PM7004: rechter kanaal valt weg [opgelost]

Gestart door JL, maart 07, 2018, 12:53:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JL

Ik heb een Marantz PM7004 versterker, 5 jaar en 2 maanden oud. Sinds een week of 2 valt het geluid in het rechterkanaal bijna helemaal weg. Verdere symptomen:

- Soms komt het geluid rechts weer volledig terug na een tijdje aan te hebben gestaan, soms ook niet.
- Soms helpt het om de volumeknop een heel beetje te draaien, soms niet.
- Als ik het volume op de laagste stand zet, hoor ik links niets (wat goed is) maar rechts komt het signaal dan ineens wel door, wel erg zacht natuurlijk. Zet ik het volume dan een tikje hoger, dan hoor ik beide kanalen even goed, zij het nog steeds erg zacht. Wil ik hem dan wat harder zetten, dan valt rechts weer weg.
- Soms is het wegvallende kanaal nog wel goed te horen, ook al is het duidelijk zachter. Er kan dan ook gekraak hoorbaar zijn op alleen het wegvallende kanaal.
- Met de knop Source Direct ingeschakeld valt het geluid rechts nog steeds weg.

Ik denk dat het echt in de versterker zit:

- Het gebeurt met alle aangesloten apparaten (cd-speler, platenspeler, PS3, tv)
- Met verschillende koptelefoons op de versterker gebeurt hetzelfde als via de speakers.
- Met de koptelefoons rechtstreeks op de andere aangesloten apparatuur (voor zover dat kan) heb ik goed geluid.
- Linker luidspreker op rechts aangesloten en rechts op links, dan valt het geluid weg in de andere speaker.
- Speakers en kabels en koptelefoons werken goed op een andere versterker.

Weet iemand wat er aan de hand kan zijn en of het te verhelpen is?

thanatos

Als de weergave zacht blijft spelen op het uitvallende kanaal is het waarschijnlijk geen relais.

Wat het zou kunnen zijn is een slechte soldering of een transistor die aan het overlijden is. Hoorbaar gekraak klink wel als een transistor die slecht is.

Hier is niet direct een oplossing voor anders dan board inspecteren op de slechte solderingen en als dat in orde is transistoren controleren in het kanaal.

JL

Dank je wel. Dan moet ik maar op zoek naar een reparateur, dit zelf maken kan ik niet. Misschien bij Hifi Klubben, of weet iemand misschien nog een goede in Amsterdam en omgeving?

thanatos

Ik zou even in het alternatieve circuit kijken als de garantie voorbij is.

In Overveen zit Jeroen van Second Life Audio. Even zoeken op marktplaats naar zijn bedrijfspagina. Liefhebber die secuur werkt.

Ik kan hem ook voor je nazien maar ik zit in het Westland bij 's Gravenzande, stukje verder weg.

Succes

JohnWx

Citaat van: thanatos op maart 07, 2018, 15:26:05
Ik zou even in het alternatieve circuit kijken als de garantie voorbij is.

In Overveen zit Jeroen van Second Life Audio. Even zoeken op marktplaats naar zijn bedrijfspagina. Liefhebber die secuur werkt.

Ik kan hem ook voor je nazien maar ik zit in het Westland bij 's Gravenzande, stukje verder weg.

Succes

Wel koffie  8-)
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JL

Dank voor de tip Thanatos, ik ga kijken.

JL

Helemaal opgelost door Jeroen van Second Life Audio :-)

Even resumerend: bij mijn Marantz PM7004 viel het rechterkanaal deels weg. Soms was ook wat licht gekraak te horen. Deze versterker is eigenlijk te nieuw voor Jeroen, maar hij wilde er toch naar kijken. Het is namelijk wel een model waar hij vertrouwd mee is.

Het was lastig maar hij heeft het weten te vinden. Zonder service manual was het een grote klus, vooral omdat het uiteindelijk om twee dingen ging. De stekkerverbinding tussen de printplaat van de potmeter en de hoofdplaat was niet helemaal goed. Om te voorkomen dat een nieuwe stekkerverbinding weer crappy wordt, heeft hij de verbinding vastgesoldeerd.

Het tweede probleem was de potmeter zelf. Die is vervangen door een andere. De oude was 50k ohm en de nieuwe 100k. Ik geloof dat ergens op dit forum staat dat dit het subtiel makkelijker maakt om het volume af te stellen met de afstandsbediening. Dat zou prettig zijn, maar veel belangrijker is dat hij weer helemaal goed klinkt, kraakhelder en in balans.

Het contact met Jeroen was ook prettig, geregelde e-mails met updates, duidelijke uitleg, lekker bakkie koffie, en twee prachtige katten.

Ik ben dus weer blij. Dank allemaal voor de hulp en tips!