Small ingesteld, maakt sub fase nog uit?

Gestart door govi73, januari 07, 2018, 12:41:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

govi73

Ik zit steeds te switchen op mijn Rel R-505 tussen de fase 0 en 180.
Eigenlijk hoor ik geen verschil, maar daar ga ik dan weer over piekeren...
Of zou mijn gedachte kloppen dat wanneer de receiver in de small setting staat, het eigenlijk ook niet uitmaakt welke fase je op je subwoofer gebruikt? Omdat bij small de bassen toch al alleen via de sub lopen en de frequentie met de speakers niet tegenkomt?

p.s. mijn sub staat tegenover de speakers, vandaar dat ik uitging van fase 180.

Stadium III

Als je geen verschil hoort dan zou ik een andere plek voor de rel gaan zoeken
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Marvin

X-over wat hoger zetten en het volume opschroeven. Dan zou je die kanteling wel moeten horen, denk ik.

Frits Denon

Heb ook Rel en wil graag even leren. Betekend die omschakeling dat bij omschakeling de woofer juist de andere kant uitgaat?
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Maus

Precies andersom, niet perse de andere kant.

Als het signaal de woofer eerst vooruit en dan achteruit stuurt, gebeurd dit nu andersom.

Frits Denon

Juist, dus bij 0 wordt de unit eerst vooruit gestuurd, zoals het hoort. Een klap op een drum geeft dan ook eerst de voorwaartse beweging van de woofer.

Vreemd dat je dan een situatie kunt hebben dat je juist het tegenovergestelde nodig bent om het "goed" te laten klinken.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Stadium III

Waneer de subwoofer het luidste,volste klinkt staat de fase goed
Ik heb mijn stadium altijd op 180 gehad
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Frits Denon

TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Marvin

Nee dat is de stand die bij Rob in fase was.

Marvin

#9
Je luidsprekers staan op een bepaalde plek in de kamer, je sub staat ergens anders.
Dan is er dus tijdsverschil en een fase probleempje bij een bepaalde frequentie.
Ik gok zo even dat dat in de buurt ligt bij je kantelpunt, X-over.
Dat tijdsverschil kan je met je receiver rechttrekken. Afstand tot luisterplek. 
Je fase kan je met sommige receivers ook regelen, bij Marantz volgens mij niet.
En als dat niet kan kan je het met die knop op je subwoofer doen.
0 of 180 is wel een beetje beknopt uitgevoerd van Rel.
Die Tannoy kasten die ik heb kun je van 0 t/m 180 verdraaien. Zo kan je er een fijnere afstelling mee bereiken.

Ideaal is zoals hier,
subs onder de topkasten.
Die staan in fase en in de juiste tijd, de drivers staan onder elkaar zoals je dat in een gangbare vloerstaander zou verwachten.
Enkel is dit dan 15".

Stadium III

Meestal bij front gerichte woofer zet ik de fase op 0 downfire kwam beter op 180 uit
Zet de subwoofer op je luister plek fase 0 dan luister waar hij kan staan in de ruimte waar hij het beste klinkt

Dan heb je een mooi uitgang punt ,vanuit daar fine tunning
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Marvin

Subwoofer op je luisterplek zetten en door je huis kruipen, goed advies!
Wel je gordijnen dicht doen hoor.

Stadium III

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Maus

Ik heb hetzelfde gedaan. De paar mogelijkheden naast of voor de set werden het niet. De overige plek was onder de bank maar dat past niet.

Voor de gein maar eens onder de trap, achter de bank geprobeerd, gaat prima. Maar ik draai nooit erg hard en de sub staat op het laagst mogelijke frequentiebereik.