakerdocks&subcatId=0&productid=melodymediamcr611

Uiterlijk
Het is (in mijn uitvoering) een gitzwarte doos, een beetje jammer dat 'ie in tegenstelling tot de M-CR502 van plastic is, maar het ziet er wel vrij strak uit. De knoppen zijn stevige metalen knoppen. Op de bovenkant is op de plaat het NFC-logo afgebeeld (voor Near-field communication). Aan de voorkant zijn de herkenbare 'Marantz-sleuven' zichtbaar, die verlicht kunnen worden met wit, blauw, groen of oranje LED-licht. De verlichting kan ook uit. Persoonlijk vind ik verlichting niet zo mooi en houd ik meer van de eenvoudige gitzwarte uitstraling van de receiver. Het display is heel helder en duidelijk, maar ook die is in 4 standen te dimmen en kan ook 'uit'. Een kleine rode of groene LED maakt duidelijk dat de receiver dan aan- of uit is. Dit maakt de receiver tot een prachtige zwarte 'doos': ook als de receiver aan is kun je dat dus nagenoeg onzichtbaar maken.

Uitgangen
De receiver beschikt over de mogelijkheid om vier speakers aan te sluiten, of twee speakers bi-amp aan te sluiten. Ik heb gekozen voor de laatste mogelijkheid en heb er Mordaunt-Short Avant 902i-speakers via bi-amp aan verbonden.

De receiver beschikt over een subwoofer uitgang, waar bij mij een Yamaha YST-SW012 aan is gekoppeld. Daar ik vooral klassieke muziek luister en het me uitsluitend te doen is om een volledig kleurenspectrum en zéker niet om een 'dikke dreun', voldoet deze subwoofer uitermate goed.

Ook is er nog een tulp-uitgang, ik denk dat dit een analoge uitgang is maar ik weet eigenlijk niet goed waar die voor kan worden gebruikt. In ieder geval gebruik ik deze uitgang dus niet. Kan iemand me zeggen waar zo'n tulp-uitgang voor gebruikt wordt?

Tenslotte is er uiteraard een mogelijkheid voor het aansluiten van een koptelefoon (standaard jack), deze zit aan de voorkant van de receiver. Het is niet mogelijk een Bluetooth-koptelefoon te gebruiken: de receiver is in staat Bluetooth te ontvangen en naar audio om te zetten, maar is niet in staat om audio in Bluetooth-formaat uit te zenden.

Ingangen
Er is een antenne-ingang voor DAB+ en FM ontvangst. De eenvoudige bijgeleverde snoerantenne ontvangt de zenders overigens verrassend goed. Voor DAB+ is dat vrij logisch maar ook de FM-zenders komen goed binnen. Punt is wel dat, aangezien de receiver zowel DAB+ als internetradio ontvangt, de noodzaak voor FM minimaal is. Zelf maak ik van de FM-zenders dan ook totaal geen gebruik.

Er zijn twee digitale ingangen voor het aansluiten van een televisie. Aangezien ik niet over een televisie beschik, zijn deze ingangen bij mij ongebruikt.

Er is één (analoge) tulp-ingang, die ik gebruik om mijn computer op aan te sluiten. Omdat de receiver ook Bluetooth-signaal ontvangt, heb ik dat eerst geprobeerd. Op zich werkt dat, maar ik merkte dat geluid en beeld dan niet synchroon lopen. Blijkbaar is Bluetooth te langzaam. Op dit moment loopt het geluid dan ook via de audio-uitgang van mijn computer (de jack-hoofdtelefoonuitgang van de computer) naar de analoge tulp-ingang (aux) van de receiver. Dat gaat prima.

Aan zowel de voor- als de achterzijde van de receiver bevindt zich een USB-ingang. Dat er twee USB-ingangen zijn is handig voor als je een device wilt aansluiten (voorkant), maar wie constant een (lelijke) USB-stick wil plaatsen om muziek van af te spelen kan dat dus beter aan de achterkant doen, dan zie je 'em niet. Super bedacht! De M-CR611 ondersteunt via deze USB-ingangen zowel lossy formats (MP3 / WMA / AAC) als lossless formats (FLAC HD / ALAC / WAV / AIFF / DSD). Zelf maak ik vooral gebruik van MP3 (320 kb/s) en dat voldoet voor mij uitstekend. Ik heb ook wel FLAC-bestanden afgespeeld, maar met de beste wil van de wereld hoor ik absoluut geen verschil met CD's of 320 kb/s MP3's. Maar daar moet je wellicht audiofiel voor zijn.

