Voeding SA7001 zoemt

Gestart door Michiel, november 08, 2017, 23:57:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Michiel

Hallo leden,
Al weer een tijd geleden dat ik hier iets geplaatst heb. Kijk wel regelmatig op het forum, maar had verder geen Marantz-problemen of vragen. Echter sinds een paar weken zoemt de voeding van mijn speler. Als ik hem aanzet niet, maar zodra hij warm wordt zoemt hij. Niet dat ik er last van heb want als ik een CD speel dan hoor ik niets. Zit je er naast en de speler staat aan, maar draait niet dan hoor je de zoem duidelijk. Ik vroeg me af of dit kwaad kan? Moet hem laten repareren of gewoon negeren?

Groeten, Michiel
PM7001KI, SA7001, ST6000, DUAL 627Q, Tannoy R3

Michiel

Ik kan de voeding laten vervangen of zelf vervangen
De trafo wordt zonder blauwe printplaat bovenop geleverd
Moet dan dus zelf lossolderen en weer vastsolderen
Heeft iemand dit eerder gedaan?
Tip zijn welkom!
PM7001KI, SA7001, ST6000, DUAL 627Q, Tannoy R3

Maus

Desoldeerlitze nemen en iedere soldering netjes losmaken, en daarna de nieuwe vast.
Is het probleem niet weg te krijgen door met de trafo te spelen? (schroeven los/vast, rubbertje ertussen, tik op geven)

renes59

Zo te zien zijn er verschillende modellen van de SA7001.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Maus


Cornelis1921

* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Michiel

Citaat van: Maus op november 20, 2017, 20:23:03
Desoldeerlitze nemen en iedere soldering netjes losmaken, en daarna de nieuwe vast.
Is het probleem niet weg te krijgen door met de trafo te spelen? (schroeven los/vast, rubbertje ertussen, tik op geven)
Nou dat moet wel lukken. Als er de tijd voor neem zal dat wel goed gaan. Gelukkig kun je er goed bij en valt de trafo met plaat los te koppelen van de speler.

Ik zal hem deze week nog even openmaken en alles nog even goed vastzetten. Tik op geven kende ik nog niet, maar dat is zeker het proberen waard.

Ik heb in een vorige versterker (PM7000) ook een trafo gehad die bromde. Dat werd met de tijd ook alleen maar erger.

Heb nog wel nagevraagd of ik er geen ringkern in kan zetten, bijvoorbeeld die uit de KI. Als ik de schema's van de gewone en de KI bekijk, zou dat moeten passen en zijn er volgens mij geen verdere aanpassingen nodig. Deze valt alleen niet te bestellen. De gewone wel.

Ik ga ermee aan de slag en zal de afloop laten weten. Iedereen bedankt voor de reacties!
PM7001KI, SA7001, ST6000, DUAL 627Q, Tannoy R3

Cornelis1921

Michiel, succes! notworthy :yes: Volgmodus aan...
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

renes59

#8
Citaat van: Maus op november 20, 2017, 21:40:38
Dat is de KI :)
Ik was nieuwsgierig heb de mijne opengeschroefd, inderdaad een KI.

Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Michiel

Het openschroeven heeft wat langer op zich laten wachten, maar de kap lag er vorige week af. De voeding zoemt  zachtjes en geeft dit vol door aan de kap die het met liefde versterkt. Het is nogal een verschil met of zonder kap.

Ik heb de voeding los gehaald en de onder de bevestigingsplaat wat rubber demping geplaatst. Alles weer vastgedraaid en de zoem is weg. De kap versterkt het weer een beetje en die heb ik niet super strak vastgeschroefd. Dat deed de rest en de zoem is nu weg. Case closed (voor nu).
PM7001KI, SA7001, ST6000, DUAL 627Q, Tannoy R3

HAL9000

Ik werk voor ene bedrijf die veel transformatoren verkopen, heel af en toe komt er een terug die bromt. Komt bijna altijd voor bij de vierkante versie, bijna noot ringkern. En het heeft te maken dat die metalen platen die geperst zijn, tóch nog te veel speling hebben. Die gaan dan resoneren en dan krijg je die hinderlijke brom.
Overigens een brom kan ook beteken stress betekenen, teveel spanning of te hoge lading aan de secundaire kant.  Echter bij zo'n klein cd'spelertje verwacht ik dat niet.

Mooi gebouwd trouwens.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

thanatos

Zoem kan ook veroorzaakt worden door DC content op je netspanning. DC blokker kan dan helpen.

Maar exemplarische fout, slechte montage of slijtage van je voedingbuffer waardoor de ESR te hoog is en de trafo in verzadiging raakt door overbelasting zijn ook mogelijkheden.

Klacht de kop in drukken is soms ook een goede oplossing  :yes: :mrgreen:

SB_Marantz

Citaat van: Michiel op maart 05, 2018, 23:35:44
Het openschroeven heeft wat langer op zich laten wachten, maar de kap lag er vorige week af. De voeding zoemt  zachtjes en geeft dit vol door aan de kap die het met liefde versterkt. Het is nogal een verschil met of zonder kap.

Ik heb de voeding los gehaald en de onder de bevestigingsplaat wat rubber demping geplaatst. Alles weer vastgedraaid en de zoem is weg. De kap versterkt het weer een beetje en die heb ik niet super strak vastgeschroefd. Dat deed de rest en de zoem is nu weg. Case closed (voor nu).

8-)
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Cornelis1921

Citaat van: renes59 op november 21, 2017, 14:36:05
Ik was nieuwsgierig heb de mijne opengeschroefd, inderdaad een KI.

Inderdaad fraai gebouwd. :yes:
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *