Marantz 170DC check

Gestart door SB_Marantz, maart 08, 2018, 21:35:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SB_Marantz

Altijd leuke eindversterkers gevonden deze Model 170DC!



Binnen aanzicht:

V/elco's reeds vervangen



Alle 3 de pcb's even goed nagelopen en het e.e.a. hersteld en schoongemaakt:




Oude tin verwijderden:




Ook van het relais uiteraard:



Oxidatie op de maakverbreek contacten:






Schoongemaakt:




Pcb's reinigen en slechte soldeerverbindingen hersteld:






Behoorlijk oplopende offset door.......er uit gehaald , gemeten op gain etc, pootjes recht gebogen en herplaatst.
Probleem opgelost.



Afregelen offset: haarstrak!





Powertest....boven de 40 Vac dus meer dan 100 Watt per kanaal @ 8 Ohm , 1 Khz.



Square wave keurig!




Even flink op zn donder geven.





PASSED!  8-)


end



Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

thanatos

Lekker hoor. Mooi opgelost met die voedings elco's daar!

Die TR maakt een knieval  :-o dat gaat niet goed nee :-))

Mooi ook de metingen erbij, zo kun je zien dat het echt in orde is  :mrgreen:

Paul

Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Cornelis1921

Goed werk, Wilfred. En inderdaad een mooie EV. notworthy
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

jrm

Leuk en mooi verslag weer, heb deze ev ook hier staan, lekkere sound!

SB_Marantz

Citaat van: thanatos op maart 08, 2018, 21:47:47

Mooi ook de metingen erbij, zo kun je zien dat het echt in orde is  :mrgreen:


Is een must zoals jou welbekend......het signaal bekijken bij bv 50 mV/div en hoger ...als er iets niet klopt hoef je dat niet altijd te horen maar wel zien op de scope zoals opslingering, spikes, oscillatie etc
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HAL9000

Mooi gedaan die elko's,  :yes: Ik vind die klein signaal torren van dat tijdperk en dat merk niet betrouwbaar.
Die rot Hitachi's vind je overal, en er zit ook oxidatie op.  :no:
 
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

thanatos

Niet alles wat zwart is oxidatie. Er werden in die periode ook transistoren gecoat (zwart) juist om oxidatie tegen te gaan.

Vervangen kan altijd. Maar als ze niet notoir slecht zijn of onder zware omstandigheden moeten werken zou ik zeker niet zomaar alles vervangen. Het is ook maar net wat de eigenaar wil met het apparaat.

HAL9000

Citaat van: thanatos op maart 09, 2018, 16:29:16
Niet alles wat zwart is oxidatie. Er werden in die periode ook transistoren gecoat (zwart) juist om oxidatie tegen te gaan.

Vervangen kan altijd. Maar als ze niet notoir slecht zijn of onder zware omstandigheden moeten werken zou ik zeker niet zomaar alles vervangen. Het is ook maar net wat de eigenaar wil met het apparaat.

Zwart gecoate transistoren ken ik niet, deze serie hitachi's zijn niet optimaal. laat staan dat er een groep inclusief de differentieel versterker boven een paar hitte bronnen staan waardoor ze zelfs bruin verkleuren.  Het is een kleine ingreep met maar minimale kosten. C2240 A970 Of modern 1845 922 passen bijna perfect, Er moet dan een kleine bias modificatie gedaan worden.
uiteraard klant bepaald, maar die zou toch ook willen dat de versterker voor jaren kan werken zonder service?  :wink:
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

thanatos

Vervangers zat en met de juiste specs ook geen modificatie nodig.

Ik heb toch al diverse klanten gehad die alles zo origineel mogelijk willen houden.. zelfs met kiespijn condensatoren laten vervangen.

Zeker in de high-end scene moet je goed beslagen en in overleg te werk gaan. Bijvoorbeeld bij een Kondo pre even die slechte cap vervangen door 'iets' uit het bakje zal niet gewaardeerd worden.

HAL9000

Citaat van: thanatos op maart 09, 2018, 21:11:32
Vervangers zat en met de juiste specs ook geen modificatie nodig.

Ik heb toch al diverse klanten gehad die alles zo origineel mogelijk willen houden.. zelfs met kiespijn condensatoren laten vervangen.

