opnameverschillen

Gestart door govi73, januari 21, 2018, 00:58:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cornelis1921

Citaat van: Nb op januari 21, 2018, 20:45:00
Ieder zijn ding. Als liefhebber van 60-70's muziek heb ik inmiddels leren leven met zo nu & dan een wat mindere opname kwaliteit, hier en daar.
Als de muziek je echt pakt, luister je daar doorheen is mijn beleving. Misschien de leeftijd, maar ik berust me daarin en ben vaak al blij dat ik me de luxe kan permiteren om uberhaupt  een cd te kunnen draaien die ik op een gegeven moment wil beluisteren.
:yes: :yes: :yes: :gp:
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Whisper.nl

Citaat van: Nb op januari 21, 2018, 20:45:00
Ieder zijn ding. Als liefhebber van 60-70's muziek heb ik inmiddels leren leven met zo nu & dan een wat mindere opname kwaliteit, hier en daar.
Als de muziek je echt pakt, luister je daar doorheen is mijn beleving. Misschien de leeftijd, maar ik berust me daarin en ben vaak al blij dat ik me de luxe kan permiteren om uberhaupt  een cd te kunnen draaien die ik op een gegeven moment wil beluisteren.


:gp:
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

renes59

#17
Citaat van: Nb op januari 21, 2018, 20:45:00
Ieder zijn ding. Als liefhebber van 60-70's muziek heb ik inmiddels leren leven met zo nu & dan een wat mindere opname kwaliteit, hier en daar.
Als de muziek je echt pakt, luister je daar doorheen is mijn beleving. Misschien de leeftijd, maar ik berust me daarin en ben vaak al blij dat ik me de luxe kan permiteren om uberhaupt  een cd te kunnen draaien die ik op een gegeven moment wil beluisteren.
Klopt helemaal  :yes:
Komt bij dat als je alleen maar goede opname kwaliteit wilt horen er maar verrekte weinig muziek overblijft die beluisterd kan worden. Ik luister regelmatig naar jaren 50 muziek, dat is meestal mono, stereo was er pas vanaf 1958.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

NB

Ja, jazz uit de jaren 50 kan bijzonder goed klinken. Ik heb wat cd's van Miles Davis en Charlie Mingus die bijzonder goed klinken.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Cornelis1921

Citaat van: renes59 op januari 22, 2018, 14:48:45
Klopt helemaal  :yes:
Komt bij dat als je alleen maar goede opname kwaliteit wilt horen er maar verrekte weinig muziek overblijft die beluisterd kan worden. Ik luister regelmatig naar jaren 50 muziek, dat is meestal mono, stereo was er pas vanaf 1958.
Klassieke muziek werd al - experimenteel - in Duitsland in 1944 (Telefunken) en in 1953 (RCA) opgenomen. EMI bracht in 1955 zijn eerste stereo-LP uit. DGG vanaf 1958. De rest volgde snel daarna. In de jaren zestig was stereo de norm en gemeengoed, behalve in de single-industrie, want bijvoorbeeld de eerste singles van The Beatles (1962) en de The Rolling Stones werden nog allereerst in good old mono uitgebracht, omdat de jongeren toentertijd slechts mondjesmaat over de benodigde stereoapparatuur beschikten, dat vanwege de hoge aanschafkosten, doch bij toename van de welvaart onder die leeftijdcategorie, werd ook voor hun stereode standaard, ofschoon  de labels van meet af aan al hun opnames in stereo hadden gedaan.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

NB

En de intrede van de transistor- mobiele radio, niet te vergeten. Dat was net zo funest als het mp3 gebeuren de laatste jaren voor de geluidskwaliteit Meer de nadruk op -het overal kunnen horen-  dan of het fatsoenlijk klinkt. De wall of sound van Spector b.v. Heeft mij ook nooit zo kunnen bekoren.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

211

Citaat van: govi73 op januari 21, 2018, 00:58:06
Ik ben nu zover dat ik alles met Audesey heb ingeregeld.
Toch merk ik op dat er enkele opnames veel mooier klinken zonder Audesessey.
Bijvoorbeeld Simple Minds - Celebrate. Klinkt zeer slecht met Audessey en waanzinnig goed zonder. Omgekeerd heb ik ook, bijvoorbeeld Bryan Ferry - Live in Lyon. 

Zijn dit de verschillen op de opnames of moet ik nog verder met afstellen?

De verschillen zijn echt zeer groot.

Geen idee als het gaat om Audesey,. Ik ga alleen voor stereo. Ik weet wel dat er mega verschillen zitten in opname kwaliteit. Met name bij klassiek is het vaak een drama..
Zolang je maar geniet....