Kanaalongelijkheid bij belasting KI Pearl Lite

Gestart door Wimmel, maart 25, 2018, 13:17:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wimmel

Heeft er iemand enig idee wat er met mijn versterker aan de hand kan zijn? Hij vertoond kanaalongelijkheid maar alleen over de luidsprekers. Via de koptelefoon is er niets aan de hand en wanneer ik de scope op de onbelaste luidsprekeruitgangen aansluit ziet het er ook goed uit. Zodra ik echter mijn luidsprekers aankoppel blijft het rechterkanaal hoorbaar (en meetbaar) achter. Ik zie het gedrag met verschillende sets speakers en kabels. Kijk vooral even naar het filmpje wat ik van het fenomeen heb geschoten:
https://youtu.be/l1GN1bVZ23w

Ondanks dat ik een scope (te leen) heb, heb ik weinig kennis van techniek. De scope gebruik ik normaliter alleen om de afstelling van platenspelerelementen te controleren. De versterker heb ik onlangs 2e hands van een particulier overgenomen en het probleem was direct aanwezig.

thanatos

Ik zou beide kanalen in fase met elkaar zetten. Dat is makkelijker sinussen vergelijken.

Versterkers zou ik ook altijd met een load testen. Simpele 4-8 ohm weerstand zou voldoende kunnen zijn. Wel met uitsturen rekening houden met wattage van je load.

Een inzakkend kanaal kan van alles zijn tot aan slechte power transistor toe. Spanningen meten en zien wat er waar gebeurd onder belasting.