Graniet-tegel onder zuilspeaker

Gestart door Marc_4, december 29, 2014, 14:58:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Maus

Citaat van: pameijer op januari 31, 2018, 23:24:41
Er gaat gewoon geen enkele trilling door marmer of rubber dat gedempt moet worden. Een zuil zonder spikes op dikke vloerbedekking zetten is niet handig, maar voor de rest is er geen enkele noodzaak om niet aanwezige trillingen te dempen. De enige trillingen die er zijn zijn die die er moeten zijn. Geluidstrillingen die uit de conussen komen.

En stel, stel dat er een beetje trilling is die je met je tegels dempt. Dat zijn dan verticale trillingen, toch? Hoe kan dat de uitstraling van geluid uit je drivers beïnvloeden?

Houten vloer krijgt het ook te verduren, je krijgt dan vaak extra (hol) laag. Vergelijk het eens met een buurman of audioset in een andere ruimte, je hoort vaak alleen maar bonken (in houten huizen) door trillingen van vloer en muren.

Maus

Citaat van: xander32 op februari 01, 2018, 06:16:44
Ik herken het niet, laat ik dat dan maar uit leggen als zijnde dat ons stulpje goed in elkaar is geschroefd 😎.

Dat van ons is uit 1880 ongeveer :schater:

xander32

Dan kan ik jouw opmerking plaatsen  :-D :yes:.

Die van ons is van recentere datum en juist zo ontworpen, dat er nauwelijks contactgeluiden zijn met het huis van de buren (2 onder 1 kap); ik kan mijn set vol open draaien en dan nog ondervinden de buren geen hinder, das wel lekker 😎.

Citaat van: Maus op februari 01, 2018, 07:58:46
Dat van ons is uit 1880 ongeveer :schater:

Maus

De buren hebben geen last, ikzelf wel.

pameijer

Citaat van: Maus op februari 01, 2018, 07:58:16
Houten vloer krijgt het ook te verduren, je krijgt dan vaak extra (hol) laag. Vergelijk het eens met een buurman of audioset in een andere ruimte, je hoort vaak alleen maar bonken (in houten huizen) door trillingen van vloer en muren.
Ja dat klopt. Maar je hebt het nu over akoestiek en niet over wat een speaker nodig heeft qua ondergrond/koppeling om zijn werk te kunnen doen.
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

Maus

Die speaker kan het beter als hij goed geplaatst is.

Als ik hem op m'n hoofd zet, gek gezegd, doet hij precies hetzelfde als op een luxe stand. Maar welke combinatie past nu het best bij de ruimte?

Voorn

Citaat van: pameijer op januari 31, 2018, 12:57:22
Koppelen / ontkoppelen..... Mensen, als je je hand houdt tegen een spelende speaker danst ie dan alle kanten op? Trilt de hele behuizing mee? Nee dus.... Gewoon stevig neerzetten is voldoende, de rest is onzin/marketing etcetera.
Simpelweg heb ik een 60er jaren woning met een houten vloer en ik lees veel verschillende dingen op dit forum.
In mijn geval heb ik 3 stoeptegels onder elke speaker maar ook onder de subwoofer terwijl de meningen daar sterk over verdeeld zijn. Het contact tussen tegel 2 en 3 heb ik onderbroken met vilt en het contact tussen vloer en tegel is ook vilt. Nu heb ik de goede luisterhoogte en goed ontkoppeld denk ik, want heb niet eerder zo lekker geluisterd, de vloer dreunt niet meer mee en met films speelt de subwoofer nu zoveel beter mee. Zelf heb ik uit kosten overweging voor stoeptegels gekozen om later voor natuursteen te gaan (stoeptegels blijven) gewoon om te proberen, later pas de subwoofer gedaan om te proberen en erachter gekomen dat dit fantastisch werkt voor mijn situatie. Daardoor denk ik dat iedereen thuis zelf moet blijven proberen, hobbyen en uitvinden, omdat er geen vaste stel regel voor natuursteen, spikes of misschien zelfs koud op de vloer is. Het is toch top om te blijven proberen thuis (evt geholpen door het forum) dat plezier lees ik bij vrijwel elk forum lid en terecht.

Verstuurd vanaf mijn SM-T550 met Tapatalk

PM8005, Sr6015, UD7007, Bluesound Vault2,  Nvidia Shield Pro
Front Kef XQ5, Surround KefXQ3, Center XQ2C, Heights Q compact, Subwoofer Rel HT1510

B67

#67
Goedenavond,

Mijn vloer is van hout en op dit moment gebruik ik spikes met schoteltjes, waaronder ik kurk heb geplakt. Voor mijn werkt dit erg goed. Een relatief goedkope en simpele manier om te ontkoppelen.
Ik heb veel geprobeerd maar hiermee ben ik zeer tevreden. 8-)

Groet,

Burt 


xander32

Prima oplossing. Wel heel voorzichtig zijn met het verschuiven; als een spike onverhoopt van het schoteltje schuift, heb je er direct een 'fraai' aandenken bij.

Citaat van: B67 op maart 18, 2018, 21:32:26
Goedenavond,

Mijn vloer is van hout en op dit moment gebruik ik spikes met schoteltjes, waaronder ik kurk heb geplakt. Voor mijn werkt dit erg goed. Een relatief goedkope en simpele manier om te ontkoppelen.
Ik heb veel geprobeerd maar hiermee ben ik zeer tevreden. 8-)

Groet,

Burt

TurboMarco

Ik kijk altijd of er loodbitumen in de box zitten , zo niet dan doe ik dat als eerste er in .
Helaas blijf je altijd met vervelende resonanties zitten ,zoals trillende ramen bijvoorbeeld .
In dat geval helpt een tegel met kurk ook niet meer ,of je draait de volumeknop wat terug  :-)
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)