Hoofdamp topic! Wie gebruikt er een hoofdamp, welke, waarom, en bevalt 'ie?

Gestart door Cornelis1921, januari 24, 2018, 22:51:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cornelis1921

Ik al sinds enige tijd (sinds 2014) een hoofdamp: Een Musical Fidelity V-CAN I, en dat tot volle tevredenheid, al werd hij van matige (geluids)kwaliteit bevonden door het testteam van What HiFi?: "Too harsch for our ears."
Voor mij is de V-CAN I goed genoeg en gebruik hem elke dag. Waarom? Ik dacht dat een beter geluid opleverde. Ja, het laag is beter. Maar voor de rest merk ik geen verschil met de uitgang van de SACD-speler (SA8003). De uitgang van de versterker vormt een ander en beter verhaal, maar dan kan John niet meeluisteren over de speakers (te zacht) of ik word - met de hoofdtelefoon op - half doof (te hard).

P.S. De V-CAN is aangesloten met de RCA-uitgang van de spinner en via hem is er doorgelust naar de RCA-ingang van de versterker.

P.P.S. Wat niet onvermeld mag blijven: Mijn huidige hoofdtelefoon is Beyer DT880 250 Ohm, een gemakkelijk aanstuurbare dus.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Maus

Ik gebruik de uitgangen voorop apparaten vrijwel niet. Altijd via een line out of rec out.

Ik las ergens dat Whisper(?) een K701 wilde aanschaffen... Succes zonder versterker, ik heb er nog nooit fatsoenlijk geluid uit gekregen tot ik de Fiio had.

Ontopic, ik heb een Fiio A5 en een Musical Fidelity X Can met fatsoenlijke trafo.
Daarnaast een Dragonfly Red en een Tascam US144 MKII, welke beide ook erg goed zijn. Het liefst luister ik nu naar de Fiio (X5-A5 set), maar mijn huidige hoofdtelefoon (HD600S) behoeft eigenlijk niet direct een versterker, hij klinkt zonder al erg goed en is makkelijk aan te sturen.
De K701 daarentegen, heeft wel wat por nodig om te klinken.

Kortom, ik laat het volledig afhangen van de koptelefoon, en hoe die presteert aan welke bron.

xander32

... ik ben mij juist aan het orienteren; op zowel een hoofdtelefoon als een versterker/dac. Natuurlijk zit er een hoofdtelefoon aansluiting op bijna iedere Marantz versterker/receiver, maar daar heb ik geen goede ervaringen mee (geluidtechnisch prima, maar betreft constructie ondeugdelijk).

renes59

Ik gebruik de hoofdtelefoon aan de laptop. Daar zit een Creative Soundblaster THX aan, dat is een dac, hoofdtelefoonversterker en er kan een draaitafel aan om LP's digitaal op de pc te zetten. Aan die Sounblaster zit een MF X-Can V2 en dan luister ik via een Beyerdynamic DT880 250Ohm.
Nu wil het geval dat de hoofdtelefoonaansluiting van de MF ietwat gammel aan het worden is en ik nu luister via de Soundblaster. Ik hoor geen verschil, de MF wil harder maar dat is alles. Woensdagavond uitgebreid zitten luister naar beide, stekker in de ene stekker in de andere, geen verschil.
Heb ik een Rotel RC980 van zolder gehaald, vv met hoofdtelefoonuitgang. Die in het vergelijk meegenomen, geen verschil. Die Rotel is wat onhandig groot voor aan de laptop maar verder zou ik daar ook mee uit de voeten kunnen. Die Rotel RC980 gaat weer samen met een RB980 in de backup voor de buizenversterkers, je weet maar nooit.
De MF laat ik wel nakijken, deze kan dan aan de set op zolder voor de late uurtjes als hard draaien niet meer gewenst is. Ben toch wel een buizenliefhebber, zit in de beleving ik weet het.
Na het luistervergelijk blijft de Soundblaster alleen aan de laptop, wil hard genoeg en geluidsverschil is er niet.
Waarom ik die MF eraan had hangen?, ik heb ook een Beyerdynamic gehad van 600Ohm die ging niet hard genoeg aan de Soundblaster. De MF wil harder.
De verschillen in klank moet je volgens mij zoeken in de hoofdtelefoon zelf. Bij mij zit het verschil in de hoofdtelefoonversterkers in hoe hard het wil en moet, niet in de geluidskwaliteit op zich.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Maus

