Marantz PM-17 reparatie/revisie

Gestart door HAL9000, januari 12, 2018, 21:59:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HAL9000

Ik heb weer eens een marantz PM17 op de tafel gehad. Dit exemplaar komt uit 1997 en is van de eerste eigenaar die er fl2000,- toen voor had betaald bij RAF, deze prijs blijkt ook nog eens de -50% korting (dump prijs).  Best pittig wel, echter heb je wel een versterker die nu 20 jaar is en al die tijd tot voor kort goed heeft gespeeld. Klacht was zoals bij vele versterkers en receivers deze leeftijd dat een kanaal knalde en kraakte.  Bij inspectie zag ik een reparatie sticker aan de rechte zijde zitten. De eigenaresse meldde dat de versterker nooit voor reparatie weg is geweest. Ik heb ook niks abnormaals gezien in de Pm-17, geen nieuwe onderdelen geen extra vertinde stukken of iets? waarschijnlijk had de absolute 1e eigenaar er een probleem mee, RAF heeft deze terug genomen; vervolgens is die getest en goed bevonden en weer door verkocht met 50% in mindering.
Reparatie was niet heel ingewikkeld, maar ik vind dat deze versterker altijd de meeste moeite kost om die weer goed te krijgen. De PM14,16,15(oude model),80 en de 78 zijn makkelijker te servicen.
Ik heb alles door gesoldeerd, alle kleine elko's vervangen en het relais vervangen. Ik heb wel een hoop tin bindingen gevonden die los zaten.  Eerlijk is eerlijk mag ook wel na 20 jaar, ik heb nog nooit een auto,brommer,fiets of huis zonder service gehad die 20 jaar oud waren.  Nu de foto's:


Zo trof ik de PM17 20 jaar stof (erg weinig)  maar orgineel.


De eindversterkers, hier zat het probleem. Hier zaten ook de meest hitte schade tin bindingen problemen.


De HDAM modules stonden ook vrij los in het tin, deze zijn cruciaal voor het goed functioneren van de eindversterker. Als deze slecht is dan is heel de eindversterker rot!.  Wat ik bijzonder vind is dat de moderne PM15S1(2 en 3) en de PM11s (1 2 3) ook deze HDAM module heeft alleen dan SMD gebouwd.  :roll: :| Ik hou mijn hart vast!.  Ze zijn tegenwoordig erg karig met Tin en dat Tin is ook nog eens loodvrij waardoor het sneller kristalliseert. Dit wil je dus echt niet! op deze positie hebben!


Driver board door gesoldeerd.


Nieuwe elko's, Ik gebruik tegenwoordig Würth-elektronik elko's, is zeker Europees gemaakt (dus geen Fake Chinese Rommel)  en Würth maakt hele goede kwaliteit componenten tegen goede prijzen.  Bc-vishay (ooit philips) is net iets te duur.


Dit print bood de meeste problemen, de kwaliteit van dit print is absoluut klote. De eilandjes laten al los als je met de soldeerbout in de buurt komt.  Hier waren ook best veel opmerkingen!


De kleinere elko's vervangen, die twee 1800uF waren nog goed en het relais heb ik ook vervangen. Ik zie ''monteurs'' oude relais opschuren en weer her gebruiken. NEEN, niet doen, je krijgt het probleem van uitvallende kanalen of een schoor audio kanaal gewoon weer terug na tijd. Koop nieuw!


Het front, (lijkt wel ikea bouw pakket)  hier heb je ook de HDAM modules en opmerkelijk dat een kanaal maar slijtage vertoonde dan het ander.  35V 220UF elko die de HDAM voed was een een kanaal ook lek! en stonk!.


Foto binnenkant.


Niet heel spannend,  alleen nieuwe elko's en alles door gesoldeerd. Ook de potmeters schoongemaakt.


Klaar


Alle oude componenten.





Ik vind deze versterker altijd een van de leukste, puur omdat die klein is en veel karakter vertoond.
Is niet de meest krachtige versterker, maar deze kan nog mijn marantz HD88 makkelijk aan. En het zijn niet de meeste simpele speakers om aan te sturen. Ik denk echter wel dat Hoog rendement speakers beter zijn voor deze versterker. Als ik deze vergelijk met een PM7004KI of een PM17 dan kies ik de 17. Als ik moet kiezen tussen de 15S1, de waardige opvolger van de 17. Dan kies ik weer voor de Pm17, deze is qua sound gewoonweg veel warmer en origineler dan de PM15s1.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

NB

Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

RHK

 notworthy  Mooi man! Behoorlijke klus, prachtig resultaat.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

Sanci

Dank je wel, Jon, voor je goede werk! Ik wist dat hij bij jou in goede handen was. You're my hero!

Cornelis1921

Leuk verslag en een mooi werk, Jon. Ga zo door, maatje! notworthy
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

HAL9000

Dank allen!  Wel kleine correctie: hij kostte 1499 ipv 2000,-.  Nogsteeds een lap geld.

Jon
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

jrm


HAL9000

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Rob46

Dit is weer een prachtig in kaart gebrachte reparatieverslag van een mooie Marantz versterker met alles er op en er aan. Met veel interesse lees ik van onze forum techneuten deze verslagen. Boeiend en leerzaam! Complimenten John! :yes: :-D

Sanci

Jon, mijn PM-17 klinkt mooier dan ooit! Alle lof en hartelijk dank!   notworthy pompom

Fransbert

Hi Jon, ik heb ook een oude pm17. Een kanaal valt uit. Via de siurse direct soms weer aan. Wat kost een revisie? Groet Fransbert Schermer 06 51 00 88 91

i2Paq

Citaat van: Fransbert op januari 02, 2023, 12:33:01
Hi Jon, ik heb ook een oude pm17. Een kanaal valt uit. Via de siurse direct soms weer aan. Wat kost een revisie? Groet Fransbert Schermer 06 51 00 88 91

Stuur hem een PM. De kosten van een revisie hangen van veel factoren af.
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

SB_Marantz

Bekende problematiek met deze en andere versterkers.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM