De eerste CD speler, Sony CDP-101

Gestart door Maus, februari 07, 2018, 21:24:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maus

Hierbij dan een topic.

Gisteren deze schoonheid opgehaald, 's werelds eerste consumenten CD speler.



De trafo en een van de koelblokken paste er niet meer in..


Het is net een cassettedeck. Voor zover ik nu geteld heb, 4 motoren. Lade en loading apart, spindle en laser tracker.


Dan naar de print:

NE5532P versterker IC helemaal gecorrodeerd, door het koperen koelblokje eromheen. De pootjes breken zo af, ik gok/hoop dus dat dit de boosdoener is dat er geen geluid te horen is.


Een van de IC's welke berucht zijn om defect gaan, deze is al zweven opgehangen in een gat in de print, om enige warmte kwijt te kunnen. Maar na enkele minuten al niet meer aan te raken. Hier ga ik een passend koelblokje op monteren.


Heel erg retro :D

....en heel erg vol.



jowa

Mooie vangst. :yes:
Succes met de reparaties of moeten we gezien de leeftijd van de speler restauraties zeggen? 🤡


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

sjoek

Mooi project zo... en hij is inderdaad goed vol gebouwd. Hoop voor je dat je hem snel weer spelende hebt.
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

Maus

Net de spullen besteld, we gaan duimen :D

RedHenk

Man,hoe ga je dit alles door meten, ook het opnieuw solderen is een uitdaging , maarrrr , succes.
Ps , ik dacht dat philips het eerste was met die boven lader

TurboMarco

Mooi werk ! koesteren deze hardware  :yes:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Cornelis1921

Gefeliciteerd, Maus, met dit stukje audio historie; wees er maar zuinig mee. notworthy
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Maus

#7
Citaat van: RedHenk op februari 07, 2018, 23:14:30
Man,hoe ga je dit alles door meten, ook het opnieuw solderen is een uitdaging , maarrrr , succes.
Ps , ik dacht dat philips het eerste was met die boven lader


Die? Dat is niet de eerste Philips, dat was de Philips CD100 :)

En bovenstaande bovenlader is vanavond toevallig op mijn pad gekomen, die heb ik maar meegenomen... Speelt prima :P

Het solderen is geen uitdaging, ik heb een fatsoenlijke desoldeerbout besteld, met een beetje mazzel valt hij er zo uit, en kan de nieuwe er snel in.

Cornelis1921

* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Maus


Die is rot.
Nieuwe geplaatst :) Met koelblokje.


IC503 ook voorzien van koelblokje.



De servo IC's voorzien van meer koelblokjes, standaard is te weinig, het word allemaal pisheet.



En samen met de Philips :)


geoffreyvanvugt

Gaaf hoor... Ik ben nog opzoek naar een Technics CD-speler. ipv een Marantz. Liefst een M*A*S*H.
Past mooi bij mijn platenspeler. Bluray speler wordt dan wel een Marantz..
Marantz SR7011
Marantz PM7003
Sony UBP-X800
Pro Ject Debut III Esprit
Dune HD Solo Lite

Front - Jamo Concert VII
Surround - Jamo Concert V
SurroundBack - Jamo Concert V
Center - Jamo Concert II​​
Height Front/Back - Jamo 28
Subwoofer - Jamo Sub 360

NB

Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Maus

Citaat van: geoffreyvanvugt op februari 10, 2018, 12:50:29
Gaaf hoor... Ik ben nog opzoek naar een Technics CD-speler. ipv een Marantz. Liefst een M*A*S*H.
Past mooi bij mijn platenspeler. Bluray speler wordt dan wel een Marantz..

MASH is niet zo lastig te vinden, volgens mij plakten ze dat er al snel op. Waarom die perse? Ik weet niet waar het voor staat.

De Sony is een hele aparte ervaring. CD's met een krasje, die ga je horen. Hij speelt wel, maar skipt soms terug of blijft in een loopje hangen. Soms een loopje van 20 seconden. Ik weet niet of dit nou de CD is, of een probleem met het loopwerk op dat punt. Hij draait nu dus een nieuwe CD, eens kijken of hij die foutloos doorkomt.

Geen oversampling, foutcorrectie, niets. Rechttoe rechtaan net een LP.

geoffreyvanvugt

Citaat van: Maus op februari 10, 2018, 23:12:52
MASH is niet zo lastig te vinden, volgens mij plakten ze dat er al snel op. Waarom die perse? Ik weet niet waar het voor staat.

Staat voor Multi - stAge noise SHaping.

Geef beestje maar een naam... Voegt verder niets toe. Vroeger had ik ook een CD speler van Technics. Dondersfijn ding. En ik weet het.. Voor een paar tientjes heb je ze al.. :-D
Marantz SR7011
Marantz PM7003
Sony UBP-X800
Pro Ject Debut III Esprit
Dune HD Solo Lite

Front - Jamo Concert VII
Surround - Jamo Concert V
SurroundBack - Jamo Concert V
Center - Jamo Concert II​​
Height Front/Back - Jamo 28
Subwoofer - Jamo Sub 360

sjoek

Ziet er weer goed uit :yes: . Ik heb een 5 cd wisselaar van technics gehad ook een mash. Was een mooi ding alleen ja paste niet meer bij een marantz set :-P
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.