Ga maar eens luisteren naar een Ifi Black Label, of een Chord Mojo :)

Whisper.nl

Citaat van: Maus op januari 25, 2018, 22:53:13
Ga maar eens luisteren naar een Ifi Black Label, of een Chord Mojo :)

heb je een linkje voor mij dan kijk ik even.

Alvast bedankt

gr Hans
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

Maus


Whisper.nl

De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

Maus


zwollywood

Ik ben bij een zoektocht naar een hoofdtelefoonversterker gestruikeld over een Onkyo DAC Amp HA200 voor mijn HD650's.
In eerste instantie gebruikte ik gewoon de jack van mijn versterker, maar dat viel toch wat tegen en inderdaad is dat ook niet erg flexibel in gebruik. Bovendien ben ik meerdere keren vergeten om tijdens een luistersessie de speakerselectie op 'OFF' te zetten... toch bijzonder die vragende woeste blik van mijn echtgenote die daarop volgde [emoji4]. Wel een leuke ervaring trouwens, speakers én hoofdfoon op concertvolume... Breeeeede soundstage.
Ik was eigenlijk opzoek naar een leuke buizenversterker, maar aangezien ik ook iets draagbaars/flexibels wilde kwam ik die Onkyo tegen. Het is eigenlijk een TEAC HA-P50B, maar op een paar punten heeft Onkyo voor iets betere onderdelen gekozen. De combi met de Sennheisers is zeer aangenaam.
Mijn zoektocht naar een buizenalternatief is nog niet voorbij, maar alleen even on hold.

Cornelis1921

Mijn maatje John gaat nu toch voor een Argon, het huismerk van HiFi Klubben, hoofdtelefoonversterker.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Cornelis1921

Wie kan er iets zinnigs zeggen over de Musical Fidelity V-CAN MkI, want ik snap niet waarom deze, volgens mij helemaal niet zo slechte versterker, in What HiFi? zo is afgekraakt: Twee sterren uit vijf. :-(
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

renes59

Ik heb ook zo'n MF, al 15 jaar lang, ding is gewoon goed en het geluid ook. Wat een audioblad erover zegt zal wel, misschien kreeg het blad wel minder advertentiegeld van MF. Laat je niets wijsmaken Cor ga op eigen gehoor af, wat anderen er van vinden is niet zo interessant. Audio en muziek is bij uitstek een individuele hobby, jij luistert wat een ander hoort maakt niet uit. Het is natuurlijk wel mooi als een ander jouw set hoort en dat ook goed vindt klinken, dat streelt het ego maar verder...
Als een audioblad wat afkraakt is er vaak wat meer aan de hand maar daar heb je het zicht niet op. En wie testen er, meestal wat mannen van middelbare leeftijd, hun gehoor wordt niet beter, ga bij jezelf maar na. Die mannen zullen zeggen wat goed en slecht is?, dat kunnen jij en ik ook.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

xander32

... je vergeet iets voornaams, betreffende reviewers zijn een ander soort mens, zijn in het bezit van een bijzondere gave ...



Maus

Ik snap de spot die er uit te halen valt (haha), maar een gouden oor bedoelen ze heel anders.

Het niet niet dat zij meer horen, ze hebben hetzelfde ook als wij. Maaarrrrrrrr Ze zijn wel getraind in het horen van kleine verschillende dingen die wij misschien nog niet door hebben.

Zie het maar als een fotograaf, die moet ook kleuren zien waarvan wij zeggen, die bestaan niet.