Zoals aangegeven speelt de receiver ook af via Bluetooth. Om die reden zal de USB-ingang aan de voorkant waarschijnlijk niet veel worden gebruikt: in mijn geval in ieder geval niet.

Dan iets dat deze receiver mijns inziens werkelijk fantastisch maakt: de mogelijkheid om internetradio af te spelen. Fantastisch! Dat kan draadloos via WiFi, maar ook bedraad via ethernet. Ik maak gebruik van een de bedrade variant (ethernetkabel dus) en ontvang daarmee zonder enige storing duizenden internet-radiozenders. Zo beluister ik graag Audiophile Barok en Audiophile Classic, maar ook Classic FM Chill Out, Classic FM Filmmuziek en Radio 1 en Radio 4. Die laatste zijn natuurlijk ook via DAB+ te ontvangen, ik hoor in geluidskwaliteit geen verschillen tussen internetradio of DAB+. Via internet is er een wereld aan verschillende radiozenders te ontvangen en dat is werkelijk een prachteigenschap.

De receiver beschikt daarnaast ook nog over een CD-speler. Wat moet ik daarvan zeggen? Super dat het er in zit en het voldoet uitstekend aan het doel waarvoor die gemaakt is: geruisloos afspelen van CD's. Aangezien ik daar nogal wat van heb, ben ik daar blij mee. Maar ik merk ook dat ik (na het omzetten van de meest afgespeelde CD's naar 320 kb/s-MP3) vaker gebruik maak van een USB-stick die achterin de receiver hangt. Ik zie 'em niet maar hij is er wel...

Afstandsbediening en bediening per app
De fysieke afstandsbediening is vrij standaard maar duidelijk en prima, dat behoeft geen verdere toelichting.

Verder kan bij deze receiver gebruik worden gemaakt van de Marantz HiFi-app, om de speler te bedienen. Daar zijn twee dingen over te zeggen (ik heb uitsluitend de Android-versie in gebruik).

1. De app is uitstekend uitgevoerd: werkelijk alles van deze receiver is eenvoudig te bedienen, tot en met het dimmen van de verlichting aan toe. Het is in dat opzicht een supermooie app.

2. Nadeel van deze app is dat het niet altijd even stabiel is. De app maakt per WiFi verbinding met de receiver. Dat duurt soms even (dat is niet erg), maar de app crasht nogal eens.  Dat gebeurt zowel op mijn Samsung-telefoon als op mijn Lenovo-tablet. Het lijkt erop dat de app niet altijd stabiel is, een klacht die ik ook op reviews tegenkom.

Functioneel is het in mijn beleving echt een superapp, maar enige verbeterde stabiliteit zou de app wel goed doen.

Conclusie
De M-CR611 receiver biedt werkelijk ALLES wat nodig is om (volgens mij) werkelijk ALLE moderne geluids- en mediabestanden te kunnen afspelen op hoogwaardige Marantz-kwaliteit. De prijs van de receiver (anno april 2018 tussen de €425,- en €450,-) is in mijn beleving heel redelijk voor zo'n product van Marantz, die toch een naam op audiogebied hoog heeft te houden en hier een speler op de markt heeft gezet die internetradio kan streamen, DAB+ en FM afspeelt, Bluetooth aan kan, over NFC beschikt, CD's kan afspelen en via USB-poort zo'n beetje alle denkbare audioformaten (ook lossless) moeiteloos afspeelt. Ik ben benieuwd of iemand iets kan bedenken op audio-afspeelgebied, wat deze receiver niet kan. In- en uitgangen zijn erg compleet voor de reguliere gebruiker en zelfs bi-amping behoort tot de mogelijkheden. En dat alles in één apparaat.

