Luidsprekers moeilijk aan te sturen?

Gestart door DaanNL, januari 05, 2018, 20:47:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Whisper.nl

De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

211

Citaat van: TurboMarco op januari 09, 2018, 22:38:56
Een Watt is en blijft een Watt ,net als een Volt een Volt blijft  :-D
een volt is een volt, maar niet alle watjes komen op een zelfde manier tot stand...
Zolang je maar geniet....

TurboMarco

Citaat van: 211 op januari 16, 2018, 22:17:10
een volt is een volt, maar niet alle watjes komen op een zelfde manier tot stand...
Zou je dat nader willen toelichten ?
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Whisper.nl

Citaat van: TurboMarco op januari 17, 2018, 09:19:39
Zou je dat nader willen toelichten ?

logisch toch "230 volt is niet voor watjes"

Makkelijker kunnen we het niet maken.

gr Hans
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

211

Citaat van: TurboMarco op januari 17, 2018, 09:19:39
Zou je dat nader willen toelichten ?


Watt is een eenheid wat iets zegt over het geleverde- of opgenomen vermogen in een tijdsperiode. De eenheid is dan ook niet Watt "an sich" maar bijvoorbeeld Watt per uur, of soms zie je ook de aanduiding KW/h wat staat voor kilowatt per uur.

Het kan ook op verschillende manieren geleverd- of opgenomen worden.

Hmmm, eens kijken of ik het met een analogie duidelijk kan maken :

Stel ik moet een badkuip van 300 liter vullen binnen 5 minuut vanuit een reservoir in mijn achtertuin. Ik kan dat op meerdere manieren doen :

-  600 keer heen-en-weer lopen met een maatbeker van een halve liter
- 30 keer heen-en-weer lopen met een emmer van een 10 liter

In beide gevallen heb ik "het vermogen" van 300 liter geleverd in de 5 minuten, maar de tot stand koming daarvan is wel degelijk verschillend (de spieren in mijn benen en armen zullen dat beamen).

Uiteraard is dit een over-simplificering, maar je snapt het punt.

Bij audio is het niet alleen wat een versterker kan leveren, maar de belasting (luidspreker) speelt ook een rol. Hang geen luidspreker aan je versterker en ook al draai je de volume knop helemaal open, je versterker levert 0 Watt aan de uitgang.. 

En dan begint een enorme complexiteit voor een versterker :
-  niet alleen de manier van leveren, het ontwerp kan variëren  (kleine beker versus grote emmer)
- maar wat hij moet leveren levering "an sich" varieert (het is immers een audio signaal wat varieert in frequentie(toon) en amplitude(hoe veel))
- en de belasting is ook niet statisch maar varieert met o.m. spanning en frequentie en van aard (!!!).
- en beide hebben ook nog een inwendige weerstand die o.m. stroom en frequentie afhankelijk is..

In het dagelijkse leven kunnen we helemaal niks met al die complexe zaken, dus roepen we maar dat een versterker x Watt kan leveren en een Luidspreker y Watt kan hebben.

Lekker overzichtelijk en in grote lijnen meestal wel voldoende als één van de argumenten om tot een keuze te komen.

En sec gesproken heb je helemaal gelijk als je zegt : 300 liter is 300 liter. Maar bij "versterking" van complexe audio signalen in combinatie met complexe belasting is zoiets als "een Watt" ineens niet zo simpel meer...

Doet dat ter zake ? Zelden, meestal zoeken we een setje uit wat lekker in onze oren klinkt, betaalbaar is en er ook nog eens tof uit ziet...

:-D


Zolang je maar geniet....

TurboMarco

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Rob46

Citaat van: 211 op januari 17, 2018, 14:16:07

Watt is een eenheid wat iets zegt over het geleverde- of opgenomen vermogen in een tijdsperiode. De eenheid is dan ook niet Watt "an sich" maar bijvoorbeeld Watt per uur, of soms zie je ook de aanduiding KW/h wat staat voor kilowatt per uur.

Het kan ook op verschillende manieren geleverd- of opgenomen worden.

Hmmm, eens kijken of ik het met een analogie duidelijk kan maken :

Stel ik moet een badkuip van 300 liter vullen binnen 5 minuut vanuit een reservoir in mijn achtertuin. Ik kan dat op meerdere manieren doen :

-  600 keer heen-en-weer lopen met een maatbeker van een halve liter
- 30 keer heen-en-weer lopen met een emmer van een 10 liter

In beide gevallen heb ik "het vermogen" van 300 liter geleverd in de 5 minuten, maar de tot stand koming daarvan is wel degelijk verschillend (de spieren in mijn benen en armen zullen dat beamen).

Uiteraard is dit een over-simplificering, maar je snapt het punt.

Bij audio is het niet alleen wat een versterker kan leveren, maar de belasting (luidspreker) speelt ook een rol. Hang geen luidspreker aan je versterker en ook al draai je de volume knop helemaal open, je versterker levert 0 Watt aan de uitgang.. 

En dan begint een enorme complexiteit voor een versterker :
-  niet alleen de manier van leveren, het ontwerp kan variëren  (kleine beker versus grote emmer)
- maar wat hij moet leveren levering "an sich" varieert (het is immers een audio signaal wat varieert in frequentie(toon) en amplitude(hoe veel))
- en de belasting is ook niet statisch maar varieert met o.m. spanning en frequentie en van aard (!!!).
- en beide hebben ook nog een inwendige weerstand die o.m. stroom en frequentie afhankelijk is..

In het dagelijkse leven kunnen we helemaal niks met al die complexe zaken, dus roepen we maar dat een versterker x Watt kan leveren en een Luidspreker y Watt kan hebben.

Lekker overzichtelijk en in grote lijnen meestal wel voldoende als één van de argumenten om tot een keuze te komen.

En sec gesproken heb je helemaal gelijk als je zegt : 300 liter is 300 liter. Maar bij "versterking" van complexe audio signalen in combinatie met complexe belasting is zoiets als "een Watt" ineens niet zo simpel meer...

Doet dat ter zake ? Zelden, meestal zoeken we een setje uit wat lekker in onze oren klinkt, betaalbaar is en er ook nog eens tof uit ziet...

:-D

:gp:

NB

Ja, vond ik ook een duidelijke & goede uitleg.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Marvin

Snap er niks van, kieperen jullie allemaal 300 liter water in een badkuip?

TurboMarco

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Marvin


Marvin

Maar het is een duidelijk verhaal, ja..

TurboMarco

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Marvin

Nou dat moest ik Googlen. Nee, ik heb geen lavet.

TurboMarco

Dan val je onder de categorie luisteraars die luidsprekers aan een versterker knoopt en gaat knallen .

:-D
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)