Marantz 4230 Toon te horen op main speaker kanaal

Gestart door Simon_Jaarsma, maart 31, 2018, 18:40:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Simon_Jaarsma

Citaat van: thanatos op maart 31, 2018, 21:58:51
Ok, dan zit er meer mis. Ik zou de eindtrappen goed servicen.

Dus alle condensatoren en defecte transistoren vervangen?
VintageStereo op YT

HAL9000

Deze receiver heb ik heel vaak gehad  frusty . Brom op het eindkanaal is altijd een defecte tor bij deze.
let even op de grijze emitter weerstanden van 0.50ohm, soms zie je de wikkeling zitten. Zo ja? zijn ze te warm geweest en laten ze een koolstof lijn achter.
Eindtorren goed doormeter, veiligheidsweerstanden ervoor en erna ook. En als er een eindtor kapot is ook de drivers vervangen!

Die 35V 3300uF zijn de grootse reden dat deze 4230's zo vaak defect zijn.  Die kunnen behoorlijk rot worden. 

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

tbanis55

Tip:

Als slechts 1 kanaal het probleem oplevert kan je met metingen goed vergelijken met het goede kanaal v.w.b. spanningen en instellingen.

Met een dikke condensator 1 kant aan massa en met de andere op de basis / ingangen van de eindtrap prikken en luisteren  wanneer de brom weg is om te bepalen waar die ontstaat.

Veel succes!

Simon_Jaarsma

Citaat van: HAL9000 op april 03, 2018, 14:47:48
Deze receiver heb ik heel vaak gehad  frusty . Brom op het eindkanaal is altijd een defecte tor bij deze.
let even op de grijze emitter weerstanden van 0.50ohm, soms zie je de wikkeling zitten. Zo ja? zijn ze te warm geweest en laten ze een koolstof lijn achter.
Eindtorren goed doormeter, veiligheidsweerstanden ervoor en erna ook. En als er een eindtor kapot is ook de drivers vervangen!

Die 35V 3300uF zijn de grootse reden dat deze 4230's zo vaak defect zijn.  Die kunnen behoorlijk rot worden.

Ik ga eerst de condensatoren vervangen sinds ik deze al besteld had. Ik zal dan even zien als het probleem is opgelost. Maar de drivers vervangen lijkt mij sowieso niet verkeerd dit kost bijna niks net als de eindtoren. Dan weet ik ook zeker dat er geen problemen meer voorkomen.
VintageStereo op YT

Simon_Jaarsma

Oke ik heb vandaag dus de 3300uf 35v eruit gehaald en heb nu uitgevonden dat dit dubbele elco's zijn.... Ik heb al even gezocht op het internet maar deze kan ik niet meer vinden. Op circuit online zeiden ze ook al dat deze bijna tot niet meer leverbaar zijn.

Dus nu is mijn vraag wat zou een geschikte oplossing zijn? of hoe pakken jullie dit probleem aan?

(Ps solderen zit er even niet in haalde vandaag een draadje los van de eindtrap en een hete klodder tin schoot in mijn oog)  :no:
VintageStereo op YT

NB

Citaat van: Simon_Jaarsma op april 18, 2018, 17:24:22
(Ps solderen zit er even niet in haalde vandaag een draadje los van de eindtrap en een hete klodder tin schoot in mijn oog)  :no:

Succes met je versterker & je oog.  :wink:
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Simon_Jaarsma

Citaat van: Nb op april 18, 2018, 20:04:19
Succes met je versterker & je oog.  :wink:

haha dankjewel komt wel weer goed! brand alleen nog behoorlijk en natuurlijk een kwestie van niet in de ogen wrijven.
VintageStereo op YT

tbanis55

Brom-toon.....
Het zou zomaar kunnen dat er een grounding ergens los zit. varieerend van een printbreuk tot een afscherming van een kabel.

Zoals aangegeven betreft de brom op slechts 1 kanaal. De voeding zou je dan (bijna) uitsluiten.

Maar anders:
Trouble-shooting ...
Pak een forse condensator en hou 1 kant aan het chassis.
Met de andere kant op de basis van de (eind) transistors of (pre) drivers prikken.
Wordt het minder of zelfs weg?  zo ja dan zit je in de buurt van het onheil.
Kijk goed op het schema welke componenten je dan voor je neus hebt.
Het kan zijn dat een ontkoppel C'tje defect is (geen capaciteit meer).

