CD5005, CD6006 UK edition en CD6006 vergelijk

Gestart door musicfreak, mei 12, 2019, 07:44:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

musicfreak

Een nieuw lid hier... Heb hier op het forum heel wat info gelezen over de diverse CD spelers van Marantz, dank daarvoor. Erg nuttig. Mede naar aanleiding hiervan heb ik een CD5005 aangeschaft bij Hifi klubben. En ik ben echt positief verrast door het apparaat.
De laatste jaren draaide ik veel platen, aangezien mijn CD spelers niet meer zo ok waren en ik het idee had gekregen dat het geluid van CD's naast gedetailleerd vooral ook direct, fel en rauw was. Niet echt verfijnd zeg maar.

Echter het geluid van de 5005 is heel anders. Het laag is stevig, het geluid vol. Geen rauws en fels aan te bekennen, en toch groots klinkend. Een stuk subtieler allemaal, heel anders dan ik gewend ben.

Nu had ik op internet ook gelezen (niet alleen bij What Hifi :wink:) over de CD6006 UK edition. Op Amazon.co.uk bleek een verkoper te zijn die deze met schappelijke verzendkosten naar Nederland wilde sturen. Of eigenlijk terugsturen, want de doos kwam bij D&M Europe te Eindhoven vandaan...

Die 6006UK klonk heel anders dan de 5005. Meer detail in het hoog (sowieso meer hoog), en iets minder fundament in het laag. Daardoor (?) ook iets ieler voor mijn gevoel, en het hoog had bij sommige CD's iets licht schels. Een frequentiegebied waar ik gevoelig voor ben overigens. Je zou denken, houd dan lekker die 5005 maar bij sommige nummers lijkt het of er een klein dekentje over lag.
Pff... lastig dit, geluid beschrijven!
Is er iemand op het forum die deze UK edition ook beluisterd heeft?

Goed, nu komt nog een punt waarvan je je kan afvragen of het nodig was...  8-) Ik dacht op basis van het geluid van wat ik tot nu toe gehoord had, wellicht is die reguliere 6006 qua geluid wel meer geschikt voor mij. Dus toch ook nog de 6006 'niet UK' besteld bij Klubben, want ik wilde het zeker weten. Deze speler is gisteren aangekomen. Heb 'm even wat warm laten draaien en ben gaan luisteren. Daar werd ik niet gelijk enthousiast van maar ik wil mijn oordeel opschorten tot vanmiddag, als ik weer ga luisteren met mijn inmiddels vaste test CDtjes (o.a. Woodface, On every street en België). Die laatste CD van Het goede doel is echt prachtig opgenomen.
Wordt vervolgt, later vandaag.

xander32

Allereerst welkom hier  :yes:.

Je hebt nu drie cdp's er staan, die je 1op 1 kan vergelijken. Vertrouw op je gehoor.
Enne, ik zou ze alle drie verkopen en dan zoiets er voor in de plaats neerzetten;

https://link.marktplaats.nl/m1401683172

Streamen èn een goede cdp, of gaan voor een bewezen fraaie (sa) cdp;

https://link.marktplaats.nl/m1411138905

pietjepc

Nou, welkom en ik ben benieuwd naar de uitkomst. Veel succes! :yes:
PM-15s1, SA-15s1, UD5005, TD160, XT6F

agr64

Gewoon kiezen wat voor jou het beste werkt (muziek, versterker/speakers, ruimte..).

musicfreak

#4
Citaat van: xander32 op mei 12, 2019, 08:33:17
Je hebt nu drie cdp's er staan, die je 1op 1 kan vergelijken. Vertrouw op je gehoor.
Enne, ik zou ze alle drie verkopen en dan zoiets er voor in de plaats neerzetten;

https://link.marktplaats.nl/m1401683172

Zo'n 8006 ziet er top uit en zal vast ook erg goed klinken echter ik zoek nu bewust een CD speler in de wat goedkopere klasse. Ik heb nog een Marantz CD10 speler staan, uit een hogere klasse. Er lijkt bij deze speler iets mis te zijn met de DAC, daar gaat een vriend van me nog naar kijken. Heb ook een gemodificeerde Philips CD614 staan die erg fraai klinkt maar ook wat gevoelig is voor krassen op CD's. Te gevoelig als je het mij vraagt.
Ik zoek nu een speler die het gewoon doet, en ook een nieuwe i.v.m. garantie. Heb nu te lang gerommeld met apparaten die het allemaal net niet doen. :-)

De CD spelers beluister ik vandaag op een buizen versterker (Music angel, Chinees) en een set Celestion 300 speakers.

Dank voor jullie reacties!

TurboMarco

De CD10 is zeker de moeite waard om na te kijken ,ik ken maar weinig spelers die deze bouwkwaliteit hebben .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

musicfreak

#6
Klopt ja, die CD10 is echt prachtig gebouwd.

Ben nu een poosje lekker aan het luisteren, alvast wat dingen die me opvallen. Heb overigens dezelfde signaalkabel op alle spelers zitten, anders wordt het lastig vergelijken.

De reguliere 6006 valt me wat tegen, heb het idee dat hij wordt overklast door de 5005. De 6006UK is erg goed, het stereobeeld breder maar ik blijf een beetje m'n twijfels houden over de match met mijn set (teveel hoog). Aan de andere kant, het geluid van de 5005 loopt wat sneller vol bij complexere stukken, dat heeft de 6006uk veel minder. Positief hieraan is wat meer gretigheid in het geluid , dat vind ik wel lekker. De 6006UK is wat relaxter.

