Marantz 4400 reparatie/revisie.

Gestart door HAL9000, januari 16, 2018, 18:38:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HAL9000

Ik heb weer eens een van mijn favoriete marantz receivers op de tafel gehad. De marantz 4400, deze heeft een groene scope. Bouwjaar 1974; Enige klacht was dat de scope een vreemde lijn bleef houden.  Gelukkig was er nog nooit in gerommeld, dat scheelt weer.
Zo trof ik de marantz 4400 aan.

Alles origineel

voeding hier, bleken alle problemen vandaan te komen.


De eindversterker driver.



wel 4 verbranden weerstanden gevonden, de versterkers zelf werkte wel naar behoren.


Gelukkig is alles modulair gebouwd, dus redelijk makkelijk bij te komen.


Nieuwe elko's waren echt wel nodig, een twee nieuwe TO-220 type transistoren preventief vervangen.

Alle hoogspanning torren waren kapot, miste een pootjes.


Alles gereviseerd.


Onderkant is ook een heleboel werk!.



Switch board voor quadro.

Voorversterker en buffer(links), veel oxidatie klein signaal torren.


Buffer voor Vari matrix.

Phono stage oud.


Front-end FM, met die beruchte discriminator spoel.


alleen nieuwe elko's


Toon regeling en matrix oud.
Versterker gedeelte.


Nieuwe elko's en torren.

Alles gereviseerd.




Was weer een hoop werk!


Fm multiplex board.

Alleen nieuwe elko's.

Iemand heeft er ooit 300mA lampjes in gedaan, dat is voor het plastikken kapje dodelijk. Nu kende de eigenaar iemand die een 3D printer had, dus hebben ze ene nieuw kapje geprint.



Helemaal gesmolten


Mooie nieuwe.


PFFFF klaar!









Hele mooie receiver, de mooiste in mijn opinie. Zeer krachtig, goed FM ontvangst en een hele mooie sound!



Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Rob46

Tjonge tjonge tjonge, wat ben ik ieder keer toch onder de indruk wat de techneuten hier op het forum laten zien. Met alle liefde worden vintage receivers en versterkers gereanimeerd en krijgen ze een nieuw leven. Prachtig, kan niet anders melden. Ook hier weer een zeer fraaie Marantz op en top in het nieuw gestoken.  notworthy

ancien

Bedankt Jon voor het hele mooie verslag met foto's. Hij zal weer stralen binnenkort in m'n collectie.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

Marantz is my life -> mijn collectie: 3800+510M+150 / 4140 / 2325 / 120+1250 / 6300 / 4400 / 2245 / 110 Engraved Woodcased / 5220 / SE-1S Elektrostatic Headphones/ B&W DM2a / Audio Professional AP 30 / AP 60 / AP 70

ancien

Oh ja, en heren, als iemand nieuwe lampenhuizen nodig heeft. Give me a PB!

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

Marantz is my life -> mijn collectie: 3800+510M+150 / 4140 / 2325 / 120+1250 / 6300 / 4400 / 2245 / 110 Engraved Woodcased / 5220 / SE-1S Elektrostatic Headphones/ B&W DM2a / Audio Professional AP 30 / AP 60 / AP 70

Vinyl_Fuchs

Knap staaltje werk en een zeer mooie versterker.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

sjoek

Citaat van: Vinyl_Fuchs op januari 16, 2018, 19:01:31
Knap staaltje werk en een zeer mooie versterker.

Ik kan het niet meer eens zijn   :kwijl:
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

Cornelis1921

#6
Bijzondere Marantz-apparaten, mooie foto's en een goed verhaal, wat wil je als Marantz-liefhebber nog meer? notworthy

Jon, bedankt voor je kunde en kunst. notworthy byebye
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

lo

Citaat van: Rob46 op januari 16, 2018, 18:44:05
Tjonge tjonge tjonge, wat ben ik ieder keer toch onder de indruk wat de techneuten hier op het forum laten zien. Met alle liefde worden vintage receivers en versterkers gereanimeerd en krijgen ze een nieuw leven. Prachtig, kan niet anders melden. Ook hier weer een zeer fraaie Marantz op en top in het nieuw gestoken.  notworthy

:gp:

Helemaal mee eens, respect voor het vakwerk wat deze mannen leveren, waar ze ons regelmatig getuige van laten zijn.
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

HAL9000

 notworthy Ja maar deze apparaten verdienen het wel! Overigens speur ik nog wel eens op de marktplaats sites voor goedkope defecte apparatuur. Had laatst een PM710 gevonden staat nog op MP. Alleen die vraagt er weer 100,- voor.   nonono
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

ernst56

Mooi werk Jon... HB

En inderdaad, voor een wrak uit de kelder vragen ze tegenwoordig goud... frusty, met als resultaat
dat je niks moois meer vind wat betaalbaar is om te reviseren.
Daar gaat dan je hobby... :cry:

Gr, Ernst
Marantz 2330b, 4270, 2225, 2010, 2015, 3200, 112, 140, 115b, 5025 , Elipson 1303, Kenwood KD-550 met SME III en Pickering XLZ7500-IIS en nog van alles wat...

jrm

Wederom met interesse gekeken en gelezen, fraai werk weer Jon!

HB hello pompom HB pompom

Carl63

Hallo Jon,met veel interesse naar jou revisie gekeken,ik ga niet slijmen,maar weeral een mooie fotoreportage.
Ik probeer jou voorbeelden te volgen en zelf ook een revisie te doen,ditmaal van ook een 4400.
Zou je mij een groot plezier willen doen en enkele vervangers van transistors die jij gebruikt willen verklappen.
Met name 2sc1345 D or E ; 2sa720 R or S ; 2sa763W ; 2sc1381 Q or R.

Alvast hartelijk bedankt voor jou reaktie

thanatos

Je hebt deze vraag in een apart topic ook gesteld. Ik heb de moeite genomen een voorzet van gangbare vervangers te delen..

Makkelijk te verkrijgen via de reguliere kanalen..