Andere opties bij trouble-shooten:
Als het thermisch is, helpt een föhn in combinatie met ijs-spray om te achterhalen wat en waar iets fout zit.

Bij eindtransistors (en soms ook de drivers)  indien deze direct gesoldeerd zijn op de print willen de pootje door veroudering van de tin wel een los zitten. Opnieuw laten vloeien van de tin helpt .

Heb je een versterker / receiver met 2 (of meer) kanalen?  dan is een vergelijk tussen het foute en goede kanaal goed mogelijk a.h.v. spanningsmetingen.

En: zoals we weten:

1 meten is weten
2 gissen is missen
3 gokken is dokken ...

Doe er je voordeel mee!






HAL9000

Nog een vraag, hoor je nog muziek uit het kanaal waar die bromtoon zicht voordoet? Zo nee, dan heb je zeker te maken met een zware kortsluiting en is zeker een eind tor + driver + emitter weerstand defect, wellicht meer beschadigd  :roll:  :|
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Simon_Jaarsma

Citaat van: HAL9000 op april 25, 2018, 11:23:22
Nog een vraag, hoor je nog muziek uit het kanaal waar die bromtoon zicht voordoet? Zo nee, dan heb je zeker te maken met een zware kortsluiting en is zeker een eind tor + driver + emitter weerstand defect, wellicht meer beschadigd  :roll:  :|

Nee ik hoor nog gewoon muziek door het kanaal. Alleen doet zich dus een brom toon voort. Deze wordt niet luider of zachter naarmate ik het volume omhoog doe. Ik zag een paar brand plekken bij de driver transistoren op de eindtrap deze ga ik vervangen sinds de scope niet het zelfde beeld geeft met de zelfde transistor. Ook heb ik alle condensatoren al vervangen dus ik ga hem binnenkort in elkaar zetten en zien als het probleem is opgelost.
VintageStereo op YT

HAL9000

Als je brand plekken bij de transistoren ziet is het ooit defect geweest. Wellicht heeft iemand zich er al eens aan gewaagd.  frusty  Ook goed kijken naar de bekabeling, kijk het even af van het andere eindversterker blok.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

thanatos

4230 zijn vrij complexe en volle bakken.

De schakelaar tussen 2x en 4x goed schoonmaken en dan verder goed zoeken. Er is geen pasklaar antwoord helaas.

Het kan echt van alles zijn. Van zoals aangegeven slechte grounding tot nog ergens een defect component En deze kan gerust ergens zitten waar je het niet verwacht.

De tip met zomaar een elco de boel gaan ontkoppelen zou ik niet uitvoeren. Dit is meer voor mensen die goed technisch onderlegt zijn en gewend zijn om onder spanning aan apparatuur te werken. Geen handelingen voor een hobbyist.

Simon_Jaarsma

Citaat van: HAL9000 op april 26, 2018, 09:05:45
Als je brand plekken bij de transistoren ziet is het ooit defect geweest. Wellicht heeft iemand zich er al eens aan gewaagd.  frusty  Ook goed kijken naar de bekabeling, kijk het even af van het andere eindversterker blok.

Ik heb ze inderdaad met elkaar vergeleken en een van de transistoren heeft het begeven. Deze ga ik dus vervangen En ik hoop dat het probleem dan is opgelost.
VintageStereo op YT

Simon_Jaarsma

Citaat van: thanatos op april 26, 2018, 10:02:46
4230 zijn vrij complexe en volle bakken.

De schakelaar tussen 2x en 4x goed schoonmaken en dan verder goed zoeken. Er is geen pasklaar antwoord helaas.

Het kan echt van alles zijn. Van zoals aangegeven slechte grounding tot nog ergens een defect component En deze kan gerust ergens zitten waar je het niet verwacht.

De tip met zomaar een elco de boel gaan ontkoppelen zou ik niet uitvoeren. Dit is meer voor mensen die goed technisch onderlegt zijn en gewend zijn om onder spanning aan apparatuur te werken. Geen handelingen voor een hobbyist.

De schakelaar is schoon en zit goed vast ook de soldering zijn goed. De 4230 zit inderdaad compleet vol. Maar een uitdaging is wel leuk dus ik zal zien wat ik voor elkaar kan krijgen. Ik ga in ieder geval de defecte transistor vervangen en de elco's vernieuwen.
VintageStereo op YT