Mijn werktafel: Nu Marantz SR 5200 doet bijna alles, behalve ....

Gestart door Dokterakai, maart 10, 2018, 13:12:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dokterakai

Vandaag start ik ook op dit forum een reparatie topic, waarin alle apparatuur met opdruk ,,Marantz" die hiet op de werkbank staat of moet.

Ik ben geen echte techneut, maar heb zelf al menigebandrecorder gereviseerd en waag me ook aan andere klusjes, hoewel lan niet altijd alles goed gaat.

Zodra de werkbank vrij wordt — er staan nu nog 2 Akai recorders ter revisie op — wil ik eens kijken wat er niet goed zit met mijn SR 5200.
Wellicht zijn er hier techneuten, die me met wat tipps op weg kunnen helpen.

De SR5200 doet bijna alles. Hij geeft allen niet weer.
Schaklen en alle display functies doen het gewoon. Het geluid is echter heeeeeel zachtjes (op +10). Dit geldt zowel voor de speakers, als voor de koptelefoon als ook voor de pre-out.
Als je goed luistert, is het geluid op het linker kanaal ook niet helemaal zuiver, maar wordt begeleid van lichte kraakjes.

Verder lees/hoor je vaker, dat bij de Marantz receivers van deze leeftijd de volumeregeling niet / nauwelijks / raar reageert (springt).

En nog een algemene technische vraag. De apparatuu, die hier tot op heden op de werkbank stond, was gesoldeerd met lood. Hoe zit bij Marantz? Vanaf wanneer kan ik er van uit gaan, dood er geen lood meer in de solderingen zit, en kan ik deze solderingen door lood vervangen als nodig?

Bedankt alvast voor julie reacties.

NB

Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Dokterakai

Niemand, die me een zetje kan geven door even aan te geven, waar ongeveer ik het probleem moet zoeken?

Ik vermoed niet, dat het de relais zijn, dan zou er geen geluid doorkomeN. De kraakjes liggen waarschijnlijk en slechte solderingen.

Dokterakai

Citaat van: Nb op maart 10, 2018, 13:35:42
Succes.

Nadat ik eergisteren eens wat gegoogelt heb, snap ik nu deze post en het uitblijven van verdere reacries.
Op een buurforum heb ik een draadje gevonden, dat hetzelfde probleem behandeld.

Alleen met het lezen ben je een avond zoet. De fouten schijnen complex en het kan op vele plaatsen mis zijn. Ik ga er t.z.t. gewoon aan beginnen en zie dan wel, waar het ship strand.
Ik dacht even aan tipp, als: ,,soldeer draadje XY even vast, dan doet ie het weer", dat gaat hem niet worden.

SB_Marantz

Citaat van: Dokterakai op maart 10, 2018, 13:12:09


Zodra de werkbank vrij wordt — er staan nu nog 2 Akai recorders ter revisie op — wil ik eens kijken wat er niet goed zit met mijn SR 5200.
Wellicht zijn er hier techneuten, die me met wat tipps op weg kunnen helpen.

De SR5200 doet bijna alles. Hij geeft allen niet weer.
Schaklen en alle display functies doen het gewoon. Het geluid is echter heeeeeel zachtjes (op +10). Dit geldt zowel voor de speakers, als voor de koptelefoon als ook voor de pre-out.
Als je goed luistert, is het geluid op het linker kanaal ook niet helemaal zuiver, maar wordt begeleid van lichte kraakjes.

Verder lees/hoor je vaker, dat bij de Marantz receivers van deze leeftijd de volumeregeling niet / nauwelijks / raar reageert (springt).


Bedankt alvast voor julie reacties.

Ook geen check pow5 melding gehad?
Meet met je scope wat er uit de pre-amp komt. (dsp)
Is dat ok dan kun je verder naar de eindversterker.
Hoor het wel.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Dokterakai

Nee, geen melding gehad. Althans, ik niet. Ik weet niet, of de vorige eigenaar wel een melding gehad heeft.
Ik heb de receiver op goed vertrouwen zo gekocht. We zijn het financieel uiteindelijk wel eens geworden.
Nu sta ik dus alleen nog met een kapotte versterker.

Deze zou eigenlijk dienst moeten gaan doen als voorversterker (voor het digitaal spul, wat tegenswoordige niet eens meer een bruikbare audio-out heeft) aan mijn PM 7001 ki.

Per toeval struikelde ik een week later over een SR6200 voor wel een heel schappelijke prijs en is dit probleem opgelost.

Een voorversterker (zelfde reden) kommt ook op mijn werkbank wel van pas, en daar gaat deze dan spelen, als hij werkt. Het heeft dus niet zo'n haast en ik verheug me al op de uitdaging.