Zeker in de high-end scene moet je goed beslagen en in overleg te werk gaan. Bijvoorbeeld bij een Kondo pre even die slechte cap vervangen door 'iets' uit het bakje zal niet gewaardeerd worden.
Daar geef ik je helemaal gelijk in. Ik heb die mensen ook gehad, en overtuigd. Zij denken dat wat het merk plaatst  altijd het beste is en zal zo zijn geplaatst voor een rede. Zij weten niet dat er er levensduur op componenten gekoppeld zit. Er bestaat een discussie dat transistoren ook een levensduur hebben. Daar ben ik het maar gedeeltelijk mee eens. Een transistor word ouder, dit betekend puur dat de versterking in HFE daalt na verloop van tijd. Dat klopt gedeeltelijk, echter een transistor of elk ander semiconductor van silicium of germanium heeft het eeuwige leven. Echter alleen bij een goed gedimensioneerd circuit uiteraard. Het blijft continu terug komen dat de semiconductors vaak niet de bron van alle problemen zijn. Uiteraard zijn er producties van deze dingen die slecht of zelfs malafide zijn en zodoende van zichzelf slechter worden.  Het belangrijkste punt van veroudering is stress. Stress van hitte, stress van pieken en dalen(tijdelijke onbalans) door andere componenten zoals elko's.   Ik merk altijd op als een ontwerp weinig elko's heeft; deze heel veel langer mee gaat. Zelfs weerstanden van slechte kwaliteit gaan veel bijdragen bij storingen.  Maar dit weet jij waarschijnlijk ook al.  :yes:
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Hobs

Het was dus duidelijk ook nodig om deze even na te lopen. De eindversterker doet het nu perfect, de nieuwe verlichting ziet er ook top uit! veel beter als eerst met de buislampjes. De combinatie met de voortrap klinkt zeer  goed! Bedankt, ik ben er erg blij mee!

thanatos

Alles kan een bron van storingen zijn. Het valt en staat met de toepassing en de mate waarin het component belast word / gedimensioneerd is.

Er zijn notoir slechte transistoren, maar de meeste zijn gewoon goed. Oxidatie is soms gewoon schoon te maken en er zijn er divere met coating juist om oxidatie tegen te gaan.

Condensatoren zijn best cruciaal en klank bepalend. Vaak zie je bi-po's in de signaalweg staan. Kosten besparend of omdat men toen niet beter had. Formaat speelt ook een rol. Daar zomaar wat plaatsen kan echt flinke effecten geven kwa sound. Daar zijn meningen over verdeeld maar ik hoor duidelijk verschillen.

Dit geld ook voor transistoren, de oude mooie low noise 2240/970 beginnen schaars te worden. 1845/922 BC550 Fairchild/On-semi zijn soms goede vervangers.

Weerstanden altijd controleren. De koolweerstanden in vintage kunnen flink verlopen. Metaal film weerstanden ook altijd controleren op scheurtjes/verkleuringen.

Maar vergeet ook niet de diodes en zener diodes.. Die zijn misschien nog wel vaker bron van vele klachten. Als je dan toch voor een overhaul gaat neem deze dan mee. Zeker de Zeners.

Dan krijg je wel weer het punt, hoe ver ga je, wat wil de klant. Voor mijn eigen projecten ga ik vol uit.. Maar voor klant is het budget ook een ding. Als je vol uit gaat tellen de uurtjes ook mee uiteraard.

Enfin goed restaureren / repareren is echt een vak op zich. Goede apparatuur en inzicht komt met de jaren.

SB_Marantz

0,15 A geeft niet veel licht idd.
Verder even inhoudelijk over het vervangen van de klein signaal transistoren.
Een zogenaamde bias modificatie is helemaal niet nodig of je moet er wel erg vreemde types in stoppen.
ER is wel een bias mod nodig wanneer er feitelijk niet geschikte power transistoren gebruikt worden.
De 872 , 1775 etc zijn zeer betrouwbaar.
De 458 weer niet.
Originele 2240 en 970 zijn goede vervangers wanneer toch defect.
Maar ik heb  al diverse keren meldingen gemaakt  over fake varianten die erg veel in omloop zijn.
Zie bv topic van de 140.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

Citaat van: Hobs op maart 10, 2018, 10:08:15
Het was dus duidelijk ook nodig om deze even na te lopen. De eindversterker doet het nu perfect, de nieuwe verlichting ziet er ook top uit! veel beter als eerst met de buislampjes. De combinatie met de voortrap klinkt zeer  goed! Bedankt, ik ben er erg blij mee!

Mission accomplished  8-)
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM