Marantz 4230 Toon te horen op main speaker kanaal

Gestart door Simon_Jaarsma, maart 31, 2018, 18:40:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Simon_Jaarsma

Ten eerste Fijne paasdagen allemaal!

Ik heb vandaag een Marantz model 4230 binnengekregen maar deze heeft een constant toon op het main speaker kanaal. Muziek speelt er gewoon overheen. De volume knop heeft geen effect op het volume van de toon ook hebben alle andere knopjes hier geen effect op.

Weet iemand wat hier mis mee is?

VintageStereo op YT

thanatos

Met een 4230 kun je nogal wat problemen krijgen.

Ik zet in op ouderdoms kwalen. Pre/buffer amp heeft veel slechte transistoren. Je zou kunnen kijken door main in direct te voeden of de eindtrap dan stil is.

Simon_Jaarsma

Citaat van: thanatos op maart 31, 2018, 18:49:18
Met een 4230 kun je nogal wat problemen krijgen.

Ik zet in op ouderdoms kwalen. Pre/buffer amp heeft veel slechte transistoren. Je zou kunnen kijken door main in direct te voeden of de eindtrap dan stil is.

Top zal ik eens proberen. Ik vindt het wel een mooi apparaat dus ik zal zien wat ik ervan kan maken
VintageStereo op YT

Simon_Jaarsma

Citaat van: Simon_Jaarsma op maart 31, 2018, 19:17:01
Top zal ik eens proberen. Ik vindt het wel een mooi apparaat dus ik zal zien wat ik ervan kan maken

Nope dit maakt ook geen verschil helaas. is er nog iets anders dat misschien het probleem kan zijn?
VintageStereo op YT

thanatos

Ook de schakel 2x30 / 4x12 switch aan de achterzijde goed schoonmaken en controleren of de contacten goed strak aan zitten.

Daarnaast heb ik veel klachten gezien rondom de bias/rustroom. Controleer Diode H718/719 op de schema's vind je hem terug over R737/R738 maar ik heb ze terug gevonden samen onder een krimpkousje over TR H710/H711

Verder de gewoonlijke dingen als condensatoren controleren.

Is het een fluittoon of een bromtoon ?

thanatos

Citaat van: Simon_Jaarsma op maart 31, 2018, 19:38:33
Nope dit maakt ook geen verschil helaas. is er nog iets anders dat misschien het probleem kan zijn?

Dat maakt wel verschil, je kan dan namelijk de pre/buffer stage uitsluiten als je bij insturen van de main amp het fenomeen nog hebt.

Maakt het zoeken wat makkelijker :-)

Zie mijn bovenstaande tips.

SB_Marantz

Gallo?

Bovenstande tips zijn goed.
Logisch denken wil ik je als tip meegeven.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

Citaat van: thanatos op maart 31, 2018, 19:40:21


Daarnaast heb ik veel klachten gezien rondom de bias/rustroom. Controleer Diode H718/719 op de schema's vind je hem terug over R737/R738 maar ik heb ze terug gevonden samen onder een krimpkousje over TR H710/H711

Verder de gewoonlijke dingen als condensatoren controleren.

Is het een fluittoon of een bromtoon ?

Veel van die dingen zijn gewoon echt gaar en zitten bomvol elektronica.
Zou zomaar kunnen dat het ding staat te motorboten....vreemd fenomeen maar komt voor.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Simon_Jaarsma

Er zit een bromtoon in ik heb alles schoon gemaakt met contact 90. Wat mij wel opviel is dat er een olie laag in en op de potmeters zit alsof de vorige eigenaar dacht dat het een goed idee was om hem te reinigen met babyolie. Ook zit er een soort van brand vlek onder op de kap alsof er iets is doorgebrand in de eindtrap helaas kan ik visueel niks zien. En ja het zijn ook goeie tips ik heb nooit gezegd dat ik er niks aan heb.

VintageStereo op YT

Simon_Jaarsma

Ik heb opnieuw een aux kabel aangesloten op de Front main in de toon is nu inderdaad nog steeds hoorbaar
VintageStereo op YT

thanatos

Alleen kabel of ook een apparaat? Die input moet wel 'iets' zien om te schakelen. Pas op met signaal voeren das standje maximaal :))

Die brandvlak is normaal. Teken dat hij goed gebruikt is geweest. Komt door de wamrte.

Bromtoon is een elko die lek is. Kijk eerst even goed naar die paarse/lila elco's. Die zijn vrij slecht. Zeker de kleinere en lage voltage typen

Simon_Jaarsma

Citaat van: thanatos op maart 31, 2018, 20:50:23
Alleen kabel of ook een apparaat? Die input moet wel 'iets' zien om te schakelen. Pas op met signaal voeren das standje maximaal :))

Die brandvlak is normaal. Teken dat hij goed gebruikt is geweest. Komt door de wamrte.

Bromtoon is een elko die lek is. Kijk eerst even goed naar die paarse/lila elco's. Die zijn vrij slecht. Zeker de kleinere en lage voltage typen

De 2226 is het enige apparaat die ik heb met een main in pre out. deze heb ik nu aangesloten op de main in van de 4230 maar de toon is nog steeds hoorbaar. De volume knop op de 4230 werkt dan niet meer dus ik denk dat hij hem wel heeft herkend.
VintageStereo op YT

thanatos

Dat is inderdaad een prima oplossing.

Als de brom blijft zit het hem in de je eindtrapjes. Heb je het alleen aan 1 kant ? als het beiden is zou je de buffer/afvlak elco;s even na moeten meten.

Bromt hij ook in 4x12 modus ? (niet switchen terwijl hij aanstaat).

Als de voedingselco's goed zijn zou ik beginnen met de eindtrapjes te servicen. recap en solderingen.

Simon_Jaarsma

Citaat van: thanatos op maart 31, 2018, 21:41:47
Dat is inderdaad een prima oplossing.

Als de brom blijft zit het hem in de je eindtrapjes. Heb je het alleen aan 1 kant ? als het beiden is zou je de buffer/afvlak elco;s even na moeten meten.

Bromt hij ook in 4x12 modus ? (niet switchen terwijl hij aanstaat).

Als de voedingselco's goed zijn zou ik beginnen met de eindtrapjes te servicen. recap en solderingen.

Het is alleen aan 1 kant in 4x 12 doet hij dit niet ik krijg geen geluid uit de rear speakers
VintageStereo op YT

thanatos

Ok, dan zit er meer mis. Ik zou de eindtrappen goed servicen.