Ook de prijzen van de apparaten zijn uiteraard goed om mee te nemen in de overweging. De 5005 heb ik voor 209 euro gekocht, de 6006 UK voor 368 euro. Niet teveel voor een CD speler, zeker niet, maar in vergelijking toch een redelijke meerprijs, en met minder lang garantie. Ik heb het idee dat moderne spelers eerder stuk gaan, vandaar dat ik daar toch wel aan hecht. De reguliere 6006 zit er tussenin qua prijs, die kocht ik voor 299 euro.

Al met al gaat de voorkeur dus best naar de 5005 uit maar ik luister nog even lekker door. Is ook veel te leuk als vrijetijdsbesteding. :-D

Edit, gedeelte over Arcam DAC weggehaald, ik bleek de 5005 te verwisselen met de Arcam (had 'm anders aangesloten op de versterker dan ik dacht.

musicfreak

#7
Inmiddels heb ik na heel wat luisteren met een aantal goed opgenomen CD's de knoop doorgehakt. Ik heb de goedkoopste Marantz speler gehouden, de 5005 dus. Wat een topding is dat zeg. En helemaal voor het geld.

Dit zijn mijn indrukken van de verschillende Marantz spelers (gedeeltelijk gelijk aan wat ik hierboven al schreef).  Heb bij alle spelers dezelfde tulpkabels gebruikt tussen alle spelers en mijn versterker om de vergelijking zo eerlijk mogelijk te houden.

CD5005 - 209 euro
Voller en warmer geluid. Verassend goed laag ook.
Geluid loopt iets sneller vol

CD6006 - 299 euro
Klinkt vrij tam
Speelt 'binnen de lijntjes', geluid valt niet erg op

CD6006 UK - wat duur gekocht voor omgerekend 368 euro. Prijs fluctueert door de koers van het Engelse pond
Qua geluid een duidelijke upgrade t.o.v. de reguliere 6006. Verrassend!
Meer detail in het geluid t.o.v. de 5005, vooral in het hoog
Stereobeeld is ook iets breder
Klinkt echter soms ook wat iel, en licht schel (daar ben ik gevoelig voor)
Geeft veel meer dynamiek dan de reguliere 6006


Al met al vond CD6006 UK de meerprijs niet waard. Dat detail was mooi, echter ik kreeg ook een beetje het gevoel dat de 6006 UK 'mooi stond te wezen' terwijl de 5005 me meer betrok ik de muziek.
Het inschakelen van de Audio EX2 modus bij de 5005 maakte het geluid nog wat strakker. Ook het gebruik van een betere netkabel scheelde best wat, al wil ik hier niet een hele kabeldiscussie starten. :)

Leuke toevoeging aan de CD 6006 is trouwens dat je het uitgangsniveau van de hoofdtelefoonuitgang in drie standen kan aanpassen op de hoofdtelefoon die je gebruikt. Dat heeft de 5005 niet. Ook kan je op de 6006 met de quick replay functie een x aantal seconden terug spoelen. Handig om goed te luisteren naar een bepaald gedeelte op een CD.

Nou tot zover!
Ik ben ondertussen mijn CD collectie aan het herontdekken. Nu aan het genieten van De dijk met Wakker in een vreemde wereld...

Cornelis1921

Blij dat ik (achteraf) geen CD6006 UK-Edition gekocht heb, want de CD6006 Continental Edition vind ik al heerlijk klinken, net zoals de CD6005, en dat iele en schelle? Nu liever ook niet. Dank je voor het delen. notworthy
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

musicfreak

Graag gedaan! En wat het geluid van de verschillende CD spelers betreft, het is uiteraard mijn indruk op mijn set. Die 5005 matcht bij mij blijkbaar goed.
Ben wel nieuwsgierig geworden naar de PM5005, misschien is dat ook zo'n hidden gem. Daar kom ik in een ander topic misschien nog op terug.

Cornelis1921

Citaat van: musicfreak op mei 25, 2019, 07:49:44
Graag gedaan! En wat het geluid van de verschillende CD spelers betreft, het is uiteraard mijn indruk op mijn set. Die 5005 matcht bij mij blijkbaar goed.
Ben wel nieuwsgierig geworden naar de PM5005, misschien is dat ook zo'n hidden gem. Daar kom ik in een ander topic misschien nog op terug.
Heb ook getwijfeld tussen CD5005 en CD6006, maar koos louter op basis van reviews en  papieren specs voor de CD6006, want was niet in de gelegenheid om dat op basis van luistervergelijkingen dat te doen, zoals jij. Vandaar. Doch, ondanks dat toch tevreden., want weet niet beter: "Wat niet wat weet, dat niet deert." ;-) :-)
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

NB

#11
Handig om te weten. Voor als mijn Philipsen op zijn. Ik heb de cd 6006 gegoogeld en soms staat erbij dat ie sacd's kan afspelen en soms niet. Dat zou dan eventueel een pre van de 6006 zijn. (Voor mij).
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Ron_Z

De Cd6006 zal in ieder geval bij hybride SACD's de Red Book CD-laag afspelen, maar dat doen alle CD/DVD/Blu-ray spelers. De echte SACD-laag kan je alleen afspelen met echte SACD-spelers of universele DVD/Blu-Ray spelers zoals mijn UD 5007 bijvoorbeeld.

NB

Dat vermoedde ik al. Bedankt voor de info.:-)
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.