Marnatz 2216 Defect

Gestart door Simon_Jaarsma, januari 29, 2018, 23:11:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Simon_Jaarsma

Hallo beste mensen,

Sinds kort heb ik hier een Marantz 2216 ik ben er heel blij mee. Helaas is het rechter kanaal van speaker set 1 en 2 defect, er komt dan geen geluid uit. Weet iemand hoe dit zit? Veder werkt het apparaat namelijk wel naar behoren.

Alvast bedankt!

VintageStereo op YT

HAL9000

Bij de 2216's zijn meestal de eindtransistoren defect.  Die kan je vervangen door TIP41C(NPN) en TIP42C(PNP).
Meet gelijk de emitter weerstanden door en alle drivers.  Die kunnen ook beschadigd zijn.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Simon_Jaarsma

dat klopt ik ben er achtergekomen dat inderdaad de eindtransistor defect is. Er staat wel een ander nummer op deze transistoren maar die u aanraad kunnen ook gebruikt worden?

VintageStereo op YT

Simon_Jaarsma

Citaat van: HAL9000 op februari 06, 2018, 13:55:12
Bij de 2216's zijn meestal de eindtransistoren defect.  Die kan je vervangen door TIP41C(NPN) en TIP42C(PNP).
Meet gelijk de emitter weerstanden door en alle drivers.  Die kunnen ook beschadigd zijn.

Beste HAL9000,

Ik wil de nieuwe transistoren bestellen (de TIP42c is best prijzig 4,25 per stuk) maar daarbij haal dan ook gelijk nieuwe emittor weerstanden sinds deze toch niet zo duur zijn. Maar welke zijn nu de juiste? en ik hem iets van een spoel gevonden die ook is doorgebrand op de print stond het nummer M701 maar hier kan ik niks over vinden. Weet u misschien wat dit is?

VintageStereo op YT

HAL9000

Dat zijn lampjes, 6.3v als die aanschieten weet je zeker dat er een kortsluiting is. Ja die emitters zijn 0.5ohm, kijk ook even naar de driver transistoren die staan direct gekoppeld met de eindtorren. Meestal als de eindtorren gaan, krijgen die ook een optater.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Simon_Jaarsma

Citaat van: HAL9000 op februari 19, 2018, 09:36:11
Dat zijn lampjes, 6.3v als die aanschieten weet je zeker dat er een kortsluiting is. Ja die emitters zijn 0.5ohm, kijk ook even naar de driver transistoren die staan direct gekoppeld met de eindtorren. Meestal als de eindtorren gaan, krijgen die ook een optater.

Weet u toevallig ook nog waar je die lampje kunt krijgen? ik kan ze namelijk nergens vinden en is het ook perse nodig deze te vervangen of kan de versterker prima werken zonder? Driver transistoren lijken nog prima te zijn maar sinds hij toch open is kan ik dit ook wel vervangen.
VintageStereo op YT

Simon_Jaarsma

Beste Mensen,

Ontzettend bedankt voor jullie hulp!

De 2216 is weer hersteld naar zijn oude glorie!  HB (ondanks het balansknopje)

Vervangen is:
4 Eindtorren
4 emittor weerstanden
een stuk of wat elco's
en de driver transistoren

mist nu alleen zijn originele pootjes nog maar deze voldoen wel.
VintageStereo op YT

Hoewie Loewie

Wow, ziet er prachtig uit. notworthy

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

Simon_Jaarsma

Citaat van: Hoewie Loewie op april 04, 2018, 23:17:58
Wow, ziet er prachtig uit. notworthy

Danku Danku. Ik moet de faceplate nog wel even schoonmaken er zitten nog een paar vegen op.
VintageStereo op YT

NB

Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.