Marantz PM 400 Defect

Gestart door Simon_Jaarsma, januari 26, 2018, 12:45:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Simon_Jaarsma

Beste mensen,



Sinds kort ben ik begonnen met het verzamelen van oude vintage audioapparatuur. Nu heb ik vorige week een Marantz PM 400 gekocht, echter doet deze het niet. Er is veel ruis en gekraak te horen door de speakers. Ook de volumeknop doet vrijwel niks je moet eerst de mixing knop volledig naar links draaien om vervolgens een beetje volume te krijgen. Het gekraak ligt niet aan mijn speakers sinds hij dit niet doet als ik hem aansluit aan een andere versterker. Ook de kabels kunnen het probleem niet zijn sinds ik ze meerdere keren heb gecontroleerd of alles goed zit aan gesloten. Het gekraak en het volumeprobleem doet zich voor bij alle inputs (tape Phono1/2 aux en tuner) 

Ik heb gekeken als er een condensator bol staat maar dit is niet het geval. Ook heb ik de potmeter gereinigd met contactspray dit heeft niks geholpen. 

Kan iemand mij helpen die een mogelijke oplossing weet voor dit probleem? 



Bij voorbaat bedankt voor uw hulp

VintageStereo op YT

HAL9000

Hey Simon Welkom hier, ja ik denk dat er een aanslag klein signaal torren slecht zijn. Deze versterker heeft op specifieke plaatsen een paar modellen zitten die rot worden. Ik meen 8 stuks en 2 weerstanden die even vervangen moeten worden.  :yes:
Niet meer aanzetten!  straks gaat zo'n oude transistor door en knalt er een heel kanaal uit.  frusty
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Simon_Jaarsma

Beste HAL9000,

Ten allereerste ontzettend bedankt voor uw hulp!! Nu vraag ik mij wel af welke torens vervangen moeten worden. Ik heb hier zelf niet veel verstand van, ondanks ik elektronica studeer. Ik had al gezien dat een paar Elco's al waren vervangen (althans het lijkt me niet dat deze origineel zijn). Deze zijn paars van kleur. Ook zit er een Elco ondersteboven met een weerstand in serie er aan geschakeld, hier heb ik ook mijn vraagtekens bij. Ik heb een paar foto's mee gestuurd ik hoop dat u mij hiermee veder kan helpen.


VintageStereo op YT

Simon_Jaarsma

Citaat van: HAL9000 op januari 26, 2018, 15:29:28
Hey Simon Welkom hier, ja ik denk dat er een aanslag klein signaal torren slecht zijn. Deze versterker heeft op specifieke plaatsen een paar modellen zitten die rot worden. Ik meen 8 stuks en 2 weerstanden die even vervangen moeten worden.  :yes:
Niet meer aanzetten!  straks gaat zo'n oude transistor door en knalt er een heel kanaal uit.  frusty

Sinds ik niet het juiste apparatuur heb omdat probleem op te lossen, (kan geen condensatoren meten) in de retorische vraag kunt u dit oplossen?
VintageStereo op YT

HAL9000

Alle paarse elko's vervangen, die zijn altijd slecht.  kijk even tussen de torren voor deze: 2sD667 (666), 2sb646 (2sb647) deze zijn 9mm. en een 3 tal weerstanden. zal even kijken als ik ze aan kan wijzen.

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

HAL9000



Cirkels zijn elko's, strepen zijn de 2 weerstanden die vaak erg rot zijn en de vierkant/rechthoeken. Zijn de 9mm transistoren.  Wel een tip goede 2sd666 b646 zijn erg moeilijk te vinden. Kijk even voor 2sc2632 en A1124.  Siem van Elektro-andijk.nl heeft ze wel. Vraag dan naar de bredere variant en zeg maar dat ik Jon je hebt gestuurd dan weet hij het gelijk :yes:
2sB=2sA  en 2sD -2sC  je hoeft geen pootjes te verzetten!
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Simon_Jaarsma

Citaat van: HAL9000 op februari 15, 2018, 09:25:01


Cirkels zijn elko's, strepen zijn de 2 weerstanden die vaak erg rot zijn en de vierkant/rechthoeken. Zijn de 9mm transistoren.  Wel een tip goede 2sd666 b646 zijn erg moeilijk te vinden. Kijk even voor 2sc2632 en A1124.  Siem van Elektro-andijk.nl heeft ze wel. Vraag dan naar de bredere variant en zeg maar dat ik Jon je hebt gestuurd dan weet hij het gelijk :yes:
2sB=2sA  en 2sD -2sC  je hoeft geen pootjes te verzetten!


