Marantz 1030 defect

Gestart door schoute, februari 11, 2018, 15:47:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

schoute

Ik heb na het recappen van een 1030 versterker tijdens bedrijf per ongeluk het metalen kapje van een van de elco's op het pre-amp board aangeraakt. Sindsdien geen geluid meer in het ene kanaal en een zacht kraak/rommelgeluidje in het andere kanaal (ook via de headphones). Welke onderdelen zijn waarschijnlijk gesneuveld bij deze actie???

HAL9000

kijk even naar de zekering, die kan eruit liggen.  Als dat niet zo is, zal er waarschijnlijk een transistor of weerstand gesneuveld zijn.  :no:
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

thanatos

Zekering zou voor beide kanalen zijn.

Controleer even de soldering van de condensator zelf. Anders dat kanaal terug lopen, misschien dat er net een transistor uitgevlogen is. Maar enkel door aanraken van een condensator dan was er al eea niet helemaal bedrijfszeker meer ;-)

SB_Marantz

Wanneer je het aluminium van een elco aanraakt gebeurt er niets behalve een lichte brom.
Bekijk met behulp van de scope het signaal.
Ik vermoed dat er wel wat meer aan de hand is als je op beide kanalen problemen hebt.
Controleer de soldeerverbindingen idd of je niets per ongeluk aan elkaar geplakt hebt.
Los zittende onderdelen etc.

Een paar foto's zouden misschien handig kunnen zijn.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

schoute

De zekeringen heb ik gechecked, die zijn allemaal (4 stuks) nog goed. Ik denk dat het probleem door statische lading is ontstaan. Is het dan waarschijnlijk dat er transistoren sneuvelen??? Er zijn verder geen enkele zichtbare problemen.

schoute

Ik heb de 6 transistoren op het voorversterkerboard vervangen (door 2sc2240's). Via de koptelefoon nu weer goed geluid  pompom (via luidsprekers nog niet getest).
Moet nog wel enkele aanpassingen/definitieve verbindingen doen/maken dus mogelijk kom ik nog wat problemen tegen  maar deze klacht lijkt verholpen. :-)

thanatos

Volgens schema zijn het 2SC458, die staan er wel om bekend om problemen te geven. Vervangen als je ze ziet zitten idd.

2SC2240 is een mooie of KSA1845 die gebruik ik tegenwoordig ipv 2240 ivm beschikbaarheid.

Als het op de hoofdtelefoon speelt kun je het gerust over de speakers proberen, mooi dat ie weer speelt  :-)