Kortom: in mijn beleving een mooie en ultra-complete set van een uitstekend merk voor een heel redelijke prijs.
Marantz M-CR611

Dokterakai

Leuke speler en leuke review.

Heb ´m hier ook staan in zwart-witte uitvoering en de oranje LED verlichitng.
Ook hier geeft de app nogal eens problemen en zou je het verhaal een stuk stabler wensen. Jammer ook dat de SR-app het apparaat wel ziet, maar niet kan bedienen. Voor verachillende Marantz apparatuur helaas dus ook verschillende apps.

De tulp uitgang is inderdaad een analoge stereouitgang en wordt bijvoorbeeld gebruikt om opnames op tape middels cassettedeck of bandrecorder (Jawel!) op te nemen, of het apparaat op een externe versterker aan te aluiten.

NB

#2
Lijkt me een vrij all round apparaat. Wat is die aantrekkelijke prijs?
Aha, de post is aangepast. :wink:
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

maarten67

Ik ben ook in het bezit van een M-CR611 en bevalt heel goed.DAB+ zenders haal ik binnen via een kamerantenne met versterker waarvan de uitgang regelbaar is.Ook dat werkt , met dien verstande, dat na een aantaluren aanstaan,valt de ontvangst even weg.Duurt maar 1 of 2  seconde,het is wel storend.Iemand iets dergelijks meegemaakt en wat nog belangrijker :er wat aan kunnen doen?

mvg, Maarten.

niwdE

#4
Ik heb er ook een op m'n werkkamer staan en ben er erg tevreden mee.
HEOS integratie was wellicht nog een leuke aanvulling geweest.

Inderdaad is de HiFi Remote app niet 100% stabiel, ligt misschien aan de WiFi?
Gebruik zowel iPhone als Android op 2.4 en 5 GHz, maakt volgens mij geen verschil.

DAB+ is net als DVB erg afhankelijk van permanent goede ontvangst. Gebruik jij de meegeleverde draad antenne, of een goed gemonteerde en uitgerichte buitenantenne?
Marantz SR5012, CD5005, NA6005
Jamo S628 voor, S626 achter, J112 sub
LG OLED, PS4Pro
Muziek uit de 10e t/m 21e eeuw

MarantzFan

DAB+ zenders haal ik binnen via de meegeleverde super-simpele kamer-kabelantenne. Ontvangst is fantastisch en stoort bij mij nooit, maar ik woon dan ook hemelsbreed binnen 5 km van een hoge zendmast. Wellicht dat dat meewerkt.

Voor wat betreft de stabiliteit van de Marantz HiFi-app (Android): ik vind de app qua functionaliteit en gebruiksgemak nog steeds een meesterwerkje van formaat . Daar heeft Marantz echt iets heel moois mee afgeleverd, maar we zijn 6 maanden verder (na mijn oorspronkelijke review hierboven) en het probleem van instabiliteit bestaat nog steeds. De oplossing daarvoor is de app zijn werk te laten doen, langzaam dus en niet te snel willen, dan blijft de app goed werken is mijn ervaring. Geduld is een schone zaak.

Al met al, als ik nu een nieuwe HiFi-set zou moeten aanschaffen, dan kocht ik zonder twijfel deze zelfde set opnieuw: all-in-one van een supersterk merk voor een hele redelijke prijs.
Marantz M-CR611

Nostra

Hoe zit het met de geluidskwaliteit van deze eigenlijk?

Ik ben in de running voor zo een toestel aan te schaffen zodat ik ofwel het toestel gebruik voor de Bluetooth te ontvangen en door te sturen naar men versterker (voorlopig nog de denon) ofwel voor wat ie echt bedoeld is en er men b&w preference 5 speakers aan te gaan hangen.

Maar dan zit ik weer met de vraag of ie niet te zwak gaat zijn...

Verstuurd vanaf mijn H3113 met Tapatalk


musicfreak

Ik ben ook erg benieuwd naar het geluid van deze M-CR611. Vooral hoe dit zich verhoud tot  reguliere versterkers van Marantz zoals bijvoorbeeld instapmodel PM5005.
Iemand hier wellicht die beiden heeft gehoord en er wat over kan zeggen?