Beste Jon,

Ontzettend bedankt voor uw reactie en hulp! Ik zal het vanmiddag gelijk proberen!
VintageStereo op YT

SB_Marantz

De elco met de weerstand is origineel.
Althans niet vervangen.
De paarse Matsushita zijn origineel.

Download het schema op hifiengine.com  (even account aanmaken)

Er kan/kunnen idd wat weerstanden versleten zijn. (komt vaker voor bij deze modellen)
Oneindig meten dus.

Bij geruis en gekraak kun je er inderdaad vergif op innemen dat er ook Tr's stuk zijn.
Loop ook ALLE soldeerverbindingen na en herstel ze.

Problematisch is ook het mixing potje.
US reinigen is het beste maar insprayen kan ook.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Simon_Jaarsma

Citaat van: SB_Marantz op februari 16, 2018, 08:27:51
De elco met de weerstand is origineel.
Althans niet vervangen.
De paarse Matsushita zijn origineel.

Download het schema op hifiengine.com  (even account aanmaken)

Er kan/kunnen idd wat weerstanden versleten zijn. (komt vaker voor bij deze modellen)
Oneindig meten dus.

Bij geruis en gekraak kun je er inderdaad vergif op innemen dat er ook Tr's stuk zijn.
Loop ook ALLE soldeerverbindingen na en herstel ze.

Problematisch is ook het mixing potje.
US reinigen is het beste maar insprayen kan ook.

Is het dan nog wel waard om deze versterker op te knappen? Ik heb geen idee als dit een goed model is en als er wel een beetje mooi geluid in zit. Hij mist ook alle draai knoppen veders is hij wel krasvrij. Maar nu heb ik dit ding ook voor €5 gekocht.
VintageStereo op YT

SB_Marantz

Mooi project om te oefenen dan.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Simon_Jaarsma

Citaat van: SB_Marantz op februari 16, 2018, 11:50:11
Mooi project om te oefenen dan.

Dat zeker! Mooie hobby ook. Ik zal zien wat ik ervan kan maken. Bedankt voor jullie reacties!!
VintageStereo op YT

SB_Marantz

Het zou leuk zijn de vorderingen te posten.
Bij problemen krijg je zeker hulp!   
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Simon_Jaarsma

Citaat van: SB_Marantz op februari 17, 2018, 09:32:46
Het zou leuk zijn de vorderingen te posten.
Bij problemen krijg je zeker hulp!   

Is prima ik zal nu even de boel bestellen. Ik heb elders nog wel een probleem met het bestellen met onderdelen voor mijn 2216 dit heb ik beschreven in mijn andere topic onder dezelfde categorie. Misschien dat u mij hiermee ook kan helpen (mits u natuurlijk wilt  :-))
VintageStereo op YT

Simon_Jaarsma

Vandaag heb ik de transistoren en de elco's vervangen, maar helaas doet het probleem zich voort. Ik heb alle transitoren die op de afbeelding waren gegeven vervangen zo ook alle paarse elco's. Wat kan nu de oorzaak zijn?

VintageStereo op YT

SB_Marantz

Je moet ook niet zomaar afgaan op uitspraken dat je transistoren en elco's moet vervangen.
Meten wat er stuk is!
Met de multimeter in diode stand kun je meten of een Tr sluiting heeft.
Met weerstanden altijd 1 pootje loshalen alvorens te meten.

En zoals ik al zei geeft die mixing pot ook vaak problemen.
Heb je die ook gereinigd?
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM