marantz 4240 revisie

Gestart door HAL9000, maart 02, 2018, 22:49:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HAL9000

Ik heb weer eens een marantz 4240 op de tafel gehad. Dit exemplaar had ooit normale schroeven om de frontplaat vast te houden, echter wilde men de klassieke moeren hebben. Dus hadden ze aansluit punten door geboord. niet gelukt waardoor die nooit meer is gebruikt. Dat geeft wel weer dat het geen versleten exemplaar is.



Alles origineel en werkend.





de originele TO66 eindtorren zitten er zelfs nog in, deze modellen hebben een laag hfe van oorsprong. Dus als ze klappen,tikken of ruis voor hun kiezen krijgen zijn ze zo kapot.



FM stereo decoder oud.



nieuwe elko's geplaatst, had wel wat afstelling nodig maar niks rampzalig.


Front-end met de beruchte discriminator spoel, dat is de langwerpige spoel rechts.


alleen een paar elko's en wat afstelling


Dit kleine printje bezorgd met quadro de 3D sound in quadro.



Een hoop werk, want deze quadro receivers zitten altijd vol, zelfs als je een kleine 4220 hebt.


oude meuk


Heb de moeren gelijmd en met de eigenaar afgesproken om een LED upgrade te doen.  Werkt erg goed, mooi helder blauw ook.



De 4240 is de 3e uit de serie, ik vind deze receiver heel veel beter dan de 4230. Dat ding is kapot of gaat kapot, deze heeft ook nèt genoeg vermogen om ook moeilijke speakers aan te sturen.

Volgende is een 4400, 1250, 4230 en een rotel EQ  redface
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

i2Paq

Waarom is dit topic naar Vintage verplaatst terwijl alle andere revisie topics in Techniek staan?
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

ancien

Ziet er zeer mooi uit!!

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

Marantz is my life -> mijn collectie: 3800+510M+150 / 4140 / 2325 / 120+1250 / 6300 / 4400 / 2245 / 110 Engraved Woodcased / 5220 / SE-1S Elektrostatic Headphones/ B&W DM2a / Audio Professional AP 30 / AP 60 / AP 70

Maus

Welke led lampjes zijn dat, en welke kleur stralen die uit? Ik heb voor test eens wat van die dingen besteld bij Euromaxx, ik ben benieuwd. Ik wil spelen met kleurfilters uit theaterlampen, om dichtbij de originele blauwe lampjes te komen.

Maurice

Even weer opgeschoond. De mods zijn zich aan het beraden, maar hebben ook nog een actief leven buiten het forum. Daarom kunnen zij niet altijd direct reageren.
i2Paq: terecht punt, weer verplaatst, had dit te snel via mijn tablet gedaan!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

jrm

Weer mooi om te lezen en te zien Jon!

Cornelis1921

Mooie plaatjes en een goed verhaal Jon. notworthy :gp:
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

HAL9000

Ja dank je, notworthy overigens was de discussie hiervoor dat die würth elko's die Ik gebruik goedkoop en slecht zouden zijn.  Dat is niet waar, volgens de specs zijn het prima elko's. En ik merk ook nadat ik ze heb geplaatst dat het apparatuur veel fijner werkt. Tevens kan je ook meten dat alles veel beter presteert.  Slechte niets betekende elko's zijn Multicomp, jamicon, teapo, capxcon, samwah, kemet, JJ, J.S. Datasheet zijn moeilijk te vinden als ze überhaupt bestaan.  nonono
 
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

SB_Marantz

#8
Ik ga geen uitspraken doen over Wurth elco's want ik ken het merk alleen van schroeven.  :schater:
Wat ik wel kan doen is zoeken of ik iets kan vinden over die elco's

Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar BC.
En opletten waar je je ultra low esr types plaatst. Voeding is perfect natuurlijk.

Wat mij meer zorgen baart is dat het de moord stikt van fake transistoren. (China)
Vervanging van defecte klein signaal torretjes wordt steeds lastiger...


Vond dit...zal nog eens verder neuzen:


Würth Elektronik (should be pronounced the German way) is basically a company similar to Vishay, Kemet or Tyco Electronics with a hand in a bit of everything. Probably mostly acquired by takeovers.
I did look at a WE's caps once and the company said it was new terrain for them (w.r.t. inductors they seem to be pretty well known already).

Most of our industrial customers stick to the well known brands, and I too count BC/Vishay among them, not just the Japanese big boys. Not until very recently did I see WE caps appear in a semi-industrial design, so perhaps we'll see more of them in the future.

Did anyone notice a capacitor brand going "missing" at the same time WE introduced caps into their range?
I did once with a British brand a couple of years ago (I forget the name) that was acquired by Kemet, that's why I ask.


Hier een link en wat specs:

https://nl.mouser.com/new/Wurth-Electronics/wurth-tht-aluminum-electrolytic-caps/


Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

thanatos

Wurth zal alles inkopen (ws china ivm marges), er zijn maar een handje vol fabrikanten die daadwerkelijk produceren.

Zelf zou ik alleen voor gerenomeerde merken gaan. Als is het alleen maar voor het gevoel voor de klant en of reputatie welke weer meespeelt met eventuele waarde bepaling bij verkoop.

General purpose doeleinden daar is het voor gemaakt. Wordt ook aangegeven in de PDF die bij Wurth te vinden is.

Daarnaast is het altijd belangrijk om de functie van betreffende component op die plek goed te begrijpen. Low Leakage types, low ESR etc.

Het zal niet de eerste keer zijn dat een versterker gesluierd klinkt na recap, generieke opmerking dus niet specifiek voor bovenstaande receiver bedoeld.

Fake transistoren zoasls Wilfred opmerkt is ook een probleem als je oude originele zoekt. Inkopen bij gerenommeerde groothandels is de beste remedie. Nooit ePray of Ali gebruiken iig.

Maurice

Ik kan we melden dat Würth een gerenommeerd merk is met hoge kwaliteitsstandaarden. Die zullen hun reputatie niet gauw op het spel zetten met dubieuze producten.



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

HAL9000

Bedrijf waar ik voor werk, verkoopt ook aan Würth, en zij hebben hele hoge standaarden wat betreft kwaliteit.

Transistoren en de verdere semiconductors is een serieus probleem. Ik koop bijna alles bij farnell, af en toe bij een hobby elektroboer die toevallig mijn prehistorisch onderdeel nog heeft. En je moet altijd zoeken naar moderne vervangers. STK hybrid ic's gaat een probleem worden.  nopompom
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!