Revisie Pioneer A-616 mark II? Linker kanaal is uitgevallen.

Gestart door zandbak, januari 23, 2018, 20:55:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

zandbak

Ik heb ooit eens een Pioneer A-616 mark II aangeschaft.
Die heeft prima gespeeld, totdat het linker kanaal begon uit te vallen.
Zowel met de keuzeschakelaar op A als op B geen geluid, tenzij ik de volumeknop heel ver open draai. Dan hoor ik nog een zeer minimaal geluid uit de linker luidspreker komen.
Luidsprekers omwisselen hetzelfde resultaat. Andere bron selecteren heeft ook geen effect.

Ik besef dat deze pioneer niet een van kostbaarste versterkers is, maar zou dat probleem te verhelpen zijn? Het is wel een leuke, zware versterker.



zandbak

Inmiddels contact gelegd met een forumlid die er naar wil kijken.

HAL9000

Ik had laatst die, er zit een chip in van Pioneer die vaak stuk gaat. had een ''nieuwe'' besteld vanuit China. Die was binnen 2 dagen weer defect. Dus oppassen met deze versterkers.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

thanatos

China kan soms tricky zijn met componenten. Dit zelf ook al meegemaakt met fakes via Ali..

Kan ook zijn dat de randvoorwaarden waaronder de chip moet functioneren niet in orde waren en daarmee nr2 ook defect is geraakt. Denk aan voedingslijnen etc.

Maar wie weet is het in dit geval een simpel euvel kan hij nog even mee  :-)

zandbak

De versterker is in goede handen, en ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt.

SB_Marantz

#5
Dat is het al.  8-)

In eerste instantie dacht ik aan de relais maar achteraf bleken deze nog prima.
Het grootste euvel zat hem in de vol.assy en lijntrap....lijkt me overduidelijk aan de hand van de foto's.
De eindversterker behoefde ook even wat aandacht.
Een handvol slechte soldeerverbindingen en uiteraard de beruchte Nichicon Muse C's.















Keurige square wave:



Rotte Nichicon Muse:



Geen idee wat dat is?



Dit is beter:





Bias en offset controle van zowel L als R kanaal:




Ook bij volledig uitsturen zoals het hoort:







38 Vac bij 1 Khz , 8 Ohm
Is 91 Watt output per kanaal.
Bias beide kanalen 23 Vdc , De 46 die je ziet is gemeten over de dubbele emitter R.
Dc offset binnen 2 Mvdc


Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

zandbak


Cornelis1921

* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Rob46

Weer een fantastisch stuk vakwerk Wilfred! En dito gave foto's!  :yes: notworthy

NB

Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

zandbak

Inmiddels de versterker opgehaald. De pioneer speelt weer prima.
Nogmaals bedankt, Wilfred.

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

tosh2000

Heren, ik heb precies hetzelfde probleem met dezelfde versterker, maar ben echt een leek op het gebied van versterkers, wie weet iemand die er verstand van heeft in Den Haag en omgeving?